مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
Cancer diet

نکات طلایی رژیم غذایی بیماران مبتلا به سرطان

تغذیه مناسب بخش مهمی از سبک زندگی شما به شمار می‌ رود. نوع غذایی که می‌ خورید می‌ تواند در پیشگیری و یا حتی درمان بیماری سرطان کمک کننده باشد. رژیم غذایی بیماران سرطانی به نسبت سایر افراد اهمیت بیشتری دارد. متخصصان تغذیه در زمینه بیماران سرطانی آماده کمک به شما در این خصوص هستند. به طور کل مصرف ویتامین و مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم و تعداد وعده‌ های غذایی در این بیماران تاثیر زیادی دارند. ما در این مقاله سعی می‌ کنیم که همراه شما باشیم تا در مورد رژیم غذایی بیماران سرطانی، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

رژیم غذایی بیماران سرطانی

تغذیه مناسب به عنوان بخش مهمی از سبک زندگی شما، می‌ تواند در پیشگیری و یا حتی درمان بیماری سرطان کمک کننده باشد. از این رو نوع مواد غذایی که قبل، حین و پس  از درمان مصرف می‌ کنید، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. البته همه افراد مبتلا به سرطان دارای عوارض جانبی مرتبط با تغذیه نیستند، اما این اطلاعات می‌ توانند به شما کمک کند در صورت بروز، آنها را برطرف کنید. رژیم غذایی بیماران سرطانی نیاز به تغییرات خاصی نسبت به افراد معمولی ندارد. مثلا مصرف چربی زیاد در بیماران سرطانی می‌ تواند منجر به بروز خطر شود. مصرف قند در سرطانی‌ ها هم همین نتیجه را به دنبال دارد. بالعکس میزان مصرف مایعات در این بیماری و داروهای تقویتی سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی سالم شامل مصرف مقدار کافی از غذاها و مایعاتی است که دارای مواد مغذی مهم (ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی و آب) مورد نیاز بدن می‌ باشند.

متخصص تغذیه بیماران سرطانی

رژیم غذایی بیماران سرطانی از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. پزشکان، پرستاران و متخصص تغذیه بیماران سرطانی می ‌توانند به شما در شناسایی اهداف تغذیه‌ ای در رسیدن به آنها یاری بخشند. همچنین خوب غذا خوردن نیز در حین انجام شیمی درمانی می تواند به شما کمک کند.

تعداد وعده‌ های غذایی در بیماران سرطانی

 داروهای تقویتی سرطان می توانند ایمنی بیشتری به بدن شما ببخشند، در نتیجه متخصص تغذیه بیماران سرطانی گاهی آنها را تجویز می‌ کند.

تغییرات در عادات غذایی و کاهش اشتهای بیمار سرطانی امری رایج است. اگر این اتفاق برای شما افتاد، سعی کنید هر یک تا دو ساعت یک بار وعده‌ های غذایی کوچک و مکرر بخورید. با این حال پزشک یا متخصص تغذیه بیماران سرطانی ممکن است تعداد وعده‌های غذایی در بیماران سرطانی را افرایش دهد.

-پنج وعده در روز را به مصرف انواع میوه و سبزیجات اختصاص دهید.

-غلات کامل را به غلات و قندهای فرآوری شده (تصفیه شده) ترجیح دهید.

-مصرف گوشت قرمز را محدود کنید، به خصوص گوشت‌ های پرچرب و فرآوری شده (مثلاً بیکن، هات داگ، گوشت ناهار).

-غذاهایی را انتخاب کنید که به شما در حفظ وزن سالم کمک می‌ کنند.

-میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.

 کاهش اشتهای بیمار سرطانی

کاهش اشتهای بیمار سرطانی یکی از موضوعاتی است که موجب اذیت و حس ناخوشایند آنها می‌ شود.

برای رهایی از آن:

– تعداد وعده‌ های غذایی در بیماران سرطانی را به هر یک تا دو ساعت یکبار در طول روز یا میان وعده‌ های کوچک برسانید.

-از مصرف مایعات همراه غذا خودداری کنید. (مگر اینکه برای کمک به بلع یا خشکی دهان لازم باشد) تا زودتر احساس سیری نکنید.

Decreased appetite

-همانطور که ذکر شد میان وعده‌ های پر کالری و مصرف پروتئین در افراد مبتلا به سرطان نقش به سزایی دارند پس آنها را در دسترس داشته‌ باشید. تخم مرغ‌ های سفت پخته شده، کره بادام زمینی، پنیر، بستنی، گرانولا، مکمل‌ های غذایی، پودینگ، آجیل، مخلوط دنباله دار و ماست را امتحان کنید.

-نکاتی را در مورد افزودن کالری و پروتئین به غذاها مرور کنید و آنها را در وعده‌ های غذایی و میان وعده‌ ها در تمام طول روز بگنجانید.

نقش ویتامین و مواد معدنی در درمان سرطان

از متخصص تغذیه بیماران سرطانی در مورد داروهای کمک کننده به تسکین یبوست، حالت تهوع، درد یا سایر عوارض جانبی که دارید حتما بپرسید.

فردی که یک رژیم غذایی متعادل با کالری و پروتئین کافی مصرف می‌ کند، معمولاً ویتامین و مواد معدنی زیادی دریافت می‌ کند. با این حال، رژیم غذایی بیماران سرطانی، می‌ تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر عوارض جانبی درمان برای مدت طولانی ادامه داشته‌ باشد. از آنجا که ویتامین و مواد معدنی در درمان سرطان مفید‌ اند به مصرف آنها دقت کنید.

 متخصص تغذیه بیماران سرطانی مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی در درمان سرطان را توصیه می‌ کند.

تاثیر مصرف کلسیم در سرطانی‌ ها

مصرف کلسیم در سرطان می‌ تواند به جلوگیری از ضعیف شدن استخوان‌ ها بر اثر داروهای شیمی درمانی کمک کند. Fرخی از مطالعات نشان می‌ دهند که مصرف کلسیم در این دوره ممکن است به کاهش خطر برخی سرطان‌‌ های دیگر مانند سرطان سینه و روده بزرگ نیز کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. شیر، پنیر و سایر غذاهای لبنی، سبزیجاتی مانند کلم پیچ، بامیه اما نه اسفناج (اسفناج حاوی سطوح بالایی از کلسیم است اما بدن نمی‌تواند همه آن را هضم کند) از حمله مواردی اند که می توانید در این دوره مصرف کنید.

تاثیر مصرف پروتئین در افراد مبتلا به سرطان

بدون پروتئین کافی، بهبودی بدن از بیماری بیشتر طول می‌ کشد و مقاومت کمتری در برابر عفونت خواهید داشت. به این ترتیب، مصرف پروتئین در سرطانی‌ ها باید نسبت به افراد معمولی بیشتر باشد. پس از جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی، معمولاً پروتئین اضافی برای بهبود بافت‌ ها و کمک به جلوگیری از عفونت مورد نیاز است. منابع خوب پروتئین عبارتند از: گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، محصولات لبنی، آجیل، لوبیا خشک، نخود و عدس و غذاهای سویا دار.

اما باید این نکته را اضافه کنیم که مصرف کلسییم در سرطانی هاروی سرطان روده بزرگ تاثیری نداشته و تنها مکمل های کلسیم جلوی عود کردن پولیپ‌ های روده بزرگ را می‌ گیرند، اما مصرف زیاد کلسیم احتمال سرطان پروستات را بالا خواهد برد. نتیجتا آقایان باید در مصرف کلسیم احتیاط کنند ولی خانم‌ ها با خیال راحت می‌ توانند کلسیم مصرف کنند.

مصرف ویتامین D در درمان سرطان

مصرف ویتامین D در درمان سرطان بسیار اهمیت دارد، چرا که یکی از مهم‌ ترین ویتامین‌ های مورد نیاز بدن به شمار می‌ رود و کمبود آن ممکن است بیماری‌ های مختلفی را برای بدن ایجاد کند. همچنین بر اساس پژوهش‌ های انجام شده، ویتامینD می تواند از ابتلا به سرطان‌ های مختلف پیشگیری کرده و رشد سلول‌ های سرطانی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

مصرف ویتامین D در درمان سرطان در توقف رشد سلول‌ های سرطانی و کاهش اندازه تومور سرطانی نقش دارد. مصرف این ویتامین در روند درمان سرطان علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت استخوان، به بهبود ارتباطات عصبی و عملکرد عضلات نقش بسیار مهمی ایفا می‌ کند. پزشکان توصیه می‌ کنند که افراد بزرگسال باید به صورت روزانه حدود ۶۰۰ واحد بین المللی از ویتامین D را استفاده نمایند.

شیمی درمانی

در طول شیمی درمانی، افراد باید سعی کنند چربی های سالم، غذاهای پر فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانند. در عوض از غذاهایی که خطر عفونت یا بیماری دارند، مانند پنیرهای کپک زده، ماهی خام و غذاهای بوفه خودداری کنند. همچنین از مصرف میوه و سبزیجات و پروتئین غافل نشوند؛ چرا که مصرف پروتئین در سرطانی‌ها بسیار حائز اهمیت و تایر گذار می باشد.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید