مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
Fruits

۷ تا از بهترین میوه های سرشار از فیبر

فیبر غذایی خواص بسیاری دارد که این نوع فیبر در دیواره ی سلولی دانه ها، سبزیجات و میوه ها یافت می شود. همچنین فیبر باعث می شود تا غذا سریع تر در دستگاه گوارش حرکت کرده و به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. بهترین منبع فیبر که میتوان به صورت روزانه از آن استفاده کرد، میوه های فیبردار هستند. زیرا میوه ها هم خوشمزه اند و هم بیشتر از سایر مواد در دسترس شما هستند و تهیه آنها ساده تر است. ما در این مقاله تعدادی از میوه های فیبردار را به شما معرفی می کنیم تا با شناخت آنها و اضافه کردنشان به رژیم غذایی خود بتوانید به سلامت بدن خود کمک کنید.

The best fruits rich in fiber

میوه های فیبردار چه میوه هایی هستند؟

میوه های فیبردار به میوه هایی گفته می شود که دارای فیبر بالایی هستند و برای بدن شما خاصیت های زیادی دارند. پیشگیری از سرطان، بیماری های قلبی، سنگ کلیه، چاقی و سلامت دستگاه گوارش نمونه هایی از خواص فیبر هستند. بنابراین استفاده روزانه از فیبر امری مهم و ضروری در سلامت و تغذیه شما به حساب می آید. فیبر در میوه هایی چون گلابی، توت فرنگی، آووکادو، سیب، تمشک، موز، توت سیاه و … یافت می شود که می‌توانید با مصرف آنها فیبر مورد نیاز بدن خود را به صورت روزانه تامین کنید. حال قصد داریم به بررسی خواص این میوه ها و میزان فیبر موجود در آنها بپردازیم.

گلابی

گلابی یکی از میوه های فیبردار است که علاوه بر خواص فیبر، خاصیت فروکتوزو سوربیتول بالایی دارد که این قندها به خوبی جذب بدن نمی شوند و با وارد شدن آب به روده ها به عنوان یک ملین عمل کرده و روده ها را تحریک می کنند. شما می توانید گلابی را بصورت خام یا پخته مصرف کرده و آن ها را در سالاد و غذاها بگنجانید. میزان فیبر موجود در گلابی به صورت ۵.۵ گرم در یک گلابی متوسط یا ۳.۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

توت فرنگی

یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه ها، توت فرنگی است. این میوه بیشتر برای سلامت و زیبایی پوست شناخته می شود اما خاصیت جلوگیری و کاهش بیماری های قلبی را نیز شامل می شود. توت فرنگی مقدار زیادی ویتامین C ، منگنز و آنتی اکسیدان دارد و همچنین دارای خاصیت فیبر بالا و کالری پایین است. فیبر موجود در توت فرنگی به کاهش وزن و بهبود هضم غذا بسیار کمک می کند. میزان فیبری که در توت فرنگی موجود می باشد به صورت ۳ گرم در ۱ پیمانه توت فرنگی یا ۲ گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

strawberry

آووکادو

آووکادو یکی از میوه های فیبردار است که مصرف آن در سلامت روده ها، کاهش وزن، کاهش قند خون و.. بسیار موثر است. همچنین این میوه ویتامین هایی چون C، E،B و پتاسیم و میزان زیادی چربی های مفید را شامل می شود. مقدار فیبر موجود در آووکادو به صورت ۱۰ گرم در یک پیمانه آووکادو یا ۶.۷ گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

سیب

شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که خوردن یک عدد سیب در طول روز شما را از دکتر بی نیاز می کند. این موضوع کاملا صحیح است زیرا سیب از الیافی تشکیل شده است که حدودا ۴ گرم فیبر دارد. و همانطور که گفتیم مصرف میوه های فیبردار در طول روز یک امر مهم و ضروری برای سلامتی شما به حساب می آید.

مقدار فیبری که در سیب موجود است به صورت ۴.۴ گرم در یک سیب متوسط یا ۲.۴ گرم در هر ۱۰۰ گرم است. یکی دیگر از بهترین خاصیت های سیب خواص ضد سرطان آن است که بدن شما را از هرگونه سلول های سرطانی ایمن می کند. همچنین سیب دارای خواص دیگری چون تقویت ایمنی بدن، ضد کلسترول، جلوگیری از آلزایمر، جلوگیری از آسم و مشکلات تنفسی، درمان دیابت و … است و به همین ترتیب می تواند در سلامتی کل بدن شما موثر باشد.

تمشک

تمشک علاوه بر طعم بی نظیر آن که توانسته نظر افراد زیادی را جلب کند. حاوی مقدار زیادی ویتامین K است که سبب کمک به تراکم استخوان ها می شود. از خواص دیگر آن می توان به سلامت پوست، استخوان و تنظیم میزان قند خون اشاره کرد. همچنین فیبر موجود در این میوه باعث شده است تا تمشک به یکی از بهترین میوه های فیبر داری تبدیل شود که خواص فوق العاده ای دارد. یک پیمانه تمشک حاوی ۸ گرم فیبر است و یا در هر ۱۰۰ گرم، ۶.۵ گرم فیبر موجود است.

raspberry

موز

موز نمونه دیگری از بهترین میوه های فیبردار است که علاوه بر فیبر، دارای خواصی چون پیشگیری از کم خونی، جلوگیری از زخم معده، پیشگیری از دیابت، سلامت قلب وعروق، افزایش انرژی و … می باشد. موز منبع خوبی برای دریافت مواد مغذی از جمله ویتامین C، ویتامین B6 و پتاسیم است. منیزیم موجود در موز سبب می شود که همیشه ذهن شما هوشیار و آماده باشد تا از ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری شود.

همچنین موز به دلیل داشتن پتاسیم، برای درمان گرفتگی های ماهیچه بسیار موثر است. این میوه حاوی مقداری نشاسته مقاوم است که نوعی کربوهیدرات غیرقابل هضم است ومانند فیبر عمل می کند. میزان فیبر موجود در موز به صورت ۳.۱ گرم در یک موز متوسط یا ۲.۶ گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

توت سیاه

توت سیاه میوه ای خوشمزه و پر طرفدار است که می تواند به حفظ سلامت قلب، کاهش کلسترول، پیشگیری از سرطان، کاهش قند خون بسیار کمک کند. این توت دارای کالری اندکی بوده و می تواند در کاهش وزن بسیار موثر باشد. توت سیاه یکی دیگر از میوه های فیبردار است که مصرف آن برای حفظ سلامتی توصیه می شود. این میوه می تواند جایگزین مناسبی برای تمشک نیز باشد. یک فنجان توت سیاه حاوی ۸ گرم فیبر است.

Blackberry

کلام آخر

فیبر یک ماده غذایی بسیار مهم و ضروری برای بدن انسان است که می تواند منجر به کاهش وزن، کاهش میزان قندخون، بهبود گوارش و… شود. میزان فیبر مصرفی در روز توسط پزشکان برای خانم ها ۲۵ گرم و برای آقایان ۳۸ گرم توصیه شده است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین انواع میوه های فیبردار آشنا کنیم. تا بتوانید با مطالعه آن، میزان فیبر مصرفی خود را در طول روز افزایش داده و به سلامت بدن خود کمک کنید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

2 پاسخ به “۷ تا از بهترین میوه های سرشار از فیبر”

  1. saharmadani گفت:

    جو دو سر و شکلات تلخم من شنیدم خیلی خوبن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید