مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
The science of Feng Shui

چگونه علم فنگ شویی می‌ تواند زندگی‌ شما را تغییر دهد؟

فنگ شویی یک علم است در چین باستان که در خصوص یافتن دکوراسیون و چیدمانی مناسب برای اشیا و وسایل خانواده به کار گرفته می‌شود. برای مشاهده‌‌ی اثرات فنگ شویی در زندگی باید به اصول آن پایبند بود. در این مقاله ما تصمیم گرفته‌ایم شما را با این علم وهمچنین اثرات فنگ شویی، انرژی فنگ شویی، کاربردهای فنگ شویی، عناصر پنجگانه فنگ شویی و انواع فنگ شویی بیشتر آشنا کنیم.

Feng Shui

علم فنگ شویی چیست و چه کاربردهایی در زندگی ما دارد؟

علم فنگ شویی از ترکیب عناصر مختلفی مثل آب، باد، آتش و خاک شکل گرفته است. به این معنی است که می‌توان با به کارگیری درست این عناصر محیط زندگی پرانرژی و خوبی داشت. پیروی از قوانین فنگ شویی می‌تواند کاربردهای متفاوت و اثرات ذهنی بسیاری داشته باشد.

 تاریخچه فنگ شویی به چه زمانی برمی‌گردد؟

تاریخچه فنگ شویی به زمانی بر می‌گردد که در اطراف رودخانه لو در چین زندگی پیشرفته کرده‌ بود. تا اینکه مسیر رودخانه توسط یک فرد اصلاح شد و مشکل خسارت طغیان رودخانه به محصولات حل شد. بعد از مدتی که امپراطوری منطقه را به دست گرفت اقدامات سازنده‌ای انجام داد. یکی از کارهای او پایه گذاری فنگ شویی بود که به مرور به اصول ساخت بناهای حکومتی تبدیل شد.

feng shui

 تا زمان به حکومت رسیدن مائوتزه فرمول‌های فنگ شویی در دست درباریان و سلاطین بود. از زمان مائوتزه فنگ شویی رایج شد و حتی دانش فنگ شویی به سرزمین‌های دیگر نیز گسترش یافت. نمونه امروزی فنگ شویی سرزمین هنگ کنگ است که ساختمان‌های آن بر اساس اصول و مبانی فنگ شویی بنا شده‌اند. در حال حاضر برای علم فنگ شویی شاخه‌های مختلفی مانند فنگ شویی محل زندگی و تجاری وجود دارد. به کارگیری هر یک از این می‌تواند اثرات فنگ شویی را در تولید ثروت بالا ببرد.

عناصر پنجگانه فنگ شویی شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

هر یک از این عناصر پنجگانه فنگ شویی خود دارای ویژگی، رنگ و جهت خاصی هستند و در قوانین فنگ شویی جایگاه ویژه‌ای دارند.

زمین :

نماد پروردگی، ثبات و پایداری بوده و مرکز خانه جهت مناسب برای زمین است. همچنین بژ، زرد کمرنگ، لیمویی از رنگ‌های مرتبط زمین هستند.

آتش :

نماد اشتیاق و انرژی بالا است و جهت مناسب آن جنوب، شمال شرقی و جنوب غربی است. آتش با رنگ‌های قرمز، نارنجی، بنفش، صورتی، زرد پر رنگ مرتبط هست.

فلز:

نماد روشنی، قطعیت، شفافیت است و می‌تواند با خود صراحت، دقت، لیاقت، و کفایت به همراه داشته‌باشد. جهت مناسب آن غرب و شمال است و رنگ‌های مرتبط آن طوسی، خاکستری و سفید هستند.

آب:

نشانه آسایش، تازگی، آرامش و فراوانی بوده و شمال و شرق جهت مناسب آب هست و با رنگ‌های آبی و مشکی در ارتباط است.

چوب:

این عنصر به همراه خود شادابی، زندگی، نشاط، شفا، حیات، رشد، و ثروت را می‌آورد و شرق و جنوب شرق جهت مناسب چوب است و رنگ‌های مرتبط آن قهوه‌ای و سبز هستند.

The science of Feng Shui

آشنایی با انواع فنگ شویی

هماطور که در تاریخچه فنگ شویی گفتیم فنگ شویی در انواع مختلف و به منظور ایجاد تعادل و نظم بین ابعاد وجود انسان و ارتباطات او با محیط داخلی و خارجی صورت می‌گیرد. استفاده از عناصر پنجگانه فنگ شویی برای به کارگیری هنر فنگ شویی می‌تواند آرامش و آسایش را به طور توأمان برای افراد به ارمغان آورد. به طور کلی علم فنگ شویی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود.

فنگ شویی شخصی:

در این نوع فنگ شویی به وسایل، مکان‌ها و مسائل شخصی نظم داده می‌شود تا مقدمات فنگ شویی نوع دوم انجام شود.

فنگ شویی جسمانی:

در صورتی که از لحاظ تغذیه و رفتار، جسم مورد بی‌توجهی قرار گیرد منجر به مشکلات روحی و روانی در فرد می‌شود. بنابراین برای داشتن سلامت جسمی و روحی باید نحوه خوردن و آشامیدن خود را مدیریت کنیم.

فنگ شویی روحی و روانی:

داشتن نظم فکری موجب کنترل افکار شده و آرامش و سلامت فکری را به ارمغان می‌آورد. برای برخورداری از زندگی بر پایه تعادل باید طراحی و برنامه ریزی هماهنگی بین خود و محیط پیرامون ایجاد کنیم.

فنگ شویی محیطی:

این نوع فنگ شویی با بررسی و به کارگیری اصول و تکنیک‌های کاربردی در مکان زندگی می‌تواند بین انسان و محیط آن هماهنگی زیادی ایجاد کند. در نتیجه این تعادل و هماهنگی زمینه‌های آرامش و آسایش در زندگی را فراهم می‌کند.

type of feng shui

قوانین فنگ شویی و لزوم رعایت آنها

علم فنگ شویی بر اساس عناصر پنجگانه فنگ شویی بنا شده است. هر جایی که قرار است بین اشیا تعادل و هماهنگی ایجاد شود باید از این قوانین پیروی کرد. با پیروی از قوانین فنگ شویی می‌توان از انرژی فنگ شویی نهایت استفاده را برد.

راهروی ورودی را خلوت کنید و وسایل ضروری را در آنجا نگذارید و کفش‌ها را به صورت مرتب در جاکفشی قرار دهید.

در صورتی که جایی از دیوار یا درب‌ها دچار خرابی یا نشتی شده‌اند هرچه زودتر آن خرابی را تعمیر کنید. این کار باعث می‌شود تا از بیرون رفتن انرژی شاد و مثبت خانه جلوگیری شود.

آینه را رو به روی درب ورودی قرار ندهید؛ چرا که انرژی‌های خوبی که به خانه وارد می‌شوند به آینه برخورد می‌کنند و در اثر انعکاس از خانه بیرون می‌روند.

گیاهان تاثیر بسیار مثبتی بر دکوراسیون منزل دارند، بنابراین بهتر است در گوشه و کنار خانه گل وگیاهان زیبا قرار دهید.

حمام دارای انرژی منفی و ناخوشایندی است. از این رو در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید درب آن را ببندید تا از جریان این انرژی منفی در خانه جلوگیری شود. 

یکی از قوانین فنگ شویی اهمیت دادن به طبقه همکف منزل است. باید این طبقه تمیزتر و منظم‌تر از سایر طبقات باشد‌؛ زیرا کل خانه تحت تاثیر انرژی این قسمت است. در صورت به هم ریختگی و نامرتب بودن طبقه همکف انرژی منفی بر خانه احاطه می‌شود.

Feng Shui home

 کاربردهای فنگ شویی در دنیای امروز

تاریخچه فنگ شویی به طور واضح کاربردهای فنگ شویی را در تمام جنبه‌های زندگی انسان نشان داده‌است. بنابراین می توان علم فنگ شویی را به نوعی استفاده از انرژی دانست. این علم می‌تواند کانال‌های انرژی قوی‌ای را در اطراف فرد باز کند تا آن قدرتمندتر، هماهنگ‌تر و قوی‌تر شود. همچنین این کار موجب تقویت انرژی فرد شده و لذت روابط و شغل و رفاه را چند برابر می‌کند. در صورتی که به شکل اصولی هر یک از انواع فنگ شویی اجرا شود می‌توان اثرات فنگ شویی و کاربردهای فنگ شویی را در ذهن، عشق، ثروت ، دکوراسیون و در فیزیولوژی مشاهده کرد.

چگونه از انرژی فنگ شویی استفاده کنیم؟

برای استفاده از انرژی فنگ شویی باید از طریق نقشه کلاسیک باگوآ و نقشه BTB جهت حرکت انرژی در خانه مشخص شود. با اجرای یکبار نقشه باگوا می‌توان متوجه شد که کدام بخش‌های خانه روی چه قسمت‌هایی از زندگی تثیر می‌گذارند. اتاق خواب، حمام و آشپزخانه سه گانگی فنگ شویی هستند که می‌توانند کیفیت انرژی خانه را تعیین کنند. انرژی این سه مکان در خانه با سلامتی افراد خانه رابطه عمیقی دارد می‌دانیم که انرژی هیچ چیزی ساکن نمی‌ماند؛ بنابراین باید انرژی در خانه مدام در حرکت باشد تا خانه و افراد شادی داشته‌باشید. انواع فنگ شویی در محیط داخلی و بیرونی قابل اجرا است. در نتیجه می‌توان در هر جایی از انرژی فنگ شویی در جهت داشتن زندگی لذت بخش بهره برد.

مشاهده اثرات فنگ شویی در زندگی

از محبوب‌ترین کاربردهای علم فنگ شویی، تمرکز روی جذب ثروت مادی است که در غرب بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ با استفاده از اثرات فنگ شویی توانسته‌اند به امنیت مالی قوی و سود زیادی برسند. انواع فنگ شویی در صورتی می‌تواند روی تمام جنبه‌های زندگی اثر بگذارند که تمام اصول فنگ شویی به درستی در محیط پیاده‌سازی شود.  در نتیجه در این شرایط می‌توان اثرات فنگ شویی را به وضوح در تمام جوانب روحی، جسمی و محیط داخلی و خارجی خود ببینیم.

جمع بندی

با توجه به تاریخچه فنگ شویی در می‌یابیم که منشاء علم فنگ شویی از قاره آسیا است و بسیاری از کارهایی که در فنگ شویی انجام می‌شود در فرهنگ قدیم ما ایرانیان نیز وجود دارد. به عنوان مثال خانه تکانی قبل از سال جدید را می‌توان یکی از کاربردهای فنگ شویی دانست که در آن محیط خانه از آلودگی و بی‌نظمی پاکسازی شده و با پاکیزگی و انرژی مثبت سال جدید آغاز می‌شود. پیروی از قوانین فنگ شویی هنگام انجام فنگ شویی می‌تواند به اصولی اجرا کردن آن کمک زیادی کند.

کلام آخر

فنگ شویی در زندگی روزمره همه ی ما تاثیر بسزایی دارد و میتوان از کاربردهای متنوع آن در بخش های مختلف زندگی استفاده کرد. در این سال ها ما در این زمینه تلاش می کنیم تا با معرفی هر چه بیشتر کاربرد های فنگ شویی کیفیت زندگی شما را بهتر کنیم.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید