مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
painters

نامدار ترین نقاشان زن در سراسر جهان

تاریخ مملو از نامدار ترین نقاشان است که سال‌ها هنر نقاشی خود را به نمایش گذاشته اند. آنها همواره تلاش کرده‌اند تا نه تنها شاهکار‌های هنری بیافرینند، بلکه به واسطه هنر خود پیامی را به ما منتقل کنند. هر یک از این هنرمندان سبکی از نقاشی را اتخاذ کرده‌اند که بعد‌ها تبدیل به پایه و اساس سبک سایر هنرمندان شده است.

نهادینه شدن نقش زن در هنر نقاشی طی ادوار مختلف موجب شده است تاثیر‌گذاری بیشتری در این زمینه داشته باشند. ما در این مقاله با نگاهی به تاریخچه هنر نقاشی و انواع سبک نقاشی، قصد داریم چهره مشهور ترین نقاش های زن جهان، معروف ترین نقاشان زن ایرانی و اولین نقاش زن را به شما معرفی کنیم. همچنین در این مقاله با تعدادی از آثار هنری نقاش های زن آشنا خواهید شد.

The most famous female painters

تاریخچه هنر نقاشی و پیدایش آن

تاریخچه هنر نقاشی به ما قبل تاریخ بر می گردد، زمانی که مردم عشایر از نقاشی های روی دیوار‌های صخره ای استفاده می‌کردند.  مورخان با بررسی تاریخچه هنر نقاشی و کشفیات اخیر دریافته‌اند که قدیمی‌ترین اثر نقاشی تاریخ بیش از ۴۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

از قدیم تاکنون آوازه هنرمندان زیادی به واسطه فعالیت‌شان به گوش همه ما رسیده است. در این میان شاید به نقش زن در هنر نقاشی کمتر پرداختیم. اما خوشبختانه امروزه بیش از هر زمان دیگری این زنان ممتاز در برابر همسالان مرد خود مورد حمایت قرار می‌گیرند. آنها به‌ خاطر کمک‌‌هایشان در تاریخ هنر به رسمیت شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی مشهور ترین نقاش‌های زن جهان و همچنین معروف‌ترین نقاشان زن ایرانی و آثار آنها خواهیم پرداخت.

شناخت انواع سبک‌های نقاشی

سبک هنری در حقیقت شیوه ای است که هنرمندان از طریق آن آثار هنری را به تصویر می‌کشند. شناخت و درک انواع سبک‌های نقاشی واقعاً یک مطالعه جذاب است و به ما بینشی وسیع‌تر در دنیای هنر می‌بخشد. با وجود معرفی و شناخت انواع مختلف و متعددی سبک در دنیای هنر، پر‌طرفدار‌ترین آنها، سبک مدرن است.این سبک به هنرمند اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را با ترکیبی از مدرنیسم، تکنیک‌های انتزاعی و سورئال بر روی بوم ارائه دهد.

در اینجا ما تفسیری مختصر از انواع سبک‌های نقاشی را در اختیار شما قرار می دهیم. مشهور‌ترین نقاش‌های زن جهان  و حتی معروف ترین نقاشان زن ایرانی با تکیه بر آنان آثاری شاهکار آنها را خلق کرده اند.

سبک هنری باروک

باروک یکی از انواع سبک‌های نقاشی است که همگام با جنبش فرهنگی باروک در قرن هفدهم در ایتالیا آغاز شد. از ویژگی‌های این تکنیک می‌توان به تصاویر مستقیم، واضح و دراماتیک، تضاد‌های دراماتیک بین نور و تاریکی و استفاده چشمگیر از رنگ اشاره کرد.

سبک هنری امپرسیونیسم

امپرسیونیسم سبکی از نقاشی را توصیف می‌کند که در اواسط تا  اواخر قرن ۱۹ در فرانسه توسعه یافت. ویژگی ‌های این سبک ضربه‌‌های قلم موی کوچک و قابل رویت و موضوعات اصلی آن مناظر و صحنه‌های زندگی روزمره هستند.

Impressionism art style

سبک کوبیسم

کوبیسم یکی دیگر از انواع سبک‌های نقاشی رویکرد جدید انقلابی برای باز نمایی واقعیت بود که در حدود سال‌های ۱۹۰۷-۱۹۰۸ ابداع شد. این سبک با ایجاد نما‌های متفاوتی از موضوعات، تکه تکه و انتزاعی به نظر می‌رسد.

مشهور‌ترین نقاش‌های زن جهان

تاریخچه هنر نقاشی مملو از نام مردان بزرگ است. با این حال زنان باور نکردنی بسیاری وجود دارند که نقش آنها در هنر و پیدایش تکنیک‌های هنری جایگاه ویژه‌ای دارد. مشهور‌ترین نقاش های زن جهان مشترکات بیشتری از جنسیت و مسیر شغلی‌‌شان دارند. همه آنها به تنهایی پیشگام هستند.

البته مشهور‌ترین نقاش‌های زن جهان به احتمال زیاد از قرار گرفتن در فهرست نقاشان زن ناراضی‌اند. شاید ترجیح دهند به عنوان هنرمندانی خارج از جنسیت خود ارزش قائل شوند. نام برخی از این نامدار‌ ترین نقاشان زن عبارت است از آرتمیسیا جنتیلسکی، لورا نایت، جورجیا  اوکیف، کته کُلویتس، فریدا  کالو و لاوینیا  فونتانا.

آرتمیسیا جنتیلسکی یک نقاش موفق ایتالیایی است با سبک باروک. از برجسته ترین آثار او می توان به کتاب انجیل اشاره کرد. فریدا کالو از دیگر نقاشان نامدار جهان است که بیشتر به خاطر خاص ترین اثرش یعنی لاس دوس فریداس” یا “دو فریدا” شهرت دارد.

 معروف ترین نقاشان زن ایرانی را بشناسیم

زنان ایران برای قرن ها رها شده‌اند. با این حال، نمایشگاه‌های متعدی امروزه می بینیم که بسیاری از آنها متعلق به زنان هستند. در واقع آنها توانستند در میان بزرگترین مردان هنرمند تاریخ اهمیت پیدا کنند. از معروف ترین نقاشان زن ایرانی می توان  ایران درودی، فرح اصولی، لیلی متین دفتری، بهجت صدر و پرویش گنجی اشاره کرد.

 البته نامدار ترین نقاشان زن ایرانی به همین چند نفر محدود نشده و بسیاری دیگر در این زمینه دارای آثار شاهکار و برجسته ای هستند.

لیلی متین دفتری یک نقاش ایرانی پیرو سبک مینیمالیست است. او برای انتخاب سوژه‌هایش موضوعات ساده ای را بر می‌گزیند؛ مانند میوه، زنان، گل ها و پرنده ها.

 famous Iranian female painters

سبک فرح اصولی ترکیبی از مینیاتور ایرانی و سبک مدرن می‌باشد. جنگ ایران و تاریخ هنر و مسائل اجتماعی زنان از جمله مضامینی هستند که او آنها را دنبال می کند.

اولین نقاش زن در جهان کیست؟

 با توجه به برخی از اسناد و شواهد موجود در تاریخچه هنر نقاشی، اولین نقاش زن در جهان “لاوینیا فونتانا” از مکتب مانریست می‌باشد. یکی از مهم‌‎ترین پرتره نگاران بولونیا در اواخر قرن شانزدهم معرفی شد.

او اولین نقاش زنی بود که نقاشی ‌های بزرگ و سفارشی عمومی را اجرا کرد. فونتانا به عنوان اولین نقاش زن در جهان، برهنه زنان را نقاشی کرد. احتمالا اولین نقاش زن در جهان بود که از مدل‌های زن برهنه زنده نیز استفاده کرد.  لاوینا نان آور اصلی یک خانواده ۱۳ نفره بود. او اولین اثر خود ، “بچه میمون”، را در سال ۱۵۷۵ در سن ۲۳ سالگی نقاشی کرد. اگرچه این اثر بعد‌ها مفقود گردید.

آثار هنری نقاش‌های زن تاریخ

در طول تاریخ تعداد بی‌شماری از آثار هنری نقاش‌های زن به چشم می‌خورند.

 امروزه بیشتر آثار هنری نقاش‌های زن در حال شناسایی هستند. در نتیجه شاهد افزایش تعداد زنانی هستیم که با الهام از این آثار به سراغ هنر نقاشی رفته‌اند و تصمیم به برگزاری گالری می‌گیرند.

در کنار نام‌ های مطرحی مانند جوآن میچل و بریجت رایلی، آنها نیز  برای دستیابی به جایگاه و منزلت  خود نقش ایفا کرده اند. از دیگر آثار هنری نقاش‌های زنی که در قسمت های پیش به آنها اشاره شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کودکان آلمان گرسنه‌اند

-نان و جنگ از کته کُلویتس

-به زلای یک عشق از ایران درودی

-بهر در کوهین از پرویش گنجی

Artistic works of female painters of history

قدیمی‌ترین اثر نقاشی تاریخ را تاکنون دیده اید؟

باستان شناسان بر این باورند که قدیمی ترین اثر نقاشی شناخته شده جهان را کشف کرده‌اند! سه خوک وحشی که حداقل ۴۵۵۰۰ سال پیش در اعماق غاری آهکی در جزیره سولاوسی اندونزی نقاشی شده اند. با این حال  همه می‌دانند که نقاشی  غار جز قدیمی ترین اثر نقاشی محسوب می شود، اما در مورد نقاشی‌ های دیگر چطور؟ حقیقت این است که هزاران نمونه از نقاشی ها در سراسر جهان یافت شده‌اند. قدمت آنها به هزاران سال می رسد و تمام تمدن های بزرگ آنها را دارند. بنابراین، یافتن دقیق قدیمی‌ترین اثر نقاشی تاکنون تقریباً غیرممکن است. اما در اینجا سعی کرده ایم برخی از قدیمی ترین آنها را به شما معرفی کنیم:

دیوار در خانه سالوست، مردی با شمشیر سوار بر اژدها، مقبره شیرهای خروشان، مقبره نقاشی شده در هیراکنپولیس و…

 نقش زن در هنر نقاشی

نگاه دقیق‌ تر به نقش زن در هنر نقاشی، مشارکت چشمگیر زنان را در طول قرن ‌ها در کشور های مختلف نشان می‌دهد.

از زمان های بسیار قدیم، نقش زن در هنر نقاشی نهادینه شده است. با این حال، بیشتر زنان با وجود تعامل روزانه با اشکال مختلف هنر، همچنان با مخالفت هایی مواجه می شوند. به این مشکلات عبارتند از فقدان امکانات آموزشی، مشکلات در نشان دادن آثار هنری خود.

 women in the art of painting

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید