مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
uterus cancer

از کجا میشه تشخیص داد سرطان رحم داریم یا نه؟

یکی از سرطان های رایج امروزی سرطان رحم یا آندومتر است. از این جهت به آن سرطان آندومتر هم می گویند که در سلول های رحم و آندومتری تشکیل می شوند. اما سرطان رحم می تواند در خارج از رحم هم آغاز شود که نام دیگر آن سرطان سارکوم است. شاید این سؤال برای شما مطرح شده باشد که علت سرطان رحم چیست و یا روش ‌های درمان سرطان رحم یا حتی رژیم غذایی خاص بر افراد مبتلا به سرطان تأثیریدارند یا خیر؟ اگر می خواهید پاسخ سوالات خود را بگیرید ت انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سرطان رحم چیست؟

اگر با آناتومی بدن خانم ‌ها آشنایی داشته باشید، می‌دانید که یکی از اعضای حیاتی بدن آن ‌ها رحم است که مانند یک حفره به شکل گلابی است و به ‌صورت وارونه در پایین شکم و در قسمت اندام تناسلی قرار دارد. تخمدان‌ ها در دو سمت رحم قرار دارند و در صورتی که عملکرد نرمال داشته باشند، به ‌صورت ماهانه تخمک آزاد می‌کنند.

فولیکول ­هایی که حاوی تخمک هستند، در صورت باروری از لوله‌ های رحم که به نام لوله فالوپ شناخته می ‌شوند، به داخل رحم می‌ رسند. در واقع رحم دو لوله دارد که در بالا و دو طرف رحم قرار دارند. رحم دارای دو لایه به نام ‌های میومتر و آندومتر است. در واقع لایه بیرونی میومتر نام دارد که بیشترین بخش رحم را تشکیل می‌ دهد و از جنس ماهیچه می باشد. آندومتر نیز همان پوشش داخلی رحم به شکل یک گلابی بر عکس و دارای یک دهانه است که ناحیه ورودی واژن را تشکیل می‌ دهد.

 

بیماری‌ های رحم و دستگاه تناسلی مانند عفونت ‌های واژن و سرطان رحم مربوط به قسمت دهانه رحم و آندومتر می ‌شوند. بیماری ‌های واگیردار مانند HIV نیز از طریق عفونت‌ ها و رابطه جنسی در این مرحله از دهانه رحم انتقال پیدا می‌کنند. زمانی که سلول‌ های موجود در دهانه رحم به‌ صورت غیر عادی شروع به تکثیر کنند و به توده ‌های سرطانی تبدیل شوند، این بیماری خطرناک کار خود را آغاز کرده است.

علائم سرطان رحم

امروزه از طریق روش ‌هایی مانند آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش ‌های HPV امکان جلوگیری و تشخیص سریع سرطان وجود دارد. ممکن است علت سرطان رحم درگیری قسمت ‌های مختلف رحم باشد.

 

طول عمر بیماران سرطان رحم با توجه به نوع سرطان رحم و قسمتی که درگیر است، می تواند متفاوت باشد. البته ممکن است طول عمر بیماران سرطان رحم در انواعی که فرد دچار سرطان رحم بدخیم شده، کمتر باشد؛ اما امروزه روش ‌های مختلفی برای درمان سرطان رحم کشف شده اند که تا حد زیادی جان بیماران را نجات می ‌دهند.

در این قسمت به‌ معرفی علائم این بیماری می‌ پردازیم. می ‌توان گفت این بیماری جز بیماری‌ های خاموش است و در مراحل اولیه کمتر تشخیص داده می‌ شود و علائم ندارد. آزمایش پاپ اسمیر به همین خاطر اهمیت دارد، چون امکان تشخیص سریع سرطان رحم را فراهم می‌کند. بیشتر اوقات زخم ‌های موجود در دهانه رحم که به‌ موقع درمان نشده ‌اند به زخم ‌های سرطانی تبدیل می‌شوند و علائمی مانند خونریزی ‌های نامنظم را ایجاد می‌کنند. خانم‌ ها باید به خونریزی ‌های پس از رابطه جنسی یا بین دوره پریودی توجه ویژه ‌ای داشته باشند و در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی با پزشک مشورت کنند.

ترشحات غیر طبیعی با رنگ ‌های مختلف که دارای بوی بدی هستند و یا با خون ترکیب شده ­اند از دیگر علائم این بیماری می باشند. علائم مشاهده شده در سرطان رحم بدخیم شامل درد های شدید لگن، کمر و یا ورم پا است. البته علائم دیگری مانند کاهش وزن، درد هنگام ادرار، تکرر ادرار، درد هنگام دفع، خستگی و بی اشتهایی هم در بانوان دیده شده است.

بیماران مبتلا به سرطان رحم چقدر عمر می کنند؟

معمولاً با توجه به سن بیمار و میزان پیشرفت بیماری، طول عمر بیماران پیش بینی می ‌شود. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود ۹۰ درصد از بیماران پنج سال بیشتر شانس زندگی خواهند داشت؛ اما اگر در مراحل پیشرفت بیماری آن را تشخیص دهند و تبدیل به سرطان رحم بدخیم ‌شود، تنها ۷۰ درصد از خانم‌ ها شانس زندگی در ۵ سال آینده را خواهند داشت.

علت ابتلا به سرطان رحم چیست؟

افرادی که مشکلات هورمونی دارند و سطح استروژن در خون آن‌ ها بالا است متأسفانه بیشتر به سرطان رحم مبتلا می‌ شوند. مصرف دارو های مانند تاموکسیفن نیز می ‌تواند علت سرطان رحم باشد.

همان ‌طور که گفتیم عدم تعادل استروژن در بدن که به دلایل مختلفی بروز می‌کند، عامل ابتلا به سرطان رحم می‌ شوند. برخی از درمان‌ های پیشگیری از بارداری می ‌توانند برای پیشگیری و درمان سرطان رحم مفید واقع شوند. از موارد دیگری که علت سرطان رحم هستند، می‌ توان از ابتلا به ویروس HPV یاد کرد. مصرف دارو های دی اتیل استیل بسترول هم می ‌تواند یکی دیگر از علل ابتلا به این نوع سرطان باشد. چنانچه سیستم ایمنی بدن بانوان ضعیف باشد نیز امکان ابتلا به سرطان رحم گرید ۱ یا سرطان رحم بدخیم وجود خواهد داشت.

درمان سرطان رحم

 مهم‌ ترین مرحله از درمان سرطان رحم، تشخیص به ‌موقع آن است. حتی درمان سرطان رحم گرید ۱ می‌تواند با استفاده از دارو هایی مانند پروژستین انجام شود تا فرد بتواند باردار شود. درمان سرطان رحم و تشخیص آن از طریق روش ‌ها و آزمایش ‌های مختلف انجام می ‌شود. استفاده از دارو، نمونه برداری، آزمایشات متعدد و عکس ‌برداری جز روش ‌های تشخیص این بیماری هستند. در مواردی که بیماری پیشرفت کرده ( مانند سرطان رحم بدخیم) پزشکان اقدام به برداشتن و تخلیه رحم می‌کنند و به اصطلاح عمل هیسترکتومی انجام می‌دهند. حتی ممکن است به همراه رحم تخمدان ‌ها و لوله ‌های فالوپ نیز تخلیه شوند. پرتو درمانی یا شیمی درمانی نیز جزو روش‌ های تکمیلی درمان سرطان هستند. در بعضی موارد امکان درمان کامل وجود نخواهد داشت.

روش های درمان سرطان رحم بدخیم

درمان‌ های بسیاری با توجه به پیشرفت بیماری سرطان و عضو درگیر شده، توسط پزشکان به کار برده می‌ شوند. از جمله این روش ‌ها جراحی دبالکینگ، هیسترکتومی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و … هستند.

درمان سرطان رحم گرید ۱

درمان استاندارد سرطان رحم گرید ۱ از طریق جراحی است. البته برخی از افراد که تومور های پیشرفته‌ تر دارند، باید در کنار جراحی از پرتو درمانی واژینال و لگن نیز استفاده کنند. .

در رابطه با سرطان رحم گرید۱ اگر سن ابتلا به این بیماری پایین باشد و خانم‌ ها بخواهند باردار شوند، می ‌توانند با استفاده از دارو سرطان رحم گرید ۱ را کنترل کنند و تخمدان و رحم را خارج نکنند؛ یعنی در واقع درمان را به تعویق بیاندازند و مجدداً پس از بارداری و وضع حمل درمان را ادامه دهند. البته چنین تصمیماتی حتما باید با مشورت پزشک اتخاذ شوند

پیشگیری از سرطان رحم

امروزه استفاده از روش‌ های پیشگیری، واکسیناسیون و آزمایشات غربالگری کمک شایانی به تشخیص به ‌موقع این بیماری نموده است. به همین جهت به تمام بانوان توصیه می ‌شود به مراقبت‌ های بهداشتی توجه ویژه ‌ای داشته باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند. این بیماری قابل درمان است؛ اما نکته مهم زمان تشخیص آن است. به همین خاطر تشخیص به‌ موقع می‌ تواند آمار مرگ ‌و میر ناشی از سرطان رحم را تا حد زیادی کاهش دهد.

کلام آخر

رعایت دستورالعمل ­های بهداشتی و انجام آزمایشات و غربالگری‌ های مربوط به سرطان دهانه رحم می ‌تواند باعث تشخیص به‌ موقع این بیماری و افزایش طول عمر بیماران سرطان رحم شود. در گذشته به خاطر عدم شناخت کافی از این بیمار زنان بسیاری جان خود را از دست می ‌دانند؛ اما امروزه با تشخیص زود هنگام امکان درمان وجود دارد و طول عمر بیماران سرطان رحم افزایش یافته است.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید