مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
meditation on cliff

با مهم ترین فواید مدیتیشن، مراقبه و ذهن آگاهی آشنا شوید

عملکرد مدیتیشن و ذهن آگاهی به عنوان یک تمرین ذهنی، مشابه یک ورزش فیزیکی برای بدن می‌ باشد. این تمرین معمولا به صورت انفرادی، در حالت نشسته و با چشمان بسته انجام می‌ شود، ضمن این که حرکات ورزش چربی سوز تلقی نمی شود اما می‌ تواند استرس را کاهش، و آرامش و وضوح را افزایش دهد. فواید مدیتیشن با یادگیری روش انجام مدیتیشن و رعایت نکات آن می‌ تواند زود‌تر حاصل شود. در این مقاله ما به نکات اساسی در رابطه با هدف مدیتیشن، فواید مدیتیشن و انواع تکنیک‌ های مدیتیشن از جمله مراقبه ذهن آگاهی، مدیتیشن متمرکز و مدیتیشن مانترا پرداخته‌ ایم. با خواندن این مطالب می‌ توانید اطلاعات خود را زمینه مدیتیشن، ذهن آگاهی و روی هم رفته نوعی یوگا در منزل گسترش دهید. ما قصد داریم که همه زنان بویژه زنان خانه‌ دار در منزل، آماده دریافت یک حس خوب شوند.

meditation

از تاریخچه مدیتیشن چه می دانید؟

تاریخچه مدیتیشن در واقع به هزاران سال قبل برمی‌ گردد. این تمرین با سنت‌ های مذهبی، به ویژه بودیسم، مرتبط بوده‌ است. با توجه به آنچه در تاریخچه مدیتیشن آمده‌ است، این تمرین ابتدا در سراسر آسیا مورد استفاده قرار گرفت، اما سرانجام در قرن بیستم راه خود را به سایر نقاط جهان باز کرد.

مدیتیشن و ذهن آگاهی راهی برای آرامش درون

مدیتیشن یا مراقبه روشی برای تمرین و ورزش ذهن است، همچنین می‌ تواند به عنوان یک تکنیک روان درمانی برای آرامش و کاهش استرس به کار گرفته‌ شود. امروزه مدیتیشن و ذهن آگاهی به عنوان نوعی سرگرمی معنوی برای زنان هم شناخته شده‌ است. در حالی که مدیتیشن و ذهن آگاهی اغلب برای مقاصد مذهبی به کار گرفته می‌ شود، بسیاری از مردم آن را مستقل از هر گونه اعتقاد یا عمل مذهبی یا معنوی انجام می‌ دهند.

advantage of meditation

اگرچه در تاریخچه مدیتیشن نوشته شده‌ است که منشأ باستانی دارد، اما امروزه در فرهنگ‌ های سراسر جهان برای ایجاد حس صلح، آرامش و هماهنگی درونی انجام می‌ شود. مهم است که بدانیم مدیتیشن و ذهن آگاهی بدون خطر هم نیست. یک مطالعه نشان داد که مدیتیشن و ذهن آگاهی اغلب به احساسات و افکار آزار دهنده‌ای منجر می‌ شود که مدیریت آنها دشوار است و ممکن است علائم برخی از شرایط سلامت روان از جمله اضطراب و افسردگی را بدتر کند.

هدف اصلی مدیتیشن چیست؟

پس از کسب اطلاعات درباره تاریخچه مدیتیشن، به سراغ هدف مدیتیشن می‌ رویم. به طور کلی هدف مدیتیشن افزایش آگاهی و تمرکز و رسیدن به آرامش و موارد دیگری است که در قسمت فواید مدیتیشن به آن ها خواهیم پرداخت. این تمرین دید و بینش موثرتر و وسیع ‌تری را به وجود می‌ آورد و برای حل مسائل زندگی کارآمد است. هدف این است که واقعاً هر چیزی که روی آن تمرکز می‌ کنید را تجربه کنید.

benefits of meditation

چگونه می‌ توان از فواید مدیتیشن بهره برد؟

فواید مدیتیشن بسیار زیاد است و این فواید با پایان جلسه مدیتیشن هم تمام نمی‌ شوند، بلکه به شما کمک می‌ کنند تا با آرامش بیشتری روز خود را سپری کنید و ممکن است به شما در مدیریت علائم بیماری‌ های خاص هم کمک کنند. فواید مدیتیشن از لحاظ عاطفی و ذهنی عبارت است از: کسب مهارت برای مدیریت استرس، افزایش خودآگاهی، کاهش پرخاشگری، تمرکز بر زمان حال، کاهش احساسات منفی، افزایش خلاقیت و صبر .
در مدیریت علائم شرایطی مانند سرطان، افسردگی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، پارکینسون، مشکلات خواب و… فواید مدیتیشن قابل پیگیری می‌ باشند.

روش انجام مدیتیشن و قوانین آن

ابتدا جای مناسب و راحتی را برای نشستن انتخاب کنید و مدت زمان مشخصی را برای تمرین در نظر بگیرید. مکانی که انتخاب می‌ کنید باید ساکت و به دور از شلوغی باشد. قبل از شروع، ذهن خود را از اتفاقات ناخوشایند دور کنید. توجه کنید که هدف مدیتیشن رساندن شما به آرامش ذهنی و جسمی است. باید طوری بنشینید که بدن تان در حالت آرامش و ریلکس باشد، اما نه آنقدر که به خواب بروید یا مجبور به تغییر حالت بدنتان در طول مدیتیشن شوید. پیش از آن بدن خود را با یوگا یا حرکات کششی گرم کنید تا مدیتیشن به بهترین نحو صورت گیرد.

kindness meditation

در طول انجام آن به بدن خود، احساسات و نفس کشیدن تان توجه کنید. هر وقت حواس تان پرت شد به نفس کشیدن خود فکر کنید. به مرور مدت زمان انجام مدیتیشن را بیشتر کنید. می‌ توانید حین انجام آن موسیقی آرام هم بگذارید.

کلیدی ترین نکات مدیتیشن چیست؟

در کنار روش انجام مدیتیشن توجه به نکات آن کمک می‌ کند تا این کار را بهتر انجام دهید. در زیر برخی از نکات انجام مدیتیشن گرد‌آوری شده‌ است :

  • ابتدا با ۵ الی ۱۰ دقیقه شروع کنید.
  • هر روز در زمان مشخصی تمرین کنید.
  • در وضعیتی بنشینید که بتوانید دقایقی را در آن حالت ثابت بمانید.
  • به طور طبیعی نفس بکشید.
  • سعی نکنید احساسات را سرکوب کنید.

یکی از نکات انجام مدیتیشن به نوع مدیتیشنی که انتخاب می‌ کنید بر می‌ گردد، زیرا همه سبک‌ های مدیتیشن برای همه افراد مناسب نیستند.

meditation step by step

انواع مختلف تکنیک‌ های مدیتیشن

پس دقت بفرمائید که آگاهی از روش انجام مدیتیشن و نکات انجام مدیتیشن شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری می‌ کند. اما آیا همه تکنیک‌ های مدیتیشن برای همه افراد مناسب هستند؟ تکنیک‌ های مدیتیشن شامل مراقبه ذهن آگاهی، ماورایی، معنوی، محبت آمیز، مدیتیشن متمرکز، حرکتی، مدیتیشن مانترا و آرامش پیش رونده می‌ شوند.

مدیتیشن متمرکز

مدیتیشن متمرکز شامل تمرکز با استفاده از هر یک از حواس پنج‌ گانه است. به عنوان مثال، می‌ توانید روی چیزی درونی مانند نفس خود یا چیزی خارجی مثل خیره شدن به شعله شمع تمرکز کنید. این تمرین ممکن است در نگاه اول ساده باشد، اما در ابتدا برای مبتدیان ممکن است حفظ تمرکز بیش از چند دقیقه دشوار باشد همانطور که از نام آن پیداست، مدیتیشن متمرکز برای هر کسی که می‌ خواهد تمرکز و توجه خود را بالا ببرد، ایده آل است.

kinds of meditation

مدیتیشن مانترا

مدیتیشن مانترا در بسیاری از آموزه‌ ها از جمله سنت‌ های هندو و بودایی برجسته است. مدیتیشن مانترا از صدای تکراری برای پاکسازی ذهن استفاده می‌ کند، که می‌ تواند یک کلمه، عبارت یا صدا باشد. شما پس از خواندن مانترا برای مدتی، هوشیار تر و هماهنگ‌ تر با محیط خود خواهید بود. مدیتیشن مانترا به شما این امکان را می‌ دهد تا سطوح عمیق تری از آگاهی را تجربه کنید. برخی از افراد از مدیتیشن مانترا لذت می‌ برند، زیرا تمرکز بر روی یک کلمه آسان‌ تر از نفس کشیدن شان است. برخی دیگر هم از احساس ارتعاش صدا در بدن خود لذت می برند. به هر حال مدیتیشن مانترا، تمرینی برای افرادی است که سکوت را دوست ندارند و از تکرار لذت می‌ برند.

ویژگی‌ های مراقبه ذهن آگاهی

یکی از تکنیک‌ های مدیتیشن، مراقبه ذهن آگاهی است. مراقبه ذهن آگاهی از آموزه‌ های بودایی سرچشمه می‌ گیرد و محبوب‌ ترین و مورد تحقیق‌ ترین شکل مراقبه در غرب است؛ زیرا در هر شرایطی می‌ توانید به آن بپردازید.
از نکات انجام مدیتیشن ذهن آگاهی حضور در لحظه و آگاهی و حواس خود را معطوف به زمان حال، محیط و شرایط کردن است. مراقبه ذهن آگاهی، در بسیاری از اشکال مر‌اقبه دخیل است و به همین علت این روش به طور گسترده توسط محققین بررسی شده‌ است. ذهن آگاهی می‌ تواند موضوعات مختلفی مانند افسردگی را هدف قرار دهد، به این معنی که تمرکز آن ممکن است از تمرین به تمرین متفاوت باشد. برخی شواهد نشان می‌ دهد که مراقبه ذهن آگاهی می‌ تواند باعث بهبود وضعیت سلامت جسمانی شما هم بشود.

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید