مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
HOW NTO SAY NO

با تکنیک ‎های زیر با قدرت نه بگویید

درست به همان میزان که دوست داریم از دیگران پاسخ مثبت دریافت کنیم، خودمان نیز به دیگران پاسخ مثبت می دهیم، غافل از اینکه در برخی موارد برخورداری از مهارت نه گفتن و استفاده از آن تا چه میزان می تواند کمک کننده باشد. اغلب افراد دوست ندارند نه بشنوند به همین دلیل به گونه ای برخورد می کنند که افرادی که از مهارت نه گفتن برخوردار نیستند ناچار باشند همیشه به آن‎ها پاسخ مثبت دهند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره مهارت نه گفتن، اهمیت نه گفتن، نحوه نه گفتن، آموزش نه گفتن و سایر موضوعات مرتبط مطالبی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

مهارت نه گفتن به چه معناست؟

هنگامی که به صورت مودبانه به خواسته های غیر منطقی دیگران پاسخ منفی می دهید، در واقع دارای یک مهارت قدرتمند برای برقراری ارتباط با دیگران هستید. مهارت نه گفتن یک مهارت کاملاً اکتسابی است. به عبارت دیگر مهارت نه گفتن در ژنتیک افراد ریشه ندارد و از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا نمی کند.

البته پدر و مادرهایی که خودشان دارای مهارت های ارتباطی از جمله نه گفتن هستند، می توانند بهتر این مهارت را به کودکان خود آموزش دهند. وقتی فردی در بزرگسالی نتواند در برابر خواست اطرافیان پاسخ منفی دهد، در واقع دچار مشکلات جدی شخصیتی است.

چگونه نه گفتن را بیاموزیم؟

یادگیری مهارت نه گفتن هم مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد، ولی قبل از هر چیزی خودمان باید به این نتیجه برسیم که نه گفتن به آن سختی ها هم که فکرش را می کنیم نیست. تنها باید مهارت آن را در خودمان تقویت کنیم و سپس مطمئن باشیم که دیگران هم کم کم ما را درک خواهند کرد. برای اینکه نه گفتن را بیاموزیم باید به یکسری نکات توجه کنیم، از جمله:

از موقعیت های ساده تر آغاز کنیم

برای اینکه جرأت نه گفتن را بیابیم، باید از موقعیت های ساده‌ تر و با کسانی که با آن‎ها صمیمی تر هستیم شروع کنیم تا کم کم  بتوانیم در شرایط دشوارتر نه بگوییم. به عنوان مثال پاسخ منفی به درخواست بیرون رفتن برای یک نهار ساده، می تواند نمونه ای از جواب نه در یک موقعیت ساده باشد.

خواسته های خود را بشناسید

قبل از هر چیز شما باید اهداف خود را بشناسید و بدانید در هر یک از عرصه های زندگی خود چه چیزی برای شما اولویت و هدف است؛ زیرا تنها در این صورت نه گفتن ساده تر می شود چرا که دلیل محکمی برای نه گفتن دارید. 

به نتایج بله گفتن در آن موضوع خاص فکر کنید

هر وقت درخواستی از شما می شود به این فکر کنید که اگر این خواسته را بپذیرید چه اتفاقی خواهد افتاد و چه پیامدهایی رخ می دهد؛ در این صورت می توانید قاطعانه تصمیم بگیرید و در صورت لزوم نه بگویید.

درباره عواقب نه گفتن هم فکر کنید

شاید گاهی فکر کنید در صورتی که نه بگویید دیگران از دست شما ناراحت شوند و به نظر آن‎ها آدم بدی برسید ولی اینها فقط ترس های بی پایه و اساس شما هستند و اگر طرف مقابل شما درک درستی از قضایا داشته باشد و شما هم شیوه درست نه گفتن را بدانید، مطمئن باشید که هیچ اتفاقی نمی افتد.

بهترین روش نه گفتن را انتخاب کنید

روش های مختلفی برای نه گفتن وجود دارند ولی مهم این است که لازم نیست برای نه گفتن خود داستان تعریف کنید بلکه قاطعانه بگویید نه و دلایل آن را هم خیلی کوتاه بیان کنید تا سوء تفاهمی پیش نیاید.

مؤدبانه و در عین حال قاطعانه نه بگویید

بسیاری از ما به طرف مقابل نه نمی گوییم؛ زیرا فکر می کنیم با نه گفتن به او بی احترامی می کنیم در صورتی که نه گفتن هیچ ارتباطی به بی احترامی ندارد.

وقتی نه می گویید از یک پیشنهاد جایگزین استفاده کنید

اگر برایتان ممکن است بعد از اینکه نه گفتید، پیشنهاد آن کار را با یک وقفه زمانی مطرح کنید.

ارزیابی کنید که آیا توانایی انجام درخواستی را که از شما شده است را دارید یا خیر؟

مسلماً هیچکس نمی تواند از پس هر کاری بربیاید، بنابراین در صورتی که توانایی انجام کاری را ندارید، صادقانه آن را اعلام کنید.

چرا نه گفتن انقدر اهمیت دارد؟

ولی چرا مهارت نه گفتن تا این اندازه مهم است و اهمیت نه گفتن در چیست؟ در واقع داشتن قدرت نه گفتن به این معنی نیست که شما توانایی انجام کاری را ندارید بلکه قدرت نه گفتن به این معناست که هر وقت بله می گویید از سر اجبار نیست و با پاسخ مثبت به خود و دیگران آسیبی نمی زنید.

دیگر اهمیت نه گفتن این است که تصویر بهتری از شما در نزد دیگران به وجود می آید. هم چنین باعث می شود که دیگر کلیشه ای فکر نکنید و خود واقعیتان را پیدا کنید.

چطوری نه بگویم؟

مهارت نه گفتن نشان می دهد که شما مهارت های ارتباطی قوی دارید، بنابراین از داشتن این مهارت خوشحال باشید. برای اینکه بتوانید به راحتی نه بگویید این کارها را انجام دهید:

قاطعانه نه بگویید

کاملاً ساده و صریح از کلمه نه استفاده کنید و از عبارات ترکیبی که بیانگر تردید یا ترس شما از نه گفتن است اجتناب کنید. کاملاً مطمئن و قاطعانه بگویید نه! استفاده از کلمات تردید آمیز به همراه استفاده از واژه نه، نشان می دهد که احتمالاً شما در آینده این درخواست را قبول خواهید کرد. لزومی ندارد برای عدم پذیرش درخواست دیگران مقدمه ‎چینی کنید یا توضیحات اضافه ارائه دهید. این حق طبیعی شماست که برخی از خواسته ها را نپذیرید و این موضوع ربطی به دیگران ندارد.

محترمانه برخورد کنید

مهارت نه گفتن در واقع یک تکنیک ارتباطی در روابط اجتماعی با دیگران است. در برخورد با دیگران صادقانه رفتار کنید. اصلاً نباید برای نه گفتن دلیل تراشی کنید یا با عصبانیت پاسخ دهید. نه گفتن به معنی مخالفت با ماهیت وجودی کسی که از شما درخواستی داشته است، نیست. با نهایت احترام به طرف مقابل، به خواسته او پاسخ منفی بدهید و بدانید که هیچ بی احترامی در کار نیست.

اگر تاکنون همیشه در مقابل خواسته های دیگران پاسخ مثبت داده اید اوایل برای شما انجام این کار سخت خواهد بود. کسب مهارت نه گفتن کمی به زمان نیاز دارد. به خودتان فرصت دهید شاید در ابتدا کمی سخت باشد ولی به مرور در مواجهه با درخواست دیگران به راحتی می توانید از این مهارت استفاده کنید و نه بگویید.

کلام آخر

مهارت نه گفتن یکی از مهم ترین مهارت های اجتماعی است که به صورت اکتسابی حاصل می شود، به این معنی که باید از کودکی در افراد نهادینه شود تا در بزرگسالی بتوانند با اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری زندگی کنند. در این مقاله تلاش کردیم شیوه صحیح نه گفتن را شرح دهیم. امیدواریم برای شما همراهان زن شاد مفید وموثر واقع شده باشد.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید