مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
kid and mother

بهترین کتاب‌های تربیت فرزند که هر پدر و مادری باید آنها را بخوانند

مسئله تربیت فرزند، موضوعی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد. کودکان در هر سن و سالی که باشند با چالش‌هایی مواجه‌اند که قطعا در وهله اول پدر و مادر می‌توانند به آنها کمک کنند. لذا آگاهی والدین نقش به سزایی در شکل‌گیری مهارت‌ها و توانایی‌های آنها برای کل عمرشان دارد. در این میان والدین می‌توانند از کتاب‌هایی که در این حوزه توسط اشخاص متخصص گردآوری و نوشته‌شده‌اند، بهره گیرند. ما در این مقاله قصد معرفی کتاب‌های فرزند‌پروری چون کتاب مادرکافی، کتاب تربیت بدون فریاد، کتاب کودک، خانواده، انسان، کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم و کتاب شاد‌ترین کودک محله را داریم. امید به اینکه با خواندن این کتاب‌ها پاسخ بخش اعظم سوالات خود را دریافت کنید.

درست‌ ترین روش تربیت فرزند

اگر بخواهیم درباره‌ی درست‌ترین روش تربیت فرزند به شما توضیح دهیم کار سختی است؛ زیرا خصوصیات و ویژگی‌های هر کودک با کودک دیگر متفاوت بوده و لزوما نمی‌توان یک راه را به عنوان درست‌ترین روش تربیت فرزند در‌نظر‌گرفت.

اصولا آگاهی از روش تربیت فرزند مسئله‌ای است که در خانواده‌ها خیلی باید به آن دقت شود. ما اغلب اوقات، فراموش می‌کنیم که به عنوان یکی از مؤلفه‌های موفقیت و رشد کودک زمان کافی بگذاریم.

کودکان از همان سنین ابتدایی از اخلاق و رفتار والدین الگو‌برداری می‌کنند و آنها را سرلوحه خود قرار می‌دهند. برای اینکه اطمینان یابید درست ترین روش تربیت فرزند  شما چه روشی است، می‌توانید در این باره از یک متخصص کمک بگیرید.

چند مورد از نکات تربیتی فرزندان

از آنجا که الگو‌های رفتاری شما در شکل‌گیری ابعاد شخصیتی فرزندتان نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند، نتیجتا تلاش کنید با آگاهی از نکات تربیتی فرزندان این امر را به درستی انجام دهید.

در ادامه مطالب گزیده‌ای از نکات تربیتی فرزندان آورده‌شده‌است.  

-تلاش نکنید همه چیز را بهبود بخشید.

-سعی کنید کنترل امور به دست شما باشد.

-با کودک خود بازی کنید.

-ساعاتی در روز را به وقت گذراندن با آنها اختصاص دهید.

-الگوی خوبی برای آنها باشید.

و…

معروف‌ترین کتاب‌های فرزند‌پروری را بشناسیم

از آنجایی که تربیت فرزند دنیای گسترده و پیچیده خود را دارد، به طبع راه‌های تربیتی هر پدر و مادری با بقیه متفاوت است.

از این رو کتاب‌های فرزند‌پروری به عنوان یک چراغ راهنما عمل کرده و می‌توانند والدین را در این مسیر مساعدت کنند.

این به نفع والدین است تا با خواندن کتاب‌های فرزند‌پروری از راهکار‌های آن استفاده کنند و در راستای تربیت‌ ‌فرزندی با ویژگی‌های خوب بکوشند. در حقیقت خواندن این کتاب‌ها افق تازه‌ای به شما می‌دهند که آرزو می‌کنید کاش والدین شما هم آنها را می‌خواندند.

در زیر لیستی از کتاب‌های فرزند‌پروری آورده‌ایم.

 کتاب مادرکافی، کتاب تربیت بدون فریاد، کتاب کودک، خانواده، انسان، کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم و کتاب شاد‌ترین کودک محله.

 کتاب مادر کافی راهنمای مراحل رشد کودک

تجربه و مهارت‌هایی که کودک شما در پنج سال اول زندگی خود می‌آموزد بستر رشد او را فراهم می‌کند. به همین جهت نگرانی‌هایی که والدین در این‌باره دارند کاملا قابل درک است.

کتاب مادرکافی با هدف رفع نگرانی‌های شما به عنوان پدر و مادر و ارائه راه‌کارهای کاربردی؛ یکی از بهترین کتاب‌های فرزند‌پروری شناخته می‌شود.

در کتاب مادرکافی رشد و رفتار‌های کودک شما تا پنج سالگی بررسی شده‌است. در این کتاب شما یاد می‌گیرید با اطلاع یافتن از تمامی مراحل رشد کودک چگونه و چطور واکنش نشان دهید.

نویسنده کتاب مادرکافی جی. اُ. فراست و مترجم آن مهبد ابراهیمی می‌باشد. تعداد صفحات این کتاب ۲۶۴ صفحه است.

کتاب تربیت بدون فریاد برای کمک به والدین

کتاب تربیت بدون فریاد نوشته هال ادوارد رانکل بیشتر روی بازگو کردن نکاتی در ارتباط با تربیت خود والدین تمرکز دارد و معتقد است که تربیت والدین هم درست به میزان تربیت فرزندان حائز اهمیت می‌باشد.

نویسنده کتاب تربیت بدون فریاد در بخش‌هایی از این کتاب بیان دارد که نوع واکنش عاطفی والدین در برخورد با کودکان بسیار مهم است و آنها باید همواره بکوشند تا در موقعیت‌های مختلف خونسردی خود را حفظ کنند و بر روی رفتار خود تمرکز داشته‌باشند.

داستان‌های کتاب تربیت بدون فریاد با زبانی روان نوشته‌ شده‌ است تا نشان دهد آرامش والدین منجر به افزایش کیفیت رابطه آنها با فرزندان خواهد‌شد.

 کتاب کودک، خانواده، انسان مناسب برای همه پدر و مادر‌ها

کتاب کودک، خانواده، انسان بر اساس تجربیات دو مادر گردآوری و نوشته‌ شده‌ است که طی پنج سال با شرکت در گروه‌های تربیت فرزند کسب کرده‌اند. از آنجایی که این دو شخص روان‌شناس نیستند، به همین خاطر این کتاب بسیار روان نوشته‌شده‌ است و هر کسی با هر سطحی از سواد می‌تواند آن را بخواند.

البته این دو مادر از نظرات دکتر جینات؛ روانشانس و رانکاو کودک در کتاب کودک، خانواده بهره برده‌اند و جنبه علمی هم به کتاب بخشیده‌اند.

با خواندن کتاب کودک، خانواده، انسان مطمئن باشید که اکثر نکات تربیتی فرزندان را کسب خواهید‌کرد.

کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم

کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم برعکس کتاب کودک، خانواده، انسان رو رفتار‌های خود کودک تمرکز می‌کند. البته که به پدر و مادر‌ها ایده‌هایی می‌دهد که کمک می‌کنند با فرزند خود اصولی و درست برخورد کنند.

این ایده‌ها بیشتر مسائل پیش آمده در منزل و مدرسه را در برمی‌گیرند.

دکتر استیفن گاربر کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم را نوشته‌است و این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ منتشر شد.

پیشنهاد می‌کنیم  خواندن کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم را از دست ندهید، به جهت اینکه در این کتاب هم تعداد زیادی از نکات تربیتی فرزندان بازگو شده‌ است.

کتاب شاد‌ترین کودک محله

بدیهی‌ است که هر پدر و مادری دلشان می‌خواهد فرزندشان شاد باشد، اما چگونه؟

کتاب شاد‌ترین کودک محله به قلم هاروی کرپ مناسب برای کودکان  نوپای ۹ ماهه تا ۴ سال نوشته‌‌شده‌است. او در این کتاب به چگونگی نگهداری از کودک و پرورش او اشاره کرده‌است.

درکتاب شاد‌ترین کودک محله می‌خوانیم که برای داشتن و تربیت فرزندی شاد ابتدا پدر و مادر باید روحیه شادی داشته‌باشند.

کتاب شاد‌ترین کودک محله در سال ۱۳۹۰ منتشر گردید و مترجم آن طاهره یراقچی است.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید