مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
سندرم پیش از قاعدگی، کابوس خانم ها قبل از پریود

آشنایی با سندرم پیش از قاعدگی، کابوس خانم ها قبل از پریود

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS مجموعه ای از حالت های مختلف روحی و جسمی است که خانم ها ۶ تا ۱۰ روز قبل از شروع دوره قاعدگی خود تجربه می کنند. این علائم می توانند در بعضی از افراد خفیف بوده و در برخی دیگر به قدری شدید باشند که در زندگی و انجام امور روزمره آن ها اختلال ایجاد کنند.

به همین منظور در این مطلب علت و درمان PMS را به شما شرح خواهیم داد. همراه ما باشید!

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی به حالت هایی می گویند که اکثر خانم ها قبل از پریود شدن تجربه می کنند. نتایج مطالعات نشان می دهد که از بین هر ۴ خانم، ۳ نفر از آن ها به این سندرم دچار می شوند.

علائم رایج سندروم قبل از قاعدگی به قدری گسترده است که تاکنون حدود ۱۵۰ حالت روحی و جسمی برای ان گزارش شده است. این علائم در برخی از افراد بسیار شدید و در برخی دیگر خفیف هستند.

در اکثر مواقع امکان درمان خانگی سندرم قبل از قاعدگی وجود دارد. اما خانم هایی که علائم بسیار شدید و غیرطبیعی را تجربه می کنند حتما باید به دکتر زنان مراجعه نمایند.

علائم رایج سندروم قبل از قاعدگی

علائم این سندروم که رایج می باشند به دو دسته علائم جسمی و روانی تقسیم می شوند. دسته اول یعنی علائم جسمانی می توانند شامل جوش زدن صورت، نفخ کردن، متورم شدن پستان ها، اسهال یا یبوست، انقباض عضلات شکم  و دردهای شکمی، کمر درد، عطش و تشنگی، گرفتگی عضلات، مشکلات معده و روده و… باشند.

از علائم روحی و روانی سندرم پیش از قاعدگی هم می توان به آشفتگی و خلق ناپایدار، استرس، خشم، عدم تمرکز، افسردگی، بی خوالی، زودرنجی و… اشاره کرد.

خوشبختانه روش های زیادی برای درمان و کنترل سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد. به همین دلیل اگر شما هم با این مشکلات روبرو هستید، می توانید از راهکار هایی که در بخش های بعدی توضیح داده می شوند استفاده کنید.

علت ایجاد سندرم پیش از قاعدگی

با وجود مطالعات و تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شده، هنوز هم علت ایجاد سندرم پیش از قاعدگی به صورت دقیق مشخص نیست. البته عوامل زیادی وجود دارند که می توانند روی به وجود امدن یا شدت این سندرم تاثیر داشته باشند.

برای مثال تغییرات هورمونی و یا تغییرات شیمیایی در مغز از رایج ترین علت ایجاد سندرم پیش از قاعدگی به شمار می روند. همچنین اکثر خانم هایی که به افسردگی مبتلا هستند هم علائم شدیدتری را قبل از پریود شدن تجربه می کنند.

زمان سندروم پیش از قاعدگی

مشخص کردن زمان سندروم پیش از قاعدگی به صورت دقیق ممکن نیست؛ اما اکثر خانم ها یک هفته قبل از پریود شدن این علائم را تجربه می کنند. مدت طول کشیدن این علائم هم در هر فردی متفاوت است و گاهی تا روز پنجم پریود ادامه دارد.

البته این علائم در ابتدا شدت بیشتری داشته و به تدریج کمتر خواهد شد.

درمان PMS

سندرم پیش از قاعدگی باعث نگرانی و کلافگی اکثر خانم ها می شود و کسانی که این سندرم را تجربه می کنند، همواره به دنبال راهی درمان آن می گردند. چرا که این سندرم می تواند در انجام امور روزمره خانم ها اختلال ایجاد کند.

در مواقعی که این سندرم چندان هم شدید نباشد نیازی به مراجعه به پزشک نیست. روش های زیادی برای درمان PMS وجود دارند که به دو نوع دارویی و غیر دارویی تقسیم بندی می شوند. برای روش های دارویی معمولا از مسکن هایی مثل مفنامیک اسید یا ایبوپروفن استفاده می شود. اما بهتر است انتخاب داروی مناسب با نظر پزشک انجام شود.

درمان های غیر دارویی هم شامل ورزش کردن، داشتن رژیم تغذیه ای مناسب، نوشیدن آب به میزان کافی، استفاده از داروها و دمنوش های گیاهی و… هستند. طب سنتی و روش هایی مثل مراقبه کردن هم می توانند به درمان این مشکل کمک کرده و این کابوس را از خانم ها دور کنند.

درمان خانگی سندرم قبل از قاعدگی

در صورتی که به سندرم قبل از قاعدگی دچار شدید، می توانید به کمک درمان های خانگی این علائم را کاهش دهید. برای مثال استفاده از یک کیسه آب گرم، نوشیدن آب به میزان کافی، مصرف دمنوش هایی مثل بابونه، دارچین، پونه و زنجفیل از موثرترین روش ها برای درمان خانگی سندرم قبل از قاعدگی به شمار می روند.

در این دوران حتما باید به اندازه کافی استراحت داشته باشید و با انجام تمرین هایی مثل یوگا، سعی کنید علائم روحی این سندرم را به حداقل برسانید.

مصرف مسکن و مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی هم می تواند علائم جسمی این سندرم را کمتر کند.

کنترل سندرم پیش از قاعدگی

علائم سندرم پیش از قاعدگی کاملا طبیعی هستند و هر خانمی ممکن است این علائم را با شدت های مختلف تجربه کند.

اما اگر می خواهید این علائم را به حداقل برسانید، می توانید از راهکارهای زیر برای کنترل سندرم پیش از قاعدگی کمک بگیرید:

  1. افزایش مصرف مایعات به خصوص دمنوش های گیاهی
  2. مصرف نمک، شکر، کافئین و الکل را به حداقل برسانید.
  3. داشتن یک رژیم تغذیه ای مناسب
  4. ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی در طول روز

علاوه بر این، مصرف مکمل های خاص در زمان سندروم پیش از قاعدگی می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی

همانطور که گفتیم یکی از روش ها برای کنترل و درمان سندرم پیش از قاعدگی، مصرف مکمل های مخصوص می باشد. در حال حاضر چندین مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی تولید شده است و شما می توانید این مکمل ها را از داروخانه تهیه کنید.

این مکمل ها معمولا حاوی اسیدفولیک، ویتامین B6، کلسیم و منیزیم می باشند و می توانند به بهبود گرفتگی عضلات و دردهای جسمی کمک کنند.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی درخصوص سندرم پیش از قاعدگی به شما عزیزان ارائه و روش های کنترل و درمان آن را به شما آموزش دهیم.

همانطور که می دانید سندرم پیش از قاعدگی یک اختلال کاملا طبیعی در خانم ها است و اگر شما هم به این سندرم دچار هستید، به هیچ عنوان جای نگرانی وجود ندارد. فقط کافیست به کمک روش هایی که در این مطلب عنوان شد به کنترل و درمان PMS بپردازید.

البته در صورتی که علائم رایج سندروم قبل از قاعدگی در شما بسیار شدید تر است و حالتی غیرطبیعی دارد حتما باید با یک پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت تمایل می توانید از سایر مطالب وب سایت زن شاد دیدن نمایید!

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

6 پاسخ به “آشنایی با سندرم پیش از قاعدگی، کابوس خانم ها قبل از پریود”

  1. mahsaaa--9 گفت:

    🤦🏻‍♀️خیلی رو مخه این دوران خدایی من انقدر درد دارم که حتی نمی تونم از جام بلند شم و کارامو انجام بدم

  2. کوثر نعمتی گفت:

    من سه ماهه پریود نمیشم، به نظرتون پلی کیستیک دارم؟

    • zaneshad گفت:

      کوثر جون به نظرم هرچی زودتر به یه پزشک مراجعه کن، درباره پلی کیستیک هم اگه می خوای بیشتر بدونی مطالعه این مقاله رو بهت پیشنهاد میکنم.❤️

  3. sogand-sh77 گفت:

    وای واقعاااا هم کابوسه، بخصوص برای کسایی که پلی کیستیک هم هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید