مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
Psychology job positions for women

موقعیت های شغلی رشته روانشناسی برای بانوان

رشته روانشناسی یکی از رشته های پرطرفدار است. در صورت ادامه تحصیل و دریافت مدرک دکترای این رشته، فرصت های شغلی بسیار مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود خواهد داشت. برخی از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی می ‌توانند در مراکز دولتی به عنوان کارشناس مشغول به کار شوند. برخی دیگر که در مقطع کارشناسی روانشناسی تحصیل کرده اند، می‌ توانند در زندان ‌ها، کانون های اصلاح و تربیت، نیروی انتظامی و شهرداری شغل مناسب خود را پیدا کنند.

Psychology job

افرادی که از نظر مالی مشکلی نداشته باشند نیز می توانند پس از کسب مجوز های لازم کلینیک های مشاوره و یا مهد کودک تأسیس کنند. البته بازار کار روانشناسی برای خانم ها گسترده تر از این موارد است. به عنوان نمونه کار در آموزش و پرورش و ارائه مشاوره، مشغول شدن در کلینیک‌ های ترک اعتیاد و کار درمانی و مشاوره، تأسیس مهد کودک یا کار به عنوان مربی در مهد ها، از دیگر موقعیت های شغلی رشته روانشناسی برای بانوان هستند.

آینده شغلی روانشناسی آینده روشنی است و درآمد ماهانه روانشناس در ایران یک درآمد قابل قبول است. در بیشتر کشور ها نیز مشاغل پزشکی درآمد خوبی دارند.

بازار کار روانشناسی برای خانم ها

بازار کار روانشناسی برای خانم ها در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به گرایش های متفاوت این رشته شامل موقعیت های شغلی زیادی است. رشته روانشناسی برای بانوان شامل روانشناسی عمومی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی بالینی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و سنجش اندازه گیری یا روان سنجی می شود. همه این مشاغل دارای بازار کاری به صورت یکسان هستند.

درآمد شغل های روانشناسی

درآمد ماهانه روانشناس در ایران با توجه به شغلی که انتخاب می‌ کند متفاوت است. به عنوان مثال اگر فرد بتواند یک کلینیک مشاوره تاسیس کند، قطعاً درآمد آن با شخصی که در کلینیک ‌های ترک اعتیاد یا مهدکودک کار می ‌کند نیز متفاوت است.

Psychology job market for women

درآمد ماهانه روانشناس در ایران

با توجه به پرطرفدار بودن موقعیت های شغلی رشته روانشناسی برای بانوان، خیلی ها این رشته را انتخاب می ‌کنند. اکثر  افراد به این رشته علاقه دارند و با اطلاع از درآمد ماهانه روانشناس در ایران اقدام به انتخاب رشته می کنند. البته فاکتور های بسیاری هستند که بر میزان حقوق و درآمد ماهانه روانشناس در ایران تأثیر دارند. قطعاً مهارت و تجربه یکی از مهم ترین فاکتور ها هستند. اما موارد دیگری مانند محل خدمت فرد سابقه و تجربه جزو عوامل دیگر می باشند. این عوامل بر درآمد ماهانه روانشناس در ایران و سایر کشور های جهان تأثیر گذارند.

درآمد رشته روانشناسی بالینی در ایران

افرادی که در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی تحصیل خود را به پایان رسانده اند. می‌ توانند در سه گرایش روانشناسی عمومی، بالینی و روان سنجی مشغول به کار شوند. یکی از پردرآمد ترین موقعیت های شغلی روانشناسی برای بانوان روانشناسی بالینی است. اما می‌ توان گفت درآمد رشته روانشناسی بالینی در ایران با توجه به مهارت و توانایی و محل کار، تفاوت چشمگیری دارد.

 income clinical psychology in Iran

آینده شغلی روانشناسی

رشته روانشناسی مهارت هایی را به افراد فارغ التحصیل در این رشته می دهد. تا مهارت اجتماعی خود را تقویت کرده و به سلامت روانی افراد خانواده و دوستان خود کمک کنند. بنابراین در اصل آینده شغلی روانشناسی می ‌تواند یک آینده درخشان باشد. اگر افراد تمایل داشته باشند در مقاطع دکترا ادامه تحصیل بدهند، می ‌توانند در شهر های بزرگ آینده شغلی روشنی داشته باشند. آینده شغلی روانشناسی برای افراد باهوش و با تجربه که در مراکز مختلف مشغول به کار می ‌شوند، قطعاً متفاوت است.

بازار کار روانشناسی شخصیت

به طور کلی افرادی که در این رشته مشغول به تحصیل هستند. پس از پایان یافتن تحصیلات آکادمیک می توانند در بازار کار روانشناسی شخصیت به عنوان مدرس، پژوهشگر یا روانشناس مشغول به کار شوند. این رشته که بر الگو های ویژه حسی، فکری و رفتاری افراد تمرکز دارد. می تواند آینده روشنی داشته باشد و بازار کار روانشناسی شخصیت را به یکی از پرطرفدار ترین رشته ها تبدیل کند.

Personality psychology job market

بازار کار روانشناسی عمومی

موقعیت های شغلی رشته روانشناسی برای بانوان، به ویژه بازار کار روانشناسی عمومی بسیار است. مشغول شدن در نهاد ها و سازمان های دولتی، کار در مراکز پژوهشی، ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره تحصیلی جزء مواردی هستند. باید اضافه کرد که این نهاد ها مربوط به بازار کار روانشناسی عمومی می‌ شوند. کار در مراکز مشاوره و یا بهزیستی نیز از دیگر موارد بازار کار روانشناسی عمومی هستند.

 برخی از این افراد در قوه قضائیه یا دادگاه استخدام می ‌شوند. اگر چه طول مدت تحصیل در این رشته زیاد است و هزینه ‌های آن نیز بالا می باشد.

حقوق روانشناس در بهزیستی

تمام دانش آموختگان رشته روانشناسی می ‌توانند با توجه به رشته و گرایش های تحصیلی در مراکز مختلف مشغول به کار شوند. یکی از این مراکز سازمان بهزیستی است. اگر افراد فارغ التحصیل با اطلاع از شرایط حقوق روانشناس در بهزیستی و پس از کسب نمره قبولی در آزمون ورودی این سازمان، استخدام شوند، پس از انجام مصاحبه مشغول به کار می شوند. سپس به عنوان مددکار اجتماعی، روانشناس بالینی، روانشناسی عمومی و مشاوره کار خود را آغاز می ‌کنند. البته حقوق روانشناس در بهزیستی با توجه به هر یک از این گرایش ها متفاوت است.

Psychologist's rights in welfare

کلام آخر

موقعیت های شغلی رشته روانشناسی برای بانوان بسیار است. به همین خاطر خانم ‌ها می ‌توانند با توجه به علاقه و سطح تحصیلات خود هر یک از آن ها را انتخاب کرده و مشغول به کار شوند. افرادی که در مقطع کارشناسی روانشناسی تحصیل کرده اند، می‌ توانند در سازمان ها و مراکز دولتی کار کنند و به عنوان مشاور فعالیت کنند. بازار کار برای افرادی که کارشناسی ارشد روانشناسی و دکترا دارند کمی متفاوت است و حقوق آن ها به نسبت بالاتر خواهد بود. جهت کسب اطلاع درباره میزان درآمد حرفه روانشناسی و فاکتور های مؤثر بر حقوق یک روانشناس این نوشتار را مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید