مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بارداری مولار

بارداری مولار یا پوچ چیست؟

در این مطلب تصمیم داریم شما را با بارداری مولار آشنا کرده و تمام اطلاعات لازم درخصوص این عارضه را به شما عزیزان ارائه دهیم. بارداری مولار (Molar pregnancy) که با نام مول هیداتی فرم (hydatid form mole) هم شناخته می شود، یک عارضه نادر در بارداری است که در آن تخمک بارور می شود، اما به جای جنین، یک توده گوشتی به نام مول (Mol) به وجود می آید. این نوع بارداری برای سلامتی خانم ها بسیار خطرناک است و باید به سرعت درمان شود. در ادامه با ما همراه باشید تا روش های شناخت علائم حاملگی مولار، علل حاملگی مولار، عوارض حاملگی مول و همچنین درمان آن را بررسی کنیم.

بارداری مولار چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، بارداری مولار عارضه ای نادر در بارداری است که به دلیل رشد غیر طبیعی تروفولاست ها به وجود می آید. در حقیقت در این نوع بارداری تخمک به صورت طبیعی بارور می شود، اما به دلیل وجود ناهنجاری های خاص با رشد غیرطبیعی همراه خواهد شد. در نتیجه این ناهنجاری ها، به جای تشکیل جنین یک توده گوشتی تشکیل می شود که نمی تواند زنده بماند.

بارداری مولار یا پوچ می تواند به صورت کامل یا نسبی به وجود بیاید. در بارداری پوچ کامل،  بافت جفت متورم و غیر طبیعی بوده و کیست هایی پر از مایع به وجود خواهد آمد. اما در بارداری پوچ نسبی، ممکن است جنین تشکیل شود، اما با بافت جفت غیر طبیعی همراه بوده و در همان ماه های اول بارداری سقط خواهد شد.

درمان بارداری پوچ یا مولار از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به موقع برای درمان آن اقدام شود؛ چرا که این نوع بارداری می تواند به شدت برای سلامت مادر خطرناک باشد و حتی قدرت باروری او را هم تحت تاثیر قرار دهد.

علل حاملگی مولار

با وجود تحقیقات انجام شده در این زمینه، هنوز هم علت دقیق این نوع حاملگی مشخص نیست. اما مواردی مانند سن مادر (بارداری زیر ۱۵ سال و بالای ۴۵ سال)، سابقه سقط جنین و سابقه ابتلا به این نوع بارداری از رایج ترین علل حاملگی مولار به شمار می روند.

علائم حاملگی مولار

علائم حاملگی مولار در ابتدا شبیه به علائم حاملگی طبیعی هستند، اما به تدریج ممکن است علائم خاصی هم به آن اضافه شود که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

-خون ریزی تیره در سه ماه اول بارداری

-احساس فشار یا درد در لگن

-تهوع و استفراغ

-دفع کیست هایی به شکل خوشه انگور

-مسمومیت بارداری

-رشد سریع تر رحم نسبت به بارداری طبیعی

-پرکاری تیروئید

-کم خونی

و….

عوارض حاملگی مول

همانطور که گفتیم حاملگی مول برای مادران با خطرات زیادی همراه است. برخی از خانم هایی که به این عارضه دچار شده اند به طور کامل قدرت باروری خود را از دست داده اند.

این نوع بارداری علاوه بر اینکه آسیب های روحی زیادی به مادران وارد می کند و می تواند باعث بروز افسردگی در آن ها شود، ممکن است به سایر بافت های بدن هم آسیب برساند. در واقع گاهی اوقات بافت مولار از خاصیت تهاجمی برخوردار شده و سایر اعضای بدن را هم درگیر خواهد کرد.

درگیری کل رحم، درگیری واژن، روده، تخمدان، ریه، کبد و حتی مغز از عوارض حاملگی مول هستند. در برخی موارد حتی بعد از عمل جراحی هم احتمال این عوارض وجود خواهد داشت. به همین دلیل خانم هایی که با این عارضه روبرو می شوند، حتی بعد از درمان هم باید به صورت مرتب به پزشک مراجعه می کند. چرا که آن ها باید همواره تحت نظارت یک پزشک متخصص باشند.

راه تشخیص بارداری پوچ چیست؟

برای تشخیص بارداری پوچ معمولا از آزمایش خون و یا سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی یکی از اولین آزمایش هایی است که خانم ها در اوایل بارداری برای تشخیص سلامت جنین انجام می دهند. معمولا بارداری مولار هم در همین آزمایش ها مشخص می شود.

در روش آزمایش خون هم میزان هورمون بارداری اندازه گیری می شود. این هورمون که گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) نام دارد، در بارداری های مولار بسیار بیشتر از بارداری های نرمال است.

بعد از اینکه مشخص شد مادر به این عارضه دچار شده، باید هرچه سریع تر اقدامات درمانی برای درمان آن انجام شود.

روش های درمان بارداری پوچ

پزشکان معمولا برای درمان بارداری پوچ از روش های زیر استفاده می کنند:

استفاده از دارو

در صورتی که تشخیص بارداری پوچ به موقع انجام شود، پزشکان می توانند با استفاده از دارو های خاص از رشد سلول های مولار جلوگیری کنند.

کورتاژ

 در این روش، بافت مولار از پوشش داخلی رحم برداشته می شود. عمل کورتاژ حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول می کشد. بعد از آن باید از ۶ ماه تا ۱ سال به صورت مرتب سطح هورمون HCG را اندازه گیری کرد. با این کار می شود اطمینان حاصل شود که بافت مولار به طور کامل از رحم خارج شده است. در این مدت خانم ها به هیچ عنوان حق بارداری مجدد را ندارند.

شیمی درمانی

 شیمی درمانی یک روش موثر دیگر برای از بین بردن بافت مولار در رحم است. برخلاف تصور عموم، شیمی درمانی به هیچ عنوان روی قدرت باروری رحم و تخمدان ها تاثیری ندارد. تقریبا ۲ تا ۶ ماه بعد از انجام آن، سیکل قاعدگی خانم ها به روال عادی برمی گردد.

انجام هیسترکتومی

در صورتی که بافت مولار در رحم زیاد باشد، پزشکان ناچار می شوند برای کاهش عوارض حاملگی مول رحم را به طور کامل خارج کنند. البته اگر مادر قصد بارداری مجدد را داشته باشد از روش های دیگر برای درمان این مشکل استفاده می شود.

آیا اقدامات خاصی برای پیشگیری از حاملگی مولار وجود دارد؟

بدون شک تا این بخش از مطالب متوجه شده اید که بارداری مولار تا چه اندازه می تواند برای خانم ها خطرناک باشد. این بارداری آسیب های روحی و جسمی زیادی به مادران وارد می کند. به همین دلیل خیلی از خانم ها به دنبال روش هایی برای پیشگیری از حاملگی مولار می گردند. اما با توجه به اینکه علل حاملگی مولار هنوز هم به صورت دقیق مشخص نیست، اقدامات خاصی هم برای پیشگیری حاملگی مولار وجود ندارد.

بهتر است خانم هایی که سابقه این نوع بارداری را داشته اند و یا سن آن ها بالاست، حتما قبل از اقدام برای بارداری با پزشک خود مشورت کنند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با بارداری مولار، علائم و روش های درمانی آن آشنا کنیم. این عارضه بسیار نادر بوده و تقریبا از هر هزار خانم باردار، امکان ابتلای یک نفر به آن وجود دارد. با این حال اگر نگرانی هایی درخصوص این نوع بارداری دارید و یا قبلا سابقه ابتلا به آن را داشته اید، حتما باید با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند! در صورت تمایل می توانید از سایر مقالات وب سایت زن شاد هم دیدن نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

2 پاسخ به “بارداری مولار یا پوچ چیست؟”

  1. sepide--h گفت:

    خاله من این مشکل براش پیش اومد، وای چقدر سخت بود!🤦🏻‍♀️☹️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید