مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
iranian food

سیر تا پیاز درست کردن یتیمچه، غذای آسان و بی دردسر

غذا خوردن برای بعضی افراد از لذت بخش‌ ترین و جذاب‌ ترین سرگرمی‌ ها محسوب می‌ شود. لازم به ذکر است که غذا به عنوان یکی از نماد‌های اصلی فرهنگ، سنت، خلق و خو و دیدگاه‌ های زیستی مردم هر جامعه شناخته می شود؛ بخصوص غذاهای محلی و بومی که این پیام را به خوبی منقل می‌ کنند. در این مقاله قصد معرفی غذای سنتی یتیمچه را داریم که در اکثر شهرهای ایران طرفدار دارد. در ادامه مطالب به طور کامل به معرفی و توضیح مواد اولیه یتیمچه، سیر تا پیاز طرز تهیه یتیمچه، انواع یتیمچه و در انتها آشنایی با خواص یتیمچه می پردازیم. پس اگر قصد تهیه این غذای ساده و بی دردسر را دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

غذای سنتی یتیمچه

غذای سنتی یتیمچه یک غذای اصیل ایرانی است که در اکثر شهرهای کشورمان به شیوه های متفاوت تهیه می شود. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که این غذا در استان های مختلف با یکدیگر فرق دارد. علت نام گذاری غذای سنتی یتیمچه به خاطر این است که در مواد اولیه یتیمچه گوشت یافت نمی شود. البته می توانید با توجه به ذائقه خود در آن از گوشت چرخ کرده گوسفند یا مرغ استفاده کنید. اما به طور کلی گوشت و مرغ از مواد اصلی این غذا نیستند.

طرز تهیه یتیمچه خیلی راحت است و زمان زیادی را از شما نمی گیرد. جدای اینها بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد. برخی از غذای سنتی یتیمچه به عنوان یک غذای رژیمی نیز یاد می کنند و معتقدند خواص یتیمچه در محبوبیت این غذا چندان بی تاثیر نیست.

مواد اولیه یتیمچه

مواد اولیه یتیمچه جهت تهیه این غذای سالم و خوشمزه با توجه به اینکه در هر شهر به شیوه تقریبا جداگانه پخت می شود؛ نیز اندکی متفاوت است. اما به طور کلی در همه آنها پیاز داغ، سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای از مواد اولیه اصلی محسوب می شوند.

طرز تهیه یتیمچه

با وجود اینکه این غذای سنتی به عنوان نوعی غذای فقیرانه شناخته می شود (تنها به دلیل اینکه گوشت ندارد)، اما اتفاقا طرز تهیه یتیمچه بسیار ساده است و شما در مدت زمان کمی می‌ توانید این غذای خوشمزه را نوش جان کنید. در ادامه با نحوه پخت هر یک آشنا خواهید شد.

انواع یتیمچه

غذای سنتی یتیمچه یک غذای بومی و محلی نیشابور است، اما در همه جای ایران آن را می‌ شناسند و طبخ می کنند. این غذا را می توان هم به عنوان نهار و هم به عنوان شام سرو کرد. برخی آن را با برنج می خورند و برخی با نان. بسته به نوع مواد اولیه یتیمچه که در هر شهر استفاده می‌ شود، آنها از یکدیگر متمایز می شوند. از این رو قصد داریم به معرفی انواع یتیمچه در مناطق مختلف ایران بپردازیم.
انواع یتیمچه عبارت اند از: یتیمچه نیشابوری، یتیمچه شیرازی، یتیمچه تهرانی، یتیمچه شمالی و…

یتیمچه نیشابوری

طرز تهیه یتیمچه نیشابوری کمی از سایر انواع یتیمچه ها متفاوت است. مواد اولیه اصلی در یتیمچه نیشابوری عدس، لوبیا، نخود و از همه مهم ‌تر بادمجان شیرین و گوشتی است.
برای تهیه یتیمچه نیشابوری باید نخود و لوبیا را از شب قبل داخل یک ظرف آب خیس کنید. پس از چند ساعت بگذارید با آب بپزد. عدس را به این حبوبات بیافزایید تا آن هم بپزد. پیاز را خلال خلال خرد کنید و درون روغن تفت دهید. نمک، زردچوبه و فلفل را به آن ضافه کنید.

بادمجان‌ هایی که از قبل در آب نمک قرار دادید تا تلخی اش از بین رود را نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. در این حین کمی دارچین به آنها بزنید و گوجه‌ های نگینی را به آن اضافه کنید. مرحله آخر این است که حبوبات ها را هم درون مخلوط بادمجان و گوجه بریزید تا با هم بجوشند. کمی به آن آب اضافه کنید. بنا بر سلیقه افراد مختلف کشک، گوجه و نعنا داغ نیز از چاشنی‌ هایی‌ اند که می‌ توانید هنگام خوردن به این غذا بیافزایید.

یتیمچه شیرازی

مواد اولیه یتیمچه شیرازی که به آن یتیمک شیرازی هم می‌ گویند از گوجه فرنگی، بادمجان، سیر، سیب زمینی و ادویه تشکیل شده است. جنوبی ها معمولا از سبزیجات و تمبر هندی هم در آن استفاده می کنند.
طرز تهیه یتیمچه شیرازی بدین گونه می‌ باشد که پس از پوست گرفتن بادمجان‌ ها، آنها را نگینی خرد کرده و در آب نمک بگذارید و بعد به آنها نمک بپاشید.

پس از نیم ساعت آنها را داخل ماهی تابه ای از روغن سرخ کنید. پیاز‌ و سیر را هم در تابه‌ ای جداگانه تفت دهید. ادویه را به آنها بیافزایید. سپس تعدادی گوجه فرنگی را بشوئید و یه صورت مکعبی خرد کنید و به پیاز و سیر اضافه کنید. مرحله آخر این است که بادمجان‌ ها را در مخلوط گوجه فرنگی و سیر و پیاز بریزید. در پخت یتیمچه شیرازی از سبزیجات معطر مانند شنبلیله هم می توان استفاده کرد، البته شنبلیله خشک مد نظر است. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید که خوراک به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با شعله ملایم بپزد. هنگام سرو یا ۱۰ دقیقه قبل از قطع کردن حرارت، آبلیمو را اضافه کنید.

یتیمچه تهرانی

طرز تهیه یتیمچه تهرانی کاملا مانند یتیمچه شیرازی است. با این تفاوت که در یتیمچه تهرانی قبل از تفت دادن گوجه فرنگی‌ ها، سیب زمینی‌ های نگینی را به پیاز و سیر اضافه می‌ کنیم.  این غذا بدون آب باید سرو شود از این رو پس از اضافه کردن آب به درون قابلمه اجاره دهید تا آب آن تمام شود و یتیمچه به روغن انداختن بیفتد. در پایان آب لیمو ترش را اضافه کنید و غذا را در ظرف مورد نظر خود بکشید و سرو کنید.

یتیمچه شمالی

مواد اولیه یتیمچه شمالی بادمجان، رب گوجه فرنگی و خود گوجه فرنگی، پیاز، ادویه، سیر و تخم مرغ است. تمامی مراحل پخت این غذا مانند یتیمچه تهرانی و شیرازی است؛ منتهی با این تفاوت که در انتهای پخت یتیمچه شمالی به آن تخم مرغ اضافه می شود. پس از اینکه چند دقیقه اجازه دادید تا تمام مواد تابه با هم مخلوط شوند، وسط تابه را خالی کنید و تخم مرغ ها را داخلش بریزید و هم بزنید تا پخته شوند. سپس همه مواد را هم بزنید. حالا یک یتیمچه شمالی خوشمزه در انتظار شماست.

خواص یتیمچه

خواص یتیمچه به دلیل وجود مواد به کار رفته در تهیه آن می باشد. پیاز به کار رفته در یتیمچه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C ، B6 و انواع آنتی ‌اکسیدان ‌ها است. گوجه ‌فرنگی سرشار از فیبر، ویتامین C، پتاسیم می باشد. فیبر، پتاسیم، ویتامین C موجود در بادمجان به سلامت قلب کمک می‌ کنند. کدو سبز هم غنی از آنتی ‌اکسیدان است.
برای کاهش یبوست و دریافت فیبر بیشتر یتیمچه را با سبزی خوردن و نان تازه میل کنید.

کلام آخر

همانطور که گفتیم یتیمچه یکی از انواع غذاهای ساده ایرانی است. یتیمچه یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن سیب زمینی، بادمجان و گوجه فرنگی هستند. این غذا معمولا بدون گوشت طبخ می شود، البته کسانی که می خواهند آنرا به صورت مجلسی تهیه کنند، می توانند مقداری گوشت هم به آن اضافه کنند.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

2 پاسخ به “سیر تا پیاز درست کردن یتیمچه، غذای آسان و بی دردسر”

  1. SAMANE گفت:

    باورتون میشه تا حالا درست نکردم؟ دلم خوااااست
    به نظرتون تو زمان کم چی می تونم درست کنم؟✌🏽😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید