مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
dessert irani

خوشمزه‌ ترین دسرهایی ایرانی که حتماً باید امتحان کنید

بسیاری از مردم سراسر جهان دسرها را بخش اصلی و هیجان انگیز پذیرایی می‎ دانند. در ایران هم معمولاً بعد از پختن دلچسب ترین غذا ها، از انواع دسر های خوشمزه استفاده می شود. ویژگی اصلی دسر ایرانی را شاید بتوان عطر و بو و طعم شیرین آن دانست. در ایران متناسب با نوع پذیرایی و فصل، انواع دسر های گرم، دسر های سرد، دسر تابستانی، دسر زمستانی و … سرو می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله در خصوص انواع دسر های خوشمزه‌ ی ایرانی صحبت کنیم.

انواع دسرهای خوشمزه

در ایران انواع دسر های خوشمزه از مواد اولیه ای مانند برنج، نشاسته، آرد، انواع مغزها از جمله بادام تهیه می شود. پودر ژلاتین، تخم مرغ، شیر، شکر و انواع ادویه جات مانند دارچین، زعفران، زنجبیل، هل، گلاب و … بخش دیگری از این مواد هست. همچنین برای داشتن دسر خوشمزه میوه ‎های تازه و خشک و مغزها نیز کاربرد دارند. 

خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی

دسر های ایرانی طیف وسیعی از خوراکی های شیرین سرد و گرم را تشکیل می‎ دهند. برخی از آن‎ها در اصل مختص به شهر خاصی هستند ولی به دلیل محبوبیت و خوشمزگی، در اقصی نقاط کشور طرفدارانی پیدا کرده ‎اند.

حلوا از جمله دسر های ایرانی پرطرفدار ایرانی است. این دسر هم به عنوان پس خوراک یا میان وعده مصرف دارد و هم در برخی از مراسم ‎های رسمی از آن استفاده می شود. حلوا انواع گوناگونی دارد. با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن و نوع پخت طعم و رنگ و بو و مزه متفاوتی دارد. از انواع حلوا می‎توان به حلوای سه آرد، حلوای شیر، حلوای هویج، حلوای اوماج، حلوا نثار و حلوا مسقطی اشاره کرد.

Halva

از دیگر دسر های ایرانی محبوب هم می توان دسر های سنتی و آسانی مانند فرنی، شیر برنج، حریره بادام، شله زرد، کاچی و… را نام برد. هم چنین بستنی سنتی، فالوده، یخ در بهشت، دیگچه مشهدی، لوکوم، قطاب گردویی. باسلوق، باقلوا یزدی و شیرینی کدو حلوایی از دیگر انواع دسر های ایرانی هستند.

ice cream

ویژگی اصلی دسر چیست؟

همان طور که گفتیم دسرها به خوراکی هایی گفته می شود که معمولاً بعد از غذای اصلی سرو می ‎شوند. از آن جایی که طعم شیرینی دارند به هضم غذا کمک می‎کنند.دسرها، خصوصاً دسرهای ایرانی ویژگی های مختلفی دارند ولی ویژگی ‎اصلی دسر ایرانی طعم شیرین و بوی مطبوع و ظاهر زیبای آن است.

حتی اگر بخواهید بعد از غذا با یک میوه خشک از میهمانان خود پذیرایی کنید، طبیعتاً میوه خشک شما طعم شیرینی خواهد داشت.دسر هایی که با استفاده از مواد اولیه مختلف تهیه می شوند، تقریباً همگی ویژگی اصلی دسر یعنی طعم شیرین و عطر و بوی سنتی را دارا هستند.

shole zard

شله زرد یکی از این دسر هاست. ویژگی اصلی دسر شله زرد طعم شیرین آن و عطر و بوی زعفران و دارچین موجود در آن است. هم چنین در دسر هایی مانند انواع حلوا یا مسقطی یا باقلوای یزدی هم می توان ویژگی اصلی دسر ایرانی را احساس کرد.

معرفی دسرهای گرم

دسر های گرم در فصل سرما همیشه پرطرفدار هستند؛ زیرا علاوه بر طعم مطبوع و دلپذیری که دارند، به واسطه گرمایی که دارند می توانند سرمای زمستان را تا حدودی قابل تحمل‎ تر کنند.از انواع دسر های گرم می توان به کیک فنجانی، پودینگ لیمویی، فوندانت شکلات داغ، فاستر موز، کاسترد کارامل، پودینگ عسل و برنج، کیک سیب داغ، گلابی داغ کاراملی و کرم بروله اشاره کرد.

sweets food

ناگفته پیداست که برخی از  این دسر های گرم را می توان به صورت سرد یا نیمه سرد هم میل کرد ولی اگر در فصل زمستان به سر می برید، بهتر است این دسر های گرم را با یک فنجان چای داغ سرو کنید تا راحت تر به سرمای زمستان غلبه کنید. 

بهترین دسرهای سرد

یکی از انواع دسر های خوشمزه، دسر های سرد هستند، همان طور که از نام این دسر ها پیداست، دمای پایینی دارند بنابراین بهتر است در فصل تابستان سرو شوند. دسر های سرد تنوع زیادی دارند و مانند بستنی دارای ماهیت سردی هستند، بسیاری از دسر های سرد دیگر از ابتدا سرد نبودند بلکه به دلیل اینکه در دمای پایین، طعم و مزه بهتری دارند، به گروه دسر های سرد پیوسته اند؛ به عنوان مثال دسر شله زرد از جمله این دسر هاست.

از دیگر دسر های سرد می توان بستنی سنتی، فالوده، یخ در بهشت، ژله و چیز کیک، انواع پودینگ، فرنی، ماست میوه ه‎ای، سالاد میوه و غیره را نام برد که از انواع دسر های خوشمزه‌ ی ایرانی نیز محسوب می‎شوند.

انواع دسر ها

انواع دسر ها شامل دسر تابستانی، دسر زمستانی و دسر لیوانی که معمولا بعد از غذای اصلی سرو می‌شود و معمولا نیز جزو غذا های شیرین هستند. دسر ها عبارتند از: کیک، کلوچه، میوه، ژله، بستنی، فالوده، پودینگ، ماست، بیسکویت، شیرینی، پای‌ها و آبنبات‌ها  تنوع دسرها را می‌توان در سراسر جهان یافت. بسیاری معتقد هستند که خوردن دسر بعد از وعده غذایی اصلی باعث هضم غذا می‌شود.

دسر تابستانی

انواع دسر تابستانی همیشه پرطرف دار بوده است؛ زیرا اغلب نه تنها به عنوان یک دسر بلکه به عنوان یک میان وعده خنک و مطبوع استفاده می شود. کودکان از طرفداران پر و پا قرص انواع دسر تابستانی هستند. یکی از ویژگی های دسر تابستانی این است که این دسر را حتماً باید در یخچال نگهداری کرد و گرنه از کیفیت آن کاسته می شود و در برخی موارد شکل و ظاهر و طعم و مزه خود را به طور کلی از دست می ‎دهد. انواع بستنی ‎ها، فالوده، انواع شربت ها، ژله، ترکیب ژله یا بستنی با انواع آب میوه، انواع کیک ‎های یخچالی مانند چیزکیک و … همه از انواع دسر تابستانی محسوب می‎شوند.

 دسر زمستانی

وقتی از دسر زمستانی می گوییم به یاد یک ظرف کوچک پر از دسر خوشمزه و گرم می‎افتیم که از آن بخار بلند می ‎شود. درست است که دسر زمستانی گرم است و همه هم از آن انتظار گرما دارند ولی همه انواع دسر زمستانی به اندازه ه‎ای گرم نیستند که از آن‎ها بخار بلند شود. به عنوان مثال دسر هایی مانند فوندانت شکلات داغ یا گلابی کاراملی یا کیک فنجانی معمولاً داغ سرو می شوند وگرنه طعم و مزه و کارکرد اصلی یک دسر زمستانی را از دست می ‎دهند ولی برخی دیگر از انواع دسر زمستانی اغلب به دمای اتاق رسیده‌ اند.

دسر لیوانی

معولاً انواع دسرهای خوشمزه را در ظرف های مختلف تهیه و سرو می‎کنند. با این حال گاهی به دلایل مختلفی که در ادامه به آن‎ها اشاره می‎کنیم، برخی از انواع دسرها، به صورت دسر لیوانی سرو می‎شود.

یکی از اولین دلایل برای تهیه دسر لیوانی، زیبایی و سهولت سرو آن است. بسیاری از دسرها را وقتی در ظروف بزرگ آماده می کنند، موقع سرو، شکل و ظاهر زیبای خود را از دست می دهد و دیگر هیجان انگیز و زیبا به نظر نمی ‎رسد، ولی سرو دسر لیوانی، به همه میهمانان اجازه می ‎دهد تا از زیبایی دسر به اندازه طعم آن لذت ببرند.هم چنین در مواقعی که تعداد میهمانان زیاد است و پذیرایی از آن‎ها دشوار است، استفاده از دسر لیوانی می‎تواند به پذیرایی از میهمانان نظم بیشتری دهد.

glass dessert

سخن پایانی

در همه جای دنیا معمولاً پس از صرف غذا، انواع دسر های خوشمزه سرو می‎شوند. ویژگی اصلی دسر طعم شیرین، ظاهر زیبا و عطر و بوی مطبوع آن است. دسر ها انواع مختلفی دارند مانند دسر های تابستانی یا سرد که در فصول گرم و سرد سال طرفداران بیشتری دارند و دسرهای زمستانی یا گرم که به دلیل دمای نسبتاً بالایی که دارند، می ‎توانند سرمای زمستان را تلطیف کنند.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید