مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
diabet

مادران حواستان به دیابت بارداری باشد.

دوران بارداری می‌تواند یکی از بهترین برهه‌‎های زندگی زنان باشد. هر چند که همیشه این دوران با سختی‌های خاص خود همراه است. با وجود این با آگاهی نسبت به مشکلاتی که ممکن است بر اثر عدم رعایت یکسری اصول پیش بیاید، می‌توان این دوره را شیرین و خاطره انگیز کرد. یکی از عارضه‌‎هایی که در طول دوران بارداری ممکن است روی دهد، ابتلا به بیماری دیابت بارداری است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله در خصوص دلیل بروز دیابت بارداری، علائم آن، عوامل موثر بر دیابت بارداری، عوارض دیابت بارداری و تشخیص و درمان دیابت بارداری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دیابت بارداری چیست؟

اگر در دوران بارداری قند خون شما برای اولین بار از حد نرمال فراتر رود، احتمالاً دچار دیابت بارداری شده‌اید. این بیماری‎ در ۲ تا ۱۰ درصد از زنان شایع است. دیابت بارداری در واقع عدم تحمل گلوکز است که امکان دارد باعث بروز مشکلاتی در مادر و جنین شود.

دلیل بروز دیابت بارداری

به جرأت می‎توان گفت که در دوران بارداری، در اکثر زنان به دلیل تغییراتی که در سطح هورمون‎ها به وجود می‎آید، میزان قند خون افزایش پیدا می‎کند، ولی این میزان به حدی نیست که بتوان آن را دیابت بارداری محسوب کرد.

همان طور که گفتیم، دلیل بروز دیابت بارداری، تغییر در سطح هورمون‎هاست. برخی از هورمون‌هایی که در دوران بارداری از جفت ترشح می‎شوند، اجازه نمی‎دهند تا سطح قند خون مادر افت کند و همین هورمون‎ها هم با به وجود آوردن اختلال عدم تحمل گلوکز، دلیل بروز دیابت بارداری می‎شوند.

از سوی دیگر بدن زنان باردار به منظور پیشگیری از افزایش قند خون به ناچار انسولین بیشتری ترشح می‎کند تا قند به سلول‌ها برسد و در آن‎ها تولید انرژی کند. ترشح انسولین برعهده لوزالمعده است. سلول‎های لوزالمعده زنان باردار، معمولاً توانایی این را دارند تا ۳ برابر میزان طبیعی انسولین ترشح کنند تا بر هورمون‌های دوران بارداری که باعث افزایش قند خون می‎شوند، غلبه کنند ولی اگر لوزالمعده نتواند به میزان کافی انسولین ترشح کند، میزان قند خون بالا می‎رود و دیابت بارداری حادث می‌شود.

اضافه وزن قبل از بارداری هم می‎تواند دلیل بروز دیابت بارداری باشد؛ هم چنین سابقه ژنتیکی دیابت، وجود قند در ادرار، سابقه زایمان نوزاد با وزن بیش از ۴ کیلوگرم، وجود مایع آمنیوتیک بیش از حد در کیسه آمنیوتیک، سابقه مرده زایی و … نیز از دیگر دلایل دیابت بارداری هستند.

علائم دیابت بارداری چه چیزهایی هستند؟

از آن جایی که علائم دیابت بارداری شبیه دیگر علائم بارداری است، بنابراین باید به هر یک از نشانه‌هایی که در ادامه می‎گوییم، دقت کرده و در صورت بروز هر یک از این علائم، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید:

زیاد شدن اشتها: افزایش اشتها از جمله علائم دیابت بارداری است که با وجود آن، زن باردار ممکن است دچار کاهش وزن شود.

تشنگی غیرطبیعی: از آن جایی که بدن برای رقیق کردن غلظت بالای گلوکز در خون نیاز به آب بیشتری دارد، تشنگی بیش از حد را نیز می‎توان از علائم بارداری به حساب آورد.

تاری دید: در دیابت بارداری، بدن به طور اتوماتیک آب میان بافتی را به درون خون می‎کشد و کاهش آب عدسی چشم باعث تاری دید می‎شود.

احساس خستگی: از دیگر علائم دیابت بارداری، احساس خستگی زیاد است زیرا بدن قادر نیست از گلوکز به طور صحیح برای تأمین انرژی استفاده کند.

تکرر ادرار: به دلیل نوشیدن آب زیاد رخ می‎دهد.

ایجاد عفونت در بدن: دیابت بارداری باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و بروز عفونت‌های مکرر به عنوان یکی دیگر از علائم دیابت بارداری بروز کند.

عوامل موثر بر دیابت بارداری

برخی از عوامل مؤثر بر دیابت بارداری قابل پیشگیری و برخی دیگر غیر قابل پیشگیری هستند.

سن بالای ۲۵ سال برای بارداری می‎تواند از عوامل موثر بر دیابت بارداری باشد؛ بنابراین هر چه سن مادر کمتر باشد، خطر کمتری او را تهدید می‎کند.

اضافه وزن قبل از بارداری و بعد از بارداری نیز می‎تواند باعث دیابت بارداری شود.

سابقه فامیلی دیابت، از دیگر عوامل موثر بر دیابت بارداری است.

 سندرم تخمدان پلی کیستیک، نیز می‎تواند مقاومت به انسولین و دیابت بارداری به وجود بیاورد.

آزمایش قند بارداری

یکی از مهم‎ترین آزمایشاتی که از همان سه ماهه اول بارداری پزشک انجام می‎دهد، آزمایش قند بارداری است. در آزمایشی که در این مرحله انجام می‌‎شود قند بارداری باید زیر ۱۰۰ باشد. در غیر این صورت مادر دچار اختلال تحمل گلوکز یا در موارد شدیدتر، دچار دیابت بارداری شده‌ است.

طی سه ماهه دوم بارداری یعنی بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری مجدداً آزمایش گلوکز خوراکی دو مرحله‌ای برای تعیین قند بارداری انجام می‌شود. در این مرحله قند خون زیر ۱۴۰ قند بارداری نرمال است و مادر نیازی به پیشگیری از قند بارداری ندارد.

راه‌های پیشگیری از قند بارداری

تغییر عادات غذایی: قدم اول در پیشگیری از قند بارداری تغییر سبک زندگی و خصوصاً عادات غذایی و کنترل قندخون  در حد نرمال به وسیله رعایت رژیم غذایی سالم است.

ورزش کردن: هم چنین اگر قصد پیشگیری از قند بارداری دارید، فعالیت بدنی را نباید فراموش کنید. پیاده روی روزانه و شنا از ورزش‎های بسیار مفید برای مادران باردار تلقی می‎شود.

حفظ وزن ایده آل: بهتر است زنان پیش از بارداری خود را به وزن ایده آل برسانند. از این طریق پیشگیری از قند بارداری راحت‌‎تر انجام شود.

عوارض دیابت بارداری که خطر ساز هستند.

عوارض دیابت بارداری می‎تواند سلامت مادران و نوزادان را به خطر بیندازد. دیابت بارداری روی رشد جنین اثر منفی می‎گذارد و مشکلات عدیده‎ای را به وجود می‎آورد از جمله:

ایجاد نقص‌های مادرزادی و سقط جنین از عوارض دیابت بارداری است.

از دیگر عوارض دیابت بارداری رشد بیش از حد جنین و چاقی اوست.

مسمومیت بارداری، افزایش مایع آمنیوتیک و خطر ابتلا به فشارخون بالا از دیگر عوارض دیابت بارداری هستند.

تشخیص و درمان دیابت بارداری

برای تشخیص و درمان دیابت بارداری اقدامات زیر را انجام دهید:

کنترل روزانه سطح قند خون: لازم است مادران برای تشخیص و درمان دیابت بارداری ۴ بار در روز سطح قند خون خود را بررسی کنند( یک بار ناشتا و سه بار دیگر، دو ساعت پس از صرف وعده‎های غذایی).

 بررسی کتون در ادرار: یکی دیگر از راه‌‎های تشخیص و درمان دیابت بارداری  بررسی وجود کتون در ادرار است. کتون در ادرار نشانه ناتوانی بدن از استفاده از قند به عنوان سوخت بدن و در نتیجه ابتلا به دیابت بارداری  است.

استفاده از  رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری: بهترین راه برای کنترل رژیم غذایی، توزیع کالری‎های دریافتی در ساعات مختلف روز است. هم چنین زنان باردار باید از مصرف بی رویه قند و شکر و غذاهای چرب خودداری کنند.

ورزش و فعالیت بدنی: پیاده روی سبک و شنا می‎تواند تا حدود زیادی به درمان دیابت بارداری کمک کند.

سخن پایانی

دیابت بارداری یکی از عوارضی است که در صورت عدم رعایت یکسری موارد از سوی زنان باردار بروز می‌کند. از آن جایی که ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به جنین بزند و حتی احتمال سقط جنین و مرده‌زایی را افزایش دهد، باید کاملاً جدی گرفته‌ شود.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید