مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
زنان تاثیر گذار تاریخ معاصر ایران

زنان تاثیر گذار تاریخ معاصر ایران

می ‌توان گفت بخش زیادی از این موفقیت ‌ها مدیون حضور زنان موفق کشور در عرصه ‌های جهانی است. در ادامه می ‌خواهیم با زنان تاثیر گذار تاریخ معاصر ایران آشنا شویم و درباره دستاورد های آن ‌ها گفت ‌و‌گو کنیم.

 انوشه انصاری

انوشه انصاری در ۲۱ شهریور سال ۱۳۴۵ در شهر مشهد به دنیا آمد. او اولین زنی است که به عنوان گردشگر فضایی به فضا رفت. انصاری در سال ۱۳۶۳ در نوجوانی از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و مدرک لیسانس مهندسی الکترونیک و کامپیوتر را از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق را از دانشگاه جورج واشنگتن و واشنگتن دی سی گرفت. در سال ۱۳۷۲ انوشه انصاری و همسرش، حمید انصاری، و برادر شوهرش، امیر انصاری، شرکت Telecom Technologies را تاسیس کردند.

علاقه انوشه انصاری به اکتشافات فضایی قبل از پرواز فضایی او مشهود بود. در اوایل سال ۱۳۸۵ او آموزش پروازهای فضایی را در روسیه آغاز کرد و سرانجام انوشه انصاری در ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۶ به فضا سفر کرد و در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶، فضاپیما با موفقیت به ایستگاه فضایی رسید. انوشه انصاری هشت روز را در آن ایستگاه فضایی سپری کرد و در این مدت او یک سری آزمایشات در مورد فیزیولوژی انسان برای آژانس فضایی اروپا انجام داد و برای یک برنامه نجومی در تلویزیون ملی ایران از فضا مصاحبه کرد. در نهایت با سایوز TMA-8 به زمین بازگشت و در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ در قزاقستان فرود آمد. انصاری پس از اتمام ماموریت فضایی خود به عنوان یک تاجر و کارآفرین به کار خود ادامه داد.

پریسا تبریز

بدون شک پریسا تبریز یکی از زنان تاثیر گذار تاریخ معاصر ایران است. پریسا تبریز، مدیر مهندسی گوگل است و قبل از اینکه به عنوان رئیس مرورگر گوگل انتخاب شود، خود را شاهزاده امنیتی می ‌نامید و در شغل دیگری در گوگل به کار خود ادامه می ‌داد.

پریسا تبریز مدرک لیسانس خود را در رشته علوم کامپیوتر از ایلینویز در سال ۱۳۸۳ و کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۸۵ دریافت کرد.  او پس از فارغ التحصیلی به عنوان مهندس امنیت اطلاعات، در گوگل استخدام شد و در آنجا به کار خود ادامه داد و تاکنون بیش از ده سال در زمینه امنیت اطلاعات مشغول به فعالیت بوده است. در سال ۱۳۹۱، او به عنوان پیشگامان در فناوری، جز ۳۰ فرد برتر جهان از سوی مجله فوربس انتخاب شد.   

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی که از دیگر زنان تاثیر گذار تاریخ معاصر ایران محسوب می شود، پروفسور ریاضیات دانشگاه استنفورد، در ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۷۸ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف تهران و مدرک دکتری خود را در سال ۱۳۸۳ از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

 او در سال ۲۰۱۴ توانست برنده مدال فیلدز شود. مدالی که مریم میرزاخانی برنده شد، معتبر ترین جایزه در ریاضیات است که اغلب با جایزه نوبل برابری می‌ کند. او تبدیل به اولین زنی شد که این جایزه معتبر را دریافت کرده است.

تسلط و نظرات تخصصی مریم میرزاخانی در ریاضیات به او اجازه داد تا شیفتگی خود را برای توصیف پیچیدگی‌ های هندسی تا جایی که ممکن است با جزئیات بیشتر دنبال کند. متاسفانه مریم میرزاخانی در ۲۶ تیر ۱۳۹۶ و در حالی که تنها ۴۰ سال سن داشت بر اثر ابتلا به سرطان در گذشت.

ماریا خرسند

ماریا خرسند در ۲۲ خرداد سال ۱۳۳۶ در شهر ساری به دنیا آمد. هنگامی که ماریا خرسند تنها ۱۵ سال سن داشت به همراه خانواده ‌اش برای ادامه تحصیل به لس آنجلس مهاجرت کرد. ماریا خرسند دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر است. وی به دلیل موفقیت ‌های زیادی که در زمینه فناوری داشته است، از او به عنوان یکی از زنان تاثیر گذار تاریخ معاصر ایران نام برده می‌ شود. ماریا خرسند به عنوان مدیر اجرایی SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut، در کشور سوئد فعالیت می‌ کند. او از ۱۳۸۳ به عنوان رئیس بازار های مالی در OMX Technology AB مشغول به کار بوده است. همچنین ماریا خرسند مدتی به عنوان مدیر عامل در شرکت سونی اریکسون مشغول به فعالیت بود. او توانست به عنوان یکی از بنیان‌گذاران بلوتوث شناخته شود.

رودابه بختیار

رودابه بختیار که با نام رودی بختیار نیز شناخته می ‌شود در سال ۱۳۴۴ در کالیفرنیا به دنیا آمد. هنگامی که رودابه بختیار تنها ۲ سال سن داشت، خانواده او از کالیفرنیا به لس آنجلس نقل مکان کردند. همینطور هنگامی که او ۵ ساله بود، خانواده‌اش به ایران بازگشتند. در سن ۱۷ سالگی بار دیگر به همراه خانواده ‌اش به ایالات متحده بازگشتند.

 رودابه بختیار در دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس، تحصیل کرد. وd در سال ۱۳۷۵ به شبکه CNN پیوست و ۹ سال در بخش‌ های مختلف تلویزیون کابلی این شبکه خبری به فعالیت پرداخت. از جمله فعالیت ‌های او می‌ توان به گویندگی در CNN Headline News اشاره کرد.

همچنین رودابه بختیار یک بار به عنوان یکی از مجریان اتاق خبری CNN نامزد دریافت جایزه امی شد. او در مورد مأموریت ‌های بسیاری از کشور های اروپا، آفریقا و خاورمیانه، از جمله رواندا، اتیوپی، آفریقای جنوبی، ایران، اسرائیل و فلسطین گزارش ‌های مختلفی تهیه کرد.

گلی عامری

گلی عامری در ۴ مهر سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. وی در سال ۱۳۵۳ در سن ۱۸ سالگی برای تحصیل در استنفورد، ایران را ترک کرد و در آنجا لیسانس ارتباطات و ادبیات فرانسه و فوق لیسانس ارتباطات را گرفت. او همچنین در دانشگاه سوربن پاریس تحصیل کرد. گلی عامری در US Leasing، فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۷ رسما شهروند ایالات متحده شد.

 در سال ۱۹۹۲، گلی عامری، شرکت eTinium را که یک شرکت مشاوره و تحقیقات بازار در صنعت ارتباطات است را تأسیس کرد. او همچنین به عنوان رئیس یک شرکت تحقیقاتی دیگر به نام AmeriSearch خدمت کرد. همچنین جورج بوش رئیس جمهور سابق ایالات متحده، گلی عامری را به عضویت هیأت ایالات متحده در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و سپس در تابستان سال ۱۳۸۴ به عنوان رئیس هیأت ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل منصوب کرد. در سال ۱۳۸۶، جورج بوش، گلی عامری را به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور فرهنگی و آموزشی معرفی کرد.

مونا جراحی

مونا جراحی که یکی دیگر از زنان تاثیر گذار تاریخ معاصر ایران می باشد، در سال ۱۳۵۸ در تهران متولد شد. او دانشیار مهندسی برق در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و مدیر آزمایشگاه الکترونیک تراهرتز است. دستاوردهای علمی مونا جراحی می‌ توان به چندین جایزه معتبر از جمله جایزه شغلی اولیه ریاست جمهوری برای دانشمندان و مهندسان اشاره کرد که از سوی اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده نیز شناخته شده است. جایزه پژوهشی فردریش ویلهلم بسل از بنیاد الکساندر فون هومبولت، بورسیه مخترع مور از بنیاد گوردون و بتی مور، کمک هزینه تحصیلی Kavli توسط آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا و جایزه مرز های مهندسی بنیاد گریگر از آکادمی ملی مهندسی ایالات متحده آمریکا از دیگر افتخارات و دستاورد های مونا جراحی محسوب می‌ شوند.

سخن پایانی

نکته‌ای که در پایان لازم است به آن اشاره کنیم این است که تعداد زنانی که توانسته‌ اند برای ایران افتخار آفرینی کنند کم نیستند. اما در این مقاله سعی کردیم برجسته ‌ترین افراد را به شما معرفی کنیم.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید