مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
ماه رمضان

چی بخوریم که در ماه رمضان چاق نشویم؟ تغذیه مناسب در ماه رمضان

در این نوشتار چند دستور العمل را برای لاغری با روزه گرفتن به شما معرفی می کنیم. یکی از این دستورالعمل ها کالری شماری در ماه رمضان است. چرا که در ماه رمضان اکثر غذا هایی که برای وعده افطار تهیه می‌ شوند دارای کالری بالا هستند. به همین جهت باید به رعایت رژیم در ماه رمضان و میزان کالری هایی که مصرف می کنید، توجه ویژه ‌ای داشته باشید. البته عوامل دیگری هم هستند که ممکن است در ماه رمضان باعث اضافه وزن شوند که در ادامه ضمن اشاره به آنها روش هایی برای داشتن تغذیه مناسب در ماه رمضان نیزارائه می نماییم.

رژیم در ماه رمضان

تنظیم یک برنامه غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان و استفاده از مواد مغذی و کم کالری مانند سبزیجات، گوشت بدون چربی، میوه و خوراکی هایی با قند طبیعی می تواند رژیم مناسبی برای ماه رمضان باشد. سعی کنید بعد از افطار و در طول شب زیاد غذا نخورید. پرخوری در آخر شب و عدم داشتن خواب کافی و انجام ندادن فعالیت و ورزش های سبک، باعث انباشته شدن سموم در بدن شده و شما را دچار مشکلات جدی می کند.

تغذیه مناسب در ماه رمضان

برخی معتقدند ماه رمضان دراصل برای این است که ما انسان ها حال گرسنگان را دریابیم و با سختی ‌هایی که گرسنگان تحمل می ‌کنند، آشنا شویم؛ اما متأسفانه گرسنه ماندن در طول روز باعث می‌ شود افراد بیشتر به سمت تجمل‌ گرایی و تهیه انواع غذا های رنگارنگ و ناسالم بروند و همین امر هم باعث چاقی افراد در ماه رمضان می‌ شود. بنابراین دنبال کردن یک رژیم در ماه رمضان و انجام ورزش های سبک در کنار تغذیه مناسب در ماه رمضان می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

آیا لاغری با روزه گرفتن امکان پذیر است؟

اگر به دنبال سم زدایی بدن و لاغری با روزه گرفتن هستید باید حتماً کالری شماری در ماه رمضان را در نظر بگیرید و برای افطار و سحر وعده های غذایی سالم میل کنید. با خوراکی های ساده مانند خرما، نان و پنیر و گردو افطار کنید. غذا های سبک و مایعات کافی می تواند به چربی سوزی کمک کند.

دقت کنید؛ نخوردن غذا در ماه رمضان فقط موجب می شود تا بدن شما ب هنگام گرسنگی چربی های اضافه از بافت ماهیچه های شما را استفاده کند؛ بنابراین هیچ گاه بدون دستور متخصص در ماه رمضان رژیم نگیرید.

کالری شماری در ماه رمضان

کنترل کردن کالری غذا هایی که میل می کنید و انجام ورزش و فعالیت یکی از دستورالعمل هایی است که در ابتدای بحث به آن اشاره کردیم. بالا رفتن سوخت و ساز بدن و مصرف غذا های سبک مانند آش و فرنی برای افطار و داشتن خواب کافی، نکته مهمی در کالری شماری در ماه رمضان است.

وزن کشی در ماه رمضان

همانطور که می دانید ماه رمضان یک فرصت طلایی برای پاک سازی جسم و روح انسان است. بنابراین شما می توانید از این فرصت طلایی استفاده کنید. همینطور می توانید با میل نمودن قند های طبیعی، غذا های کم چرب و آب کافی جسم خود را پاک سازی کنید. اگر فکر می ‌کنید با وزن کشی در ماه رمضان و کنترل روزانه وزن خود می توانید کاهش وزن داشته باشید، شما یک تصمیم درست گرفتید. از سحری های سالم استفاده کنید. مصرف چربی را کم کنید به اندازه کافی غذا میل کنید. از نان های سبوس دار و مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید. در نهایت با وزن کشی در ماه رمضان کنترل کنید تا ببینید رژیمی که انتخاب کرده اید جواب داده یا خیر؟

سم زدایی بدن

در واقع روزه گرفتن در ماه رمضان باعث سم زدایی بدن می شود. البته برخی افراد هستند که برعکس در ماه رمضان چاق می‌ شوند. چرا که بیش از حد پرخوری می کنند و فعالیت کافی ندارند. به همین خاطر بدن آن ها به جای اینکه استراحت کند و خود را پاک سازی کند، دچار مشکلاتی مانند چربی خون و دیابت می ‌شود.

ورزش های سبک

داشتن فعالیت کافی و انجام ورزش ‌های سبک در طول سال و به ویژه در ماه مبارک رمضان، یکی از روش ‌های کاهش وزن است. انجام ورزش ‌هایی مانند یوگا، قبل از زمان افطار باعث می شود تا بدن ریلکس کند و شما به یک آرامش روحی برسید. در کل انجام ورزش های ساده مثل پیاده روی نیز در طول روز موجب ترشح آندروفین می ‌شود که شما را شاداب و سرحال نگه می دارد.

داشتن خواب کافی

مشکل کم خوابی در ماه رمضان می تواند خیلی آزاردهنده باشد. هرچند به نکات گفته شده گفتیم دقت کنید و رژیم و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید، اما بدون داشتن خواب کافی نمی توانید از شر چربی های اضافه خلاص و با روزه گرفتن لاغر شوید.

معمولاً بیدار شدن هنگام سحر و میل کردن وعده سحری یک الی دو ساعت از خواب شبانه شما را کمتر می ‌کند. بنابراین باید برنامه ‌ریزی کنید و در طول ماه مبارک رمضان زودتر از شب ‌های قبل بخوابید تا بتوانید در طول روز سرحال باشید. همانطور که همه ما می‌دانیم عدم استراحت و نداشتن خواب کافی باعث بی حالی، بدخلقی و انباشته شدن سموم در بدن می ‌شود. پس شما نیز به این نکته توجه داشته باشید تا در ماه مبارک رمضان بتوانید جسم خود را پاک سازی کنید.

کلام پایانی

شاید برای شما هم سؤال باشد که چه چیزی بخوریم که در ماه رمضان چاق نشویم؟ پاسخ ما به این سؤال این است که تجویز یک رژیم غذایی یکسان برای همه مقدور نیست. تنها می ‌توانیم توصیه کنیم که در طول ماه رمضان خواب و فعالیت کافی داشته باشید. از غذا های کم چرب و کم کالری برای افطار و سحری استفاده کنید. با این کار می توانید وزن خود را کنترل کنید و از چاق شدن در این ماه جلوگیری کنید.

 برای آشنایی با دستور تهیه افطاری های اقوام ایرانی می توانید به وب سایت زن شاد مراجعه کنید و دستور تهیه انواع افطاری ها و غذا های ساده و سالم مناسب این ماه را مشاهده کنید. مردم ایران در گذشته برای وعده های افطار و سحری در ماه مبارک از غذا های سالم استفاده می ‌کردند. همینطور آن ها در طول روز به اندازه کافی فعالیت داشتند. به همین خاطر همیشه دارای جسم و روح سالمی بودند. اما امروزه در زندگی های مدرن و با پیشرفت تکنولوژی فعالیت ما انسان ها بسیار کم شده است. بنابراین اگر می خواهید در ماه رمضان چاق نشوید باید حتماً به رژیم غذایی و انجام فعالیت و ورزش های سبک توجه ویژه ای داشته باشید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید