مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
photoshop

صفر تا صد فتوشاپ را با ما یاد بگیرید

یادگیری فتوشاپ

در دنیای امروز اهمیت یادگیری فتوشاپ بر هیچ کس پوشیده نیست؛ چرا که برای افراد یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. این دانش گرافیکی هر روز نسبت به روز‌های قبل از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. از آنجا که آشنایی و تسلط به این نرم افزار لازمه ورود به خیلی از مشاغل است، با ما همراه باشید تا طرز استفاده از آن را بیاموزیم.

کاربرد blur در فتوشاپ

ابزار blur tool در فتوشاپ برای بلوری کردن قسمت‌هایی از تصویر کاربرد دارد. برای این ابزار کلید میانبری تعیین نشده و باید blur tool را از نوار ابزار نرم افزار انتخاب کنیم. برای اینکه با کاربرد blur در فتوشاپ آشنا شوید.

  1. ابتدا در قسمت layers پنل سمت راست نرم افزار یک لایه در بالای لایه‌ای که قصد ویرایش آن را داریم ایجاد می‌کنیم (هدف از این کار تغییر ندادن عکس اصلی است).
  2. از نوار آپشن مربوط به ابزار blur tool، تیک گزینه ی sample all layers را انتخاب می‌کنیم.
  3. تنظیم اندازه براش
  4. از ویژگی strength برای تنظیم قدرت ابزار استفاده می‌کنیم.
  5. در این مرحله باید بر روی قسمت‌هایی از عکس که می‌خواهیم بلوری شود می‌کشیم.

نوار آپشن ابزار blur tool در فتوشاپ

یادگیری فتوشاپ چندان مشکل نیست و با شناخت ابزارها و نوع وظیفه هر یک از آن‌ها به راحتی می‌توان عکس‌های مختلفی را ویرایش کرد و تصویرسازی خلاقانه‌ای را انجام داد.

برای آشنایی با کاربرد blur در فتوشاپ نیاز به آشنایی با قسمت‌های مختلف نوار آپشن این ابزار است. در بخش اول این ابزار می‌توان تنظیمات مربوط به سایز براش، نوع و  hardness را انجام داد. در اینجا باید میزان سختی را روی صفر تنظیم کرد. برای دیدن پنل brush روی آیکون بعدی کلیک می‌کنیم و از منوی باز شونده بعدی می‌توان تنظیمات مود آن را انجام داد.

با به کارگیری ویژگی strength در ابزار blur toolمی‌توان درجه های مختلف blur را روی عکس پیاده سازی کرد. برای sharpen بیشتر هر قسمت از عکس یا باید چند بار روی آن قسمت بکشیم یا اینکه مقدار strength را بیشتر کنیم.

کاربرد curves در فتوشاپ

برای یادگیری فتوشاپ باید با تمام ابزارهای آن آشنا شوید در قسمت قبل با کاربرد  blur در فتوشاپ آشنا شدیم حال در مورد کاربرد Curves  در فتوشاپ صحبت می‌کنیم. ابزار Curves  برای کنترل  ویژگی‌های  چون Shadow ها، Highlights ها و Midtones ها  در مقایسه با ابزار Level اختیارات بیشتری دارد ولی هر دو ابزار شبیه یکدیگر عمل می‌کنند. همچنین حساسیت ابزار Curves  زیاد است و باید هنگام کار با آن دقت بیشتری داشت. هنگامی که می‌خواهیم بر روی تصویری با ابزار Curves  کار کنیم یک خط مورب روی تصویر می‌بینیم.

نحوه اضافه کردن لایه‌ی ادجاسمنت Curves

۱.در پایین پنل لایه‌ها  روی آیکون ادجاسمنت کلیک کرده و Curves  را انتخاب می‌کنیم.

۲.در پنل لایه‌ها در فوتشاپ لایه ادجاسمنت Curves  در بالای لایه انتخابی ایجاد شده و یک پنل نیز نمایش داده‌ می‌شود.

۳.بر روی نمودار Curves  موس را حرکت داده و در جای دلخواه خود کلیک می‌کنیم تا یک نقطه روی نمودار ایجاد شود. در صورتی که با موس روی نقطه کلیک کنیم امکان کشیدن نقطه به محل دلخواه وجود دارد. اگر کاربر مبتدی هستید از تغییر دو نقطه دو طرف خط Curves  خودداری کنید.

اگر می‌خواهید نقاط را حذف کنید می توانید روی آن نقطه کلیک کرده و از روی صفحه کلید دکمه Delete  را بزنید. همچنین می توان روی نقطه کلیک کرده و موس را در آنجا نگه دارید و نقطه را به گوشه Curves  حرکت دهید.

کاربرد  exposure در فتوشاپ

از دیگر ابزارهایی که در فتوشاپ برای ویرایش عکس به کار می‌رود ابزار Exposure  یا پرتوگیری است. در دوربین‌های عکاسی دیجیتال برای Exposure  تنظیماتی وجود دارد همچنین افزایش جذب نور به عکس بعد از عکاسی نیز امکان پذیر است. کاربرد Exposure  برای تعیین میزان روشنایی و نور عکس پس از عکاسی و در فتوشاپ بسیار کارآمد خواهد بود.

کاربرد eraser  در فتوشاپ چیست؟

یکی از ابزارهای راحت در فتوشاپ ابزار eraser tool است که آپشن‌های مختلفی دارد. کاربرد eraser در فتوشاپ برای پاک کردن محتویات لایه انتخاب شده‌است. در این بخش از یادگیری فتوشاپ مراحل استفاده از ابزار eraser tool را شرح می‌دهیم.

۱.از نوار ابزار یا میانبر (shift+e) ابزار eraser tool  را انتخاب می‌کنیم.

۲.در پنل لایه‌ها باید لایه مورد نظر را به حالت انتخاب در بیاوریم .

۳.تنظیمات مربوط به اندازه براش و ویژگی flow را انجام می‌دهیم و روی تصویر می‌کشیم.

آشنایی با کاربرد feather  در فتوشاپ

به راحتی و با استفاده از Feather می‌توان گوشه‌های تیز محدوده انتخاب در چندضلعی‌ها را به صورت گرد در آورد. از طریق کلیدهای میانبر  Shift+F6 می توان دستور feather  را اجرا کرد. توجه کنید که با افزایش مقدار کلیدهای  feather  محدوده انتخابی حالت نرم‌تری پیدا می‌کند و هر چه مقدار کمتری برای feather   تنظیم شود تیزی آن قسمت بیشتر است. در صورتی که کیفیت و اندازه عکس بزرگ باشد باید میزان feather ی که به عکس داده می‌شود نیز بیشتر تنظیم گردد.

روش دیگری که با استفاده از feather  در فتوشاپ می‌توان تغییرات مورد نظر را اعمال کرد انتخاب select و زدن  گزینه modify و انتخاب feather است. با انتخاب ابزار بیضی می‌توان گزینه feather را در نوار تنظیمات مربوط به آن ببینید.

استفاده از fill در فتوشاپ

با استفاده از  Fill در فتوشاپ می‌توان قسمتی از تصویر را با رنگ دلخواه پر کرد یا اینکه محتوایی را از عکس حذف نمود. برای اینکه باید ابتدا قسمتی را که می‌خواهیم پاک کنیم را به حالت انتخاب در بیاوریم و گزینه Fill را از منوی Edit انتخاب نماییم. در ادامه پنجره Fill باز می‌شود که گزینه‌هایی را برای پر کردن تصویر در اختیار ما می‌گذارد. Content-Aware  بهترین گزینه برای این کار است که باید با استفاده از آن رنگ‌ها را انطباق داد، بلندینگ مد و میزان تاثیرگذاری و شفافیت را تعیین نمود و در نهایت دکمه تایید (ok) را زد.

 کاربرد  gradient در فتوشاپ چیست؟

برای ایجاد کردن یک طیف رنگی در فتوشاپ می‌توان از ابزار گرادیانت استفاده کرد. کاربرد  gradient در فتوشاپ برای داشتن رنگ‌های مختلف و متنوع بسیار جذاب است. اگر طیف رنگی دلخواه خود را مشخص نکنید فتوشاپ به صورت پیش فرض طیف رنگی را ایجاد می‌کند که از رنگ foreground به سمت رنگ background  نمایش داده می‌شود.

نحوه کاربرد ابزار Gradient

  1. از طریق منوی File و گزینه New یک سند جدید می‌سازیم.
  2. به وسیله ابزار Rectangular Marquee یک ناحیه را انتخاب می‌کنیم.
  3. در جعبه ابزار مستطیلی شکل بر روی ابزار Gradient کلیک کرده و درون ناحیه انتخابی می‌کشیم تا گرادیانت به ناحیه انتخابی اعمال شود.

نکته : در صورتی که ناحیه‌ای انتخاب نشود طیف رنگی روی تمام سند انجام می‌شود.

 برای اینکه هنگام درگ کردن خط مشخص کننده زاویه طیف رنگ به شکل مستقیم ترسیم شود بهتر است درگ کلید Shift  نگه داشته‌شود.

جمع بندی

از روش‌های مختلفی می توان برای یادگیری فتوشاپ استفاده کرد. شرکت در دوره‌های موسسات معتبر، خرید دوره‌های آموزشی یا یادگیری به صورت تجربی و خودآموزی از جمله روش‌های یادگیری فتوشاپ است. در این مقاله به صورت مختصر به کاربرد برخی از ابزارهای فتوشاپ اشاره کردیم.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید