مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
yoga

انجام حرکات یوگا در منزل

یکی از کلی ‌نگرترین شکل‌های ورزش، یوگا است که می تواند ذهن را منضبط و در دراز مدت عملکرد بدن را به خوبی حفظ کند.

با توجه به ترافیک مشغله های کاری و روزمره در جوامع امروزی، خیلی از ما فرصت شرکت در کلاس یوگا را نداریم؛ اما نیاز نیست حتما در کلاس حاضر شویم تا از مزایای آن بهره‌مند شویم. می توان یوگا، این ورزش آرامش بخش را در خانه هم انجام داد. تنها برای انجام حرکات یوگا در خانه نیاز دارید یک سری نکات و قواعدی را مورد توجه قرار دهید.

بخشی از مطالبی که طی این مقاله با هم می خوانیم عبارت اند از: ورزش یوگا چیست و برای چه افرادی مناسب است؟، پر طرفدار ترین سبک های یوگا، فواید یوگا در منزل، عوارض جانبی یوگا در منزل، حرکات اشتباه در یوگا، تمرینات یوگا برای کاهش استرس، حرکات یوگا برای لاغری، افراد موفق در یوگا را بیشتر بشناسیم. پس همراه ما باشید تا با صفر تا صد این ورزش محبوب آشنا شوید.

ورزش یوگا چیست و آیا می توان آن‌ را در منزل انجام داد؟

ورزش یوگا یک ورزش مبتنی بر علم است که هدف اصلی آن بر ایجاد هماهنگی بین ذهن و بدن تمرکز دارد. میتوان گفت که تاریخچه آن به کشورهند درحدود ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد. امروزه یوگا به عنوان یک ورزش محبوب در سراسر جهان شناخته می شود.
ورزش یوگا شامل مدیتیشن، حرکت و تکنیک های تنفس است؛ که اگر به طور منظم آن را انجام دهید می تواند استقامت، قدرت، آرامش، انعطاف‌ پذیری و تندرستی شما را در طی زمان افزایش دهد. مهم نیست برای انجام یوگا به کلاس می روید یا آنرا در خانه انجام می دهید. مهم این است در یک فضای دلخواه به آن بپردازید و از مزیت های آن برخوردار شوید. برای شروع این کار نیاز به یک مت یا تشک ورزشی دارید و می توانید در ابتدای کار قدم به قدم به صورت آنلاین با یک مربی پیش روید تا در آن مهارت پیدا کنید.
در ادامه به معرفی پر طرفدار ترین سبک های یوگا، فواید یوگا، عوارض جانبی یوگا و حرکات اشتباهی که با انجام آنها ممکن است به سلامتی خود آسیب وارد کنید می پردازیم.

پر طرفدارترین سبک‌های یوگا

انواع مختلفی از سبک های یوگا و رشته‌های زیادی در این تمرین وجود دارند که هر فردی با توجه به هدفی که به دنبال آن است می‌تواند هر یک را برگزیند.

انواع سبک های یوگا عبارت اند از:

آشتانگا یوگا، بیکرام یوگا، بیکرام یوگا، هاتا یوگا، آینگار یوگا، کریپالو یوگا، یوگای قدرتی، کوندالینی یوگا، سیواناندا، یین یوگا، وینییوگا، یوگای قبل از تولد و یوگای ترمیمی.
اما از پر طرفدار ترین سبک های یوگا که اکثریت افراد آنها را انجام می دهند می توان به بیکرام، کریپالو، کوندالینی اشاره کرد.
بیکرام یوگا که به یوگای داغ نیز معروف است، در اتاق‌هایی که به‌ طور مصنوعی گرم می‌شوند، انجام می شود و شامل ۲۶ حالت و دنباله ای از دو تمرین تنفسی است.
کریپالو یوگا با تمرینات تنفسی و کشش های ملایم به تمرین ‌کنندگان یاد می‌دهد که بدن خود را بشناسند و بپذیرند.
کوندالینی یوگا یک سیستم مدیتیشن است که هدف آن آزاد کردن انرژی فرو خورده است. کلاس معمولاً با سرود خواندن شروع می شود و با آواز پایان می یابد.

فواید یوگا در منزل

یکی از کلی ‌نگرترین شکل ‌های ورزش، یوگا است که می تواند ذهن را منضبط و در دراز مدت عملکرد بدن را به خوبی حفظ  کند. مهم نیست در کدام بخش از جهان زندگی می‌کنید، احتمالاً کلاس‌های یوگا را در جایی نزدیک خود خواهید یافت. اگرچه که انجام ورزش یوگا در کلاس های یوگا اغلب راحت ‌تر‌اند، اما بهره مندی از فواید یوگا در منزل هم درست به اندازه کلاس ها است. تحقیقات نشان می دهد که یک تمرین خانگی تندرستی بیشتری را پرورش می دهد.

در ضمن یکی از فواید یوگا در منزل صرفه جویی در پول، افزایش خود آگاهی و تقویت انضباط است.

از جمله مزایای یوگا می توان به مواردی که در زیر آمده اند نیز اشاره کرد:

-ساختن قدرت عضلانی

-افزایش انعطاف پذیری

-ترویج تنفس بهتر

-حمایت از سلامت قلب

-کمک به درمان اعتیاد

-بهبود خواب

عوارض جانبی یوگا در منزل

اگرچه که یوگا در سراسر جهان پر طرفدار ومحبوب است، اما آیا می دانستید اگر هر تمرین را به روش اشتباه انجام دهید، به جای بهره مندی از فواید یوگا، عوارض جانبی یوگا در انتظار شما خواهند بود؟

به عنوان مثال اگر تمرینات یوگا نادرست انجام شوند یا از حد اعتدال خارج شوند، گرفتگی عضلات را به دنبال دارند. این نکته در واقع برای هر نوع تمرینی  صدق می کند. از طرفی دیگر انجام حرکات یوگا برای افزایش قدرت و استقامت خوب است، اما باید محدودیت های خود را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از عوارض جانبی یوگا در صورتی که به بدن خود فشار زیادی بیاورید ایجاد شکاف در گردن و درد شدید در عضلات شما خواهد بود. هنگامی که این ورزش را در خانه انجام می دهید بیشتر مراقب باشید، زیرا از خطرناک ترین عوارض جانبی یوگا در منزل با حرکات سریعی که گردن را دراز می‌کند یا مهره‌ها به‌ طور گسترده کشیده می‌شوند، آسیب مغزی است.

حرکات اشتباه در یوگا

انجام حرکات اشتباه در یوگا و تنفس نادرست هنگام ورزش می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. به گفته پزشکان، وضعیت بدنی نادرست می تواند منجر به درد حاد و مشکلات مزمن طولانی مدت شود. بنابراین یکی از مواردی که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد، انجام حرکات اشتباه در یوگا و به دنبال آن آسیب دیدن است.
از جمله حرکات اشتباهی که فشار زیادی به شکم شما وارد می‌کنند می توان به وارونگی اشاره کرد. تنها در صورتی که خیلی در آن تبحر دارید آن را انجام دهید.
از طرفی دیگر انجام منظم ورزش یوگا می تواند باعث درد اسکلتی عضلانی یا بدتر شدن آسیب‌هایی شود که قبلاً داشته‌اید.
در هنگام تمرین یوگا بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه حالت‌های بدن را به درستی انجام دهید. از این رو حتی اگر یوگا را در منزل انجام می‌دهید می توانید به وسیله کانال یوتیوب ازتجربیات افراد موفق در یوگا بهره مند شوید تا حرکات اشتباه در یوگا را بشناسید و تا حد امکان از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

تمرینات یوگا برای کاهش استرس

تمرینات یوگا قادرند با افزایش توانایی شما در تمرکز و تعادل به کاهش اضطراب و نگرانی کمک کنند؛ زیرا باعث آرامش می شوند. این حرکات از سه جهت تاثیر بخش اند: بدن، ذهن و تنفس.
حالا بیایید بررسی کنیم در راستای کاهش استرس کدام تمرینات کارآمد تر‌اند؟
به عنوان نمونه حرکت ژست کودک، خم به جلو نشسته و خم به جلو ایستاده از جمله تمرینات یوگا برای کاهش استرس می باشند.
ژست شاواسانا از محبوب ترین تمرینات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب و کاهش علائم افسردگی است. شاواسانا را می توان به عنوان آخرین تمرین یا در پایان جلسه یوگا انجام داد.

حرکات یوگا برای لاغری

 شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا حرکات یوگا برای لاغری و رسیدن به وزن ایده آل موثر‌اند یا خیر؟

از آنجا که برخی از حرکات یوگا بر مدیتیشن و تمرکز حواس و برخی دیگر بر قدرت و استقامت تمرکز دارند پاسخ ما به سوال شما مثبت است. حرکات یوگا به عنوان بخشی از یک برنامه ورزشی منظم، می توانند به کاهش وزن و لاغری کمک کنند.

با هدف انجام حرکات یوگا برای لاغری در ۳۰ دقیقه، ۱۷۸ کالری خواهید سوزاند.

اما به نظر شما کدام یک از حرکات یوگا مناسب‌تراند؟

در اینجا برخی از موثرترین حرکات یوگا برای لاغری و کاهش وزن آورده شده است:

  • خم به جلو در حال نشسته
  • حرکت کمان
  • حرکت پل

افراد موفق در یوگا را بیشتر بشناسیم

از آنجایی که ورزش یوگا خیلی مشهور است، تعداد بی شماری از افراد به انجام آن مشغول هستند. یوگی به یک استاد تمرین ‌کننده مرد اشاره دارد، در حالی که یوگینی به یک تمرین‌ کننده زن اشاره دارد.
از مسن‌ترین افراد موفق در یوگا یک بانوی ۹۷ ساله است که سال ها به دنبال علاقه‌اش یعنی رقص و یوگا به نقاط مختلفی از جهان سفر کرده است. این فرد یعنی تائو پورچون لینچ، از ۸ سالگی به انجام تمرینات یوگا پرداخته است.
در اینجا لیستی از اسامی سایر افراد موفق در یوگا گردآوری شده است که آنرا با هم می خوانیم:
جیزل بوندچن، متیو مک کوناگی، جنیفر آنیستون، میشل ویلیامز و…
برای شروع این ورزش می توانید از تجربیات این افراد موفق در یوگا بهره بگیرید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید