مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
cave berdesken

غار جهنم بردسکن کجاست؟ آدرس و هر آن چه پیش از رفتن باید بدانید

cave berdesken

حتما تا به حال نام غار جهنم را شنیده اید و کنجکاو شده اید که غار جهنم بردسکن کجاست؟ در معرفی این غار باید گفت که غار جهنم جزء مهم ترین غارهای ایران محسوب می شود، زیبایی های غار بردسکن بسیار شگفت انگیز است و توجه هر ببینده ای را به خود جلب می کند. غار جهنم ۵۰ میلیون سال قدمت داشته و با داشتن فسیل ها و قندیل های زیبا توانسته گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کند. دلیل این که به این غار جهنم گفته می شود گرمای درون غار می باشد. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بدانید غار جهنم بردسکن کجاست و شما را با زیبایی ها و نحوه کشف غار بردسکن آشنا می کنیم.

غار جهنم بردسکن کجاست؟

حال به دنبال پاسخ این سوال می رویم و می خواهیم بدانیم که غار جهنم بردسکن کجاست؟ غار جهنم در نزدیکی شهر طبس و در واقع در ۱۹۵ کیلومتری شهر طبس قرار دارد. این غار تا عشق آباد ۸۵ کیلومتر فاصله دارد و در یکی از روستاهای کوه ایاخاب واقع شده است. غار جهنم از یک طرف به کوه سفید تک تک و عشق آباد بردسکن وصل شده است.

scary dolls


این غار منظره بسیار زیبایی را به نمایش می گذارد و به دلیل دمای بالای درون این غار، آن را با نام غار جهنم می شناسند. گرمای درون این غار باعث می شود تا مشکلات و دردسرهایی برای گردشگران ایجاد شود؛ اما با این وجود این گرما باعث نمی شود که گردشگران نسبت به زیبایی های درون غار بی تفاوت باشند.

ویژگی های غار بردسکن

زیبایی های غار بردسکن بی شمار است و می توان گفت اصلی ترین زیبایی آن وجود قندیل های بی نظیر آن می باشد. وجود آب روان درون غار توجه هر کسی را جلب می کند و با داشتن این همه زیبایی با ورود به غار احساس می کنید که به غار علیصدر وارد شده اید. از دیگر زیبایی های غار جهنم می توان به داخل سیاه چال آن اشاره کرد. یکی از نکاتی که در زمان ورود به غار بردسکن باید به یاد داشته باشید این است که حتما یک طناب ۳۰ متری همراه خود ببرید.

قندیل های زیبای موجود در غار از جنس سنگ مرمر بوده و زیبایی های غار را چند برابر می کنند. غار جهنم ۴ دهانه داشته که هر کدام از آن ها فعالیت شیمیایی دارند. این غار جزء غارهای آهکی فعال جهان می باشد و حوضچه های داخلی این غار با وجود خشکسالی هایی که سال های گذشته وجود داشته، همیشه پر آب هستند.

زیبایی های این غار آنقدر شگفت انگیز و جذاب است که به خوبی هر بیننده ای را به خود جذب می کند. از جمله جذابیت های دیگر این غار می توان به بقایای استخوان های حیوانات باستانی اشاره کرد. دیگر پدیده های عجیب این غار وجود گل کلم، سوزن کریستالی و اسفناج است. همان طور که اشاره کردیم این غار به دلیل داشتن زیبایی های کم نظیر به محل گردشگران تبدیل شده است. زیبایی های این غار بسیار زیاد است و تنها با دیدن درون غار متوجه تمام زیبایی های بی نظیر آن می شوید.

cave berdesken

نحوه کشف غار بردسکن

نحوه کشف غار بردسکن به این صورت بوده است که حدود ۵۰ سال پیش فردی به نام آقای نجفی این غار را در نزدیکی عشق آباد کشف کرد. پس از مدتی افرادی به این غار وارد شدند اما به دلیل این که این غار ناشناخته بود از آن دوری کردند، در نهایت در سال ۷۷ دو نفر از افراد مطمئن به شرکت آب منطقه ای مراجعه کردند و از وجود غار و نحوه کشف غار بردسکن خبر دادند.

cave berdesken

قدمت غار

پس از آن یک گروه ۱۰ نفره به غار وارد شده و موفق به کشف آن شدند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط گروه باستان شناسی در این غار، قدمت آن به ۵۰ میلیون سال قبل باز می گردد. تمامی سنگ ها وقندیل های موجود در غار بسیار بزرگ و قدیمی می باشند. غار جهنم دارای ۵۰ متر عمق و ۳۵۰ متر طول می باشد و برای ورود به غار باید حتما تجهیزات کوهنوردی همراه داشته باشید.

مخزن آبی این غار دارای طول ۶ متر و عرض میانه ۲ متر می باشد. تمامی این عمق ۶ متری آبی زلال دارد و حتی با وجود خشک سالی ای چند سال اخیر عمق این آب ها به ۲۰ تا ۴۰ هم می رسد.
در پی کشف غار جهنم در سال ۸۷ این غار مورد بازدید اکتشافی قرار گرفت و بقایای استخوانی زیادی نیز در آن پیدا کرده اند که این بقایا مربوط به استخوان های خورد شده حیواناتی مانند کل و بز و یا پستاندارانی همچون سگ بوده است. در زمان کشف این بقایا بر روی آن ها لایه ای کلسیت وجود داشته است، مواد آهکی موجود در غار نیز حتی با وجود کمبود آب و رطوبت جوان تر به نظر می رسند.

کشف غار

در پی کشف غار جهنم در سال ۸۷ این غار مورد بازدید اکتشافی قرار گرفت و بقایای استخوانی زیادی نیز در آن پیدا کرده اند که این بقایا مربوط به استخوان های خورد شده حیواناتی مانند کل و بز و یا پستاندارانی همچون سگ بوده است. در زمان کشف این بقایا بر روی آن ها لایه ای کلسیت وجود داشته است، مواد آهکی موجود در غار نیز حتی با وجود کمبود آب و رطوبت جوان تر به نظر می رسند.

cave berdesken

برای این که بتوان قدمت غار جهنم را به خوبی دریافت، باید آزمایش های مختلف و زیادی بر روی آن انجام بگیرد تا بتوان یک عدد درست را منتشر کرد. در اوایل سال ۹۴ به جهت برداشت سنگ مرمر از این غار، به قسمت هایی از غار صدماتی وارد شد که این اتفاق با واکنش های زیادی رو به رو شد و اعتراض افرادی زیادی را به دنبال داشت.
پس از این که کارشناسان متوجه شدند که غار جهنم برد سکن کجاست و ازنحوه کشف غار بردکسن مطلع شدند بر اساس تحقیقات صورت گرفته سر انجام غار جهنم در انجمن غار ایران به ثبت رسید اما با وجود این که این غار به ثبت رسیده است و همه آن را به عنوان یک اثر باستانی و با ارزش می دانند، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در پاسخ به اعتراضات مردمی اظهار کرد که: کشف غارها برای فعالیت های برداشته ای مواد معدنی امری عادی است و در واقع از نظر زیست انسانی و باستان شناسی جایگاه مهمی ندارد و در صورتی که قرار باشد اجازه فعالیت در این غارها وجود نداشته باشد، باید بخش زیادی از مساحت استان بلوکه شود و هیچ اقدامی انجام نگیرد.
همان طور که همه ما می دانیم تمامی غارها از آثار ارزشمند کشور هستند و غار جهنم نیز جزء این آثار ارزشمند محسوب می شود و باید برای مراقبت از آن ها و حفظ آثار باستانی درون آن ها اقدامات ویژه ای صورت بگیرد.
در این مقاله سعی کردیم به شما کمک کنیم تا بدانید غار جهنم بردسکن کجاست و نحوه کشف آن و زیبایی های آن را به شما معرفی کردیم.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

3 پاسخ به “غار جهنم بردسکن کجاست؟ آدرس و هر آن چه پیش از رفتن باید بدانید”

  1. کوروش گفت:

    من سفر میرم خیلی، اینجام رفتم خیلی خوبه خیلی جذابه توصیه میکنم برید ببینید شگفت انگیزه😎

  2. لیانا گفت:

    e che bahal ma ham to in shahrim. biain bebinin kheyli ba safast.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید