مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
tablecloth-design

سفره آرایی چه تاثیری در چیدمان زیبا تر دارد؟

امروزه ظاهر غذا، میوه، شیرینی و هر آنچه برای پذیرایی استفاده می ‎شود، به اندازه طعم و مزه و کیفیت غذا مهم است. به همین دلیل اغلب افراد، خصوصاً خانم‎ ها در تلاش هستند تا جای ممکن سفره‎ هایی با خوراک ‎های زیبا و چشم نواز بچینند بر پا کنند. البته داشتن ذوق و سلیقه و خلاقیت کمک می کند تا بهتر از پس سفره آرایی بر آیید. برای اینکه بیشتر با این هنر آشنا شویم، تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره اصول سفره آرایی، تزئین سفره آرایی، انواع ترفند سفره آرایی، وسایل و ابزار سفره آرایی و سفره آرایی عقد، سفره آرایی میوه و سفره آرایی غذا بیشتر صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید. 

سفره آرایی چیست؟

سفره آرایی در واقع زیبا سازی و تزیین سفره است. این کار یکی از هنر های خانه داری محسوب می ‎شود و معمولاً بر چیدمان اصولی و تزیین انواع غذا و خوراک و همینطور میوه اشاره دارد. در سفره آرایی هدف این است که انواع خوراک به گونه‎ ای سرو شود که چشم نواز و اشتها برانگیز به نظر برسد و سفره با استفاده از طراحی هنرمندانه و به کارگیری رنگ‎ های مختلف تبدیل به یک اثر هنری شود.

سفره آرایی فقط مختص به تزیین غذاهای سنتی نیست، بلکه شما می ‎توانید هر چیزی را به گونه ‎ای زیبا سرو کنید. مثلاً می ‎توان یک تخم مرغ ساده یا یک ظرف میوه معمولی را به گونه ‎ای آراسته کرد که اشتها برانگیز تر به نظر برسد و به این صورت، دست پخت عالی شما به بهترین شکل سرو شود.

اصول سفره آرایی

سفره آرایی نه تنها یک هنر است، بلکه می ‎توان آن را یک دانش هم دانست؛ به عبارت دیگر هنر سفره آرایی مانند هر هنر دیگری نیاز به داشتن اطلاعات کافی دارد؛ زیرا بعضی از اصول سفره آرایی در تمام دنیا یکسان است.

در ادامه به برخی اصول سفره آرایی می ‎پردازیم:

قبل از هر چیز باید حساب کنید که چند میهمان دارید. اگر برخی از میهمانان با بچه‎ های خود می‎ آیند بهتر است یک میز جداگانه برای بچه‎ ها تدارک ببینید.

اگر رومیزی که استفاده می کنید سفید و جنس آن به گونه‎ ای است که ممکن است سر بخورد، باید زیر آن چیزی بیندازید. سپس رومیزی هم ۳۰ سانتی متر از لبه‎ های میز آویزان باشد. ولی اگر غذا را به سبک سلف سرویس، سرو می ‎کنید، رومیزی باید تا زمین بیاید.

در مقابل هر یک از صندلی ‎ها یک دستمال سفره قرار دهید. دستمال سفره‎ ها را تا بزنید و دقیقاً در وسط محل نشستن میهمان قرار دهید.

 چنگال بزرگ باید در سمت چپ دستمال و چنگال کوچک که برای سالاد استفاده می ‎شود، در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار داده شود.

یک بشقاب برای سرو سالاد در سمت چپ چاقو ها قرار دهید. وقتی میهمانان سر میز می ‎نشینند، نباید بشقاب غذا روی میز باشد.

 در سمت راست دستمال، یک چاقو قرار دهید به گونه ‎ای که قسمت برش دهنده چاقو به سمت بشقاب باشد. اگر غذای اصلی استیک گوشت یا مرغ است، از چاقوی استیک استفاده کنید.

از دیگر اصول سفره آرایی:

 اگر سوپ و سالاد هم سرو می‎کنید، باید دو عدد قاشق روی میز قرار دهید.  قاشق کوچکی را که برای دسر انتخاب می‎کنید،  باید در سمت راست چاقو و قاشق سوپ خوری را در سمت راست قاشق دسر قرار دهید. البته می ‎توانید قاشق دسر را موقع سرو آن، روی میز بیاورید.

 بشقاب نان را به همراه یک کارد کره خوری در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چنگال ‎ها قرار دهید.

در فاصله ۵ سانتی متری بالای چاقو ها لیوان آب را قرار دهید.

در میهمانی صبحانه برای هر میهمان یک فنجان و نعلبکی چای خوری و یک کارد کره خوری و یک قاشق مربا خوری در نظر بگیرید.

به طور کلی هر آن چه را که با دست راست گرفته می‎ شود مانند کارد، قاشق و لیوان را در طرف راست ظرف غذا و هر چه را که با دست چپ گرفته می‎ شود مانند چنگال، سمت چپ ظرف غذا قرار دهید.

تزیین سفره آرایی

تزیین سفره آرایی به کار هایی گفته می ‎شود که شما برای هر چه زیبا تر شدن میز صبحانه، ناهار یا شام انجام می‎ دهید. این تزیین بسیار متنوع است. بی نهایت کار های خلاقانه و زیبا در هنگام سرو پیش غذا، غذای اصلی و میوه و دسر می ‎توان انجام داد. با انجام این کار ها می توان سفره ‎ای زیبا و دلپذیر داشته باشید.

در ادامه به برخی از ساده ‎ترین خلاقیت‎ هایی که می‎ توانید برای تزیین سفره آرایی داشته باشید نیز اشاره می‎کنیم:

-سه تا چهار ساعت پیش از میهمانی میوه‎ ها را با سلیقه درون سبد یا ظرف پذیرایی قرار دهید.

-برای اینکه ظرف میوه‎ ها زیباتر شود، می ‎توانید از برگ و گل طبیعی در کنار آن ‎ها استفاده کنید.

-میوه انار را بهتر است به صورت دانه شده سرو کنید.

-برای میهمانی ‎های صبحانه و ناهار می ‎توانید از گل ‎های تازه در وسط میز غذا استفاده کنید. ولی از گل ‎هایی که عطر تندی دارند استفاده نکنید؛ زیرا بوی غذا را تحت الشعاع قرار می‎ دهند.

-بهتر است ظرف ‎هایی که در میهمانی استفاده می ‎کنید از لحاظ مدل، رنگ و جنس با هم همخوانی داشته باشند.

-برای میهمانی شام می‎ توانید به جای گلدان گل، از شمعدان در دو سمت میز مستطیلی استفاده کنید. سپس در هنگام صرف شام، شمع‎ ها را روشن کنید.

-با کمی خلاقیت می ‎توانید غذا های ساده‎ ای مانند دیس پلو را با کمی زعفران، زرشک، خلال پسته و پرتقال و تزئین کنید.

-روی کاسه ماست از برگ ‎های تازه نعنا و پودر یا گلبرگ گل سرخ استفاده کنید.

-برای سبد سبزی هم تربچه و پیازچه را برش بزنید و درون یک کاسه آب سرد قرار دهید. اجازه دهید تا باز شوند و سپس برای زیبایی بیشتر، روی سبزی از آن‎ ها استفاده کنید.

ترفند سفره آرایی

ترفند های سفره ‎آرایی به اقداماتی گفته می ‎شود که با یکسری ابزار سفره آرایی روی خوراکی‎ هایی نظیر میوه ‎ها و سبزیجات مختلف انجام می‎ شود. در طی آن از میوه ‎ها و سبزیجات اشکال زیبایی به دست می‎ آید که سفره را زیبا تر و جذاب ‎تر می‎کند.

از ترفند های سفره ‎آرایی بیشتر در مناسبت ‎های مختلف مانند شب یلدا، عید نوروز یا سفره ‎هایی که برای عقد و عروسی برپا می‎ شود استفاده می ‎کنند.

ساخت گل یا اشکال حیوانات مختلف با استفاده از میوه ‎ها و دسر های مختلف مانند ژله از جمله ترفند های سفره‎ آرایی هستند که گاهی نیاز به آموزش هم دارند.

ابزار سفره آرایی

ابزار سفره آرایی که گاهی به صورت تخصصی به آن ابزار میوه آرایی هم گفته می ‎شود، مجموعه ابزار هایی هستند که به کمک آن کار های مختلفی روی میوه‎ ها انجام می ‎دهند تا میوه ‎ها را به اشکال دلخواه در آورند.

 به عنوان مثال ابزار هایی مانند انواع پوست کن سفره آرایی که به کمک آن میوه ‎ها را به صورت خلال در می‎آورند. اسکنه دالبر و توپی که برای دالبر کردن میوه ‎ها و ساخت توپ ‎های میوه ‎ای به کار می‎ رود. دالبر زن دستی که می ‎توان به کمک آن برش ‎های سیب زمینی و هویج را به صورت دالبری انجام داد. اسلایسر هندوانه و انبه و همین طور انواع قالب ‎ها که حتی برای سرو انواع برنج هم می ‎توان از آن‎ ها استفاده کرد. از جمله ابزار سفره آرایی هستند.

ست کامل میوه آرایی نیز یک مجموعه ابزار تخصص برای برش زدن و شکل دهی به میوه‎ ها و سبزیجات است. استفاده از آن‎ ها نیاز به آموزش و تمرین دارد.

سفره آرایی عقد

درست مانند هفت سین که در آغاز سال نو بر پا می ‎شود، سفره عقد هم در آغاز زندگی مشترک بر پا می‎ شود. این هنر معمولاً طبق نظر و سلیقه عروس و داماد انجام می ‎شود. در سفره آرایی عقد، طراح سفره سعی می‎کند اجزای سفره به گونه ‎ای زیبا و تزیین شده بر سر سفره قرار بگیرد.

همان طور که می‎ دانید در سفره آرایی عقد وسایلی مانند آینه و شمعدان، نبات، نان، بادام و گردو و فندوق، گل و عسل و کله قند و میوه و شیرینی و یک ظرف اسپند و محل نگهداری قرآن و حلقه ‎های عروس و داماد وجود دارند. برای پیاده سازی این هنر هر کدام از این وسایل در بهترین مکان خود در سفره و در ظرف ‎هایی تزیین شده با گل و روبان قرار می‎گیرند.

سفره آرایی غذا

سفره آرایی غذا در واقع تزیین غذا به گونه‎ ای است که نه تنها زیبا و چشم نواز باشد، بلکه هوس انگیز تر و اشتها آور تر به نظر برسد. بسیاری از مادران از تکنیک‎ های این هنر برای تزیین غذای کودکانی که کم اشتها هستند، استفاده می‎کنند.  به عنوان مثال می ‎توان یک سوسیس و تخم مرغ ساده را به گونه ‎ای درست کرد که شبیه به یک گل آفتابگردان به نظر برسد.

همچنین در میهمانی ‎ها، با استفاده از ابزار و وسایل ساده‎ ای مانند قالی ‎های کوچک و بزرگ می‎ توان پلو را به شکل گل سرو کرد. یا با استفاده از زعفران و آب لبو می ‎توان انواع سس سالاد رنگی ساخت. هم چنین با استفاده از پیاز داغ و نعنا یک کشک بادمجان به یادماندنی خلق کرد.

سفره آرایی میوه

سفره آرایی میوه اغلب برای جشن ‎ها و میهمانی ‎ها کاربرد دارد. به عنوان مثال میوه‎ های شب یلدا با استفاده از ترفند های سفره آرایی میوه، به اشکال مختلف در می‎ آورند. با این کار شما نه تنها از میهمانان خود با هندوانه انار و خرمالو پذیرایی کرده ‎اید، بلکه با طراحی این میوه‎ ها، یک میز زیبا و دلنشین برای آن ‎ها تدارک دیده ‎اید. خصوصاً کودکان با دیدن تکنیک‎ های مختلفی که در این هنر به کار می ‎رود، به وجد می ‎آیند.

سخن پایانی

هنر سفره آرایی به ما یادآور می ‎شود که امروزه غذا و میوه تنها برای رفع حس گرسنگی و تأمین انرژی بدن کاربرد ندارند. بلکه می‎ توان با کمی خلاقیت و هنرمندی شیوه پذیرایی از میهمانان یا دیگر اعضای خانواده را دچار تحول کرد. به گونه ای که تلفیق طعم و مزه بی نظیر غذای آماده شده با جلوه بصری آن، یک میهمانی به یاد ماندنی را در ذهن آن‎ ها ثبت کند.

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید