مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
Social Anxiety Disorder

راه های درمان اختلال اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی نوعی اختلال رفتاری است که ممکن است در مقطعی از زندگی برای هر فردی به وجود بیاید. طبیعتا درگیری با طرحواره های ذهنی می تواند بر شدت این اختلال رفتاری بیفزاید، این اضطراب و اختلال حتی ممکن است فرد را به افسردگی دچار کند. پس باید به فکر شناخت و درمان این عارضه رفتاری بود. در ادامه با ما همراه باشید تا نشانه‌ ها و علل بروز اضطراب اجتماعی را دریابید. همچنین در این مقاله با اضطراب اجتماعی در کودکان، اضطراب اجتماعی در نوجوانان، اضطراب اجتماعی در بزرگسالان، درمان فوبیای اجتماعی و تست اختلال اضطراب اجتماعی آشنا خواهید شد.

اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی (Social anxiety disorder) که به اختصار به آن SAD گفته می ‌شود، یک ترس شدید و مداوم از خجالت، تحقیر یا ارزیابی منفی در موقعیت‌ های اجتماعی است. نام دیگر این اختلال «فوبیای اجتماعی» است. این اختلال به‌ صورت اضطراب یا ترس بیش از حد در موقعیت‌ هایی ایجاد می شود که شامل تعاملات اجتماعی (مانند گفتگو با یک یا گروهی از افراد دیگر، جنس مخالف، شخصیت‌ های مقتدر و مدیر، موقعیت‌ های عملکردی مانند سخنرانی در جمع، اجرا کردن در مقابل یک یا چند مخاطب و یا موقعیت‌ هایی همانند غذا خوردن است.

افراد مبتلا به SAD می‌ ترسند که در این موقعیت‌ ها به‌ گونه‌ ای رفتار کنند که باعث خجالت آن‌ ها شود یا اینکه دیگران، آن‌ ها را به‌ طور منفی قضاوت کنند.

در این مقاله درباره ی اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیسم بیشتر بخوانید.

نشانه‌ های فوبیای اجتماعی چیست؟

نشانه‌ های اضطراب اجتماعی شامل نشانه‌ های فیزیکی و روانشناختی می‌ شوند.

این نشانه ها از لحاظ فیزیکی عبارت هستند از:

حالت تهوع، عرق کردن بیش از حد مخصوصا در کف دستان، لرزش در بدن، لرزش در صدا، تپق زدن بیش از حد، داشتن سرگیجه، ضربان قلب بالا

نشانه های اضطراب اجتماعی از لحاظ روانشناختی عبارت اند از:

-در موقعیت‌ های مختلف اجتماعی، نگرانی شدید داشتن

-روز ها یا هفته‌ ها قبل از وقوع یک رویداد اجتماعی، نگرانی داشتن

-اجتناب از رویدادهای اجتماعی یا گوشه‌ نشینی در صورت شرکت در رویداد

-نگرانی در مورد اینکه موجب شرمساری خود یا همراهان شدن

-نگرانی داشتن در مورد اینکه کسی متوجه استرس و عصبی بودن آنها شود.

-اعتیاد پیدا کردن و احساس نیاز به سیگار یا الکل در موقعیت‌ های مختلف اجتماعی

از دست دادن موقعیت ‌های اجتماعی مختلف مانند کار

اطلاع از نشانه ‌های اضطراب اجتماعی برای درمان آن بسیار مفید بوده و برای رسیدن به جایگاه اجتماعی که لایق آن هستیم، باید نشانه‌ های اضطراب اجتماعی را به حداقل برسانیم. برای درمان فوبیای اجتماعی می‌ توان به مشاوره متبحر و مطمئن مراجعه کرد و البته در جهت افزایش اعتماد به نفس تلاش کرد.

برای اطلاع از نشانه های فوبیای اجتماعی همچنین می توانید ویئوی زیر را تماشا کنید.

علل بروز اضطراب اجتماعی

علاوه بر تجربیات منفی، برخی از ناهنجاری‌ های فیزیکی هم می ‌توانند از علل بروز اضطراب اجتماعی باشند:

-عدم تعادل در سروتونین مغز

-بیش فعال بودن ساختار آمیگدال در مغز

در نهایت باید بدانید تقلید از والدین، یکی از علل بروز اضطراب اجتماعی بوده که در خانواده‌ ها مشاهده می ‌شود. یکی دیگر از علل بروز این فوبیا در خانواده‌ ها، کنترل بیش از حد فرزندان توسط والدین است.

انواع اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال انواع متفاوتی دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

اضطراب اجتماعی در کودکان

اضطراب اجتماعی در کودکان بسیار شبیه اضطراب جدایی در کودکان است. بچه‌ هایی که نگران اشتباهات اجتماعی هستند، ممکن است از رفتن به مکان هایی که می‌ تواند قوانین اجتماعی را یاد بگیرند، یا به تمرین تعامل با دیگران بپردازند نیز اجتناب کنند. فقدان تمرین باعث می‌ شود آن‌ ها حتی تمایل بیشتری به اجتناب از یک موقعیت اجتماعی داشته باشند.

اضطراب اجتماعی در کودکان خیلی بیشتر از خجالتی بودن است. این یک ترس شدید بوده که می‌ تواند ایجاد دوستی و لذت بردن از همراهی دیگران را سخت کند. کودکان مبتلا به این نوع اضطراب نگران هستند که در موقعیت‌ های اجتماعی بد دیده شوند. آن‌ ها ممکن است با افرادی که به‌ خوبی می‌ شناسند فقط احساس راحتی کنند. اولین علائم در کودکان ممکن است عصبانیت، گریه، یخ زدن، چسبیدن یا کناره‌ گیری در موقعیت‌ های اجتماعی خود را نشان دهد.

 تفاوت‌ های یادگیری و تفکر (تفاوت تفکر از خانواده‌ ها با محیط کنترلی ایجاد می‌ شود)، اضطراب اجتماعی در کودکان را تشدید می‌ کند. آن‌ ها ممکن است با کلماتی که مردم استفاده می‌ کنند نیز گیج شوند، ممکن است درک اشتباه از زبان بدن یا سایر نشانه‌ های اجتماعی داشته باشند؛ در نتیجه این امکان هست که مضطرب شوند و از موقعیت کنار بکشند. اضطراب اجتماعی در کودکان به دلیل تفاوت‌ های یادگیری یا تفکر اساسی ایجاد یا بدتر می‌ شود.

در موقعیت‌ های اضطراب اجتماعی در کودکان اجازه ترک کردن یا شرکت نکردن را به کودکان خود ندهید، گوشه‌ نشینی در رویدادهای اجتماعی بهتر از شرکت نکردن برای کودکان است.

اضطراب اجتماعی در نوجوانان

اولین علائم اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان ممکن است نگرانی بیش از حد قبل از شرکت در یک رویداد اجتماعی یا آمادگی بیش از حد برای ارائه کلاسی باشد. این دوره با رشد سریع فیزیکی و بلوغ جنسی و همچنین تحولات عاطفی و شناختی منحصر به فرد و تغییرات عصبی زمینه‌ ای مشخص می‌ شود. در عین حال، افزایش تقاضا های اجتماعی، فشار همسالان، علایق عاشقانه، تغییرات هورمونی و استقلال بیشتر، مجموعه‌ ای از چالش‌ ها را برای تشدید اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان به وجود می‌ آورد.

شما مانند هر پدر و مادری می‌ خواهید فرزندانتان یاد بگیرند که راحت باشند، اعتماد به نفس خود را تقویت و با بزرگ شدن از نظر اجتماعی رشد کنند. متأسفانه، وجود اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان موجب می‌ شود نوجوانان دقیقاً در جهت مخالف رشد کنند، به‌ عنوان مثال به طرز دردناکی خودآگاه هستند، از طرد شدن یا خجالت می‌ ترسند و در محیط‌ های اجتماعی بسیار ناراحت اند. از آنجایی که بسیاری از نوجوانان نگران طرد شدن هستند و گاهی اوقات احساس خودآگاهی می‌ کنند، تشخیص اینکه چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست، در مورد احساسات و رفتار های نوجوان شما می‌ تواند دشوار باشد. به دلیل اینکه گاهی اوقات تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان سخت است، بهترین راه‌ حل، صحبت کردن با یک مشاوره متخصص می باشد.

اضطراب اجتماعی در بزرگسالان

اختلال اضطراب اجتماعی در مراحل بعدی زندگی با نام اضطراب اجتماعی در بزرگسالان می‌ تواند به‌شدت ناتوان‌ کننده باشد. این اختلال هنگامی ‌که با سایر مشکلات سلامت جسمی و روانی همراه شود، می ‌تواند منجر به کیفیت زندگی بسیار پایین‌ تر برای افراد بزرگسال یا مسن شود. شکایات جسمی گاهی اوقات می ‌توانند با مسائل مربوط به سلامت روان در هم تنیده شوند و تشخیص اضطراب اجتماعی در بزرگسالان دشوار یا غیر قابل تشخیص شود. پس به‌ عنوان یک فرد بزرگسال، اضطراب شما ممکن است با مسائل دیگری مانند مشکلات سلامت جسمانی اشتباه گرفته شود.

به‌ عنوان مثال، اگر مشکلاتی مربوط به سلامتی مانند مشکلات مربوط به تیروئید یا سیستم قلبی عروقی دارید، ممکن است نوعی از علائم فیزیکی را تجربه کنید که با مشکلات سلامت روان همپوشانی دارند. علاوه بر این، افراد مسنی که زوال عقل مانند آلزایمر را تجربه می‌ کنند هم ممکن است دچار اختلال اضطراب اجتماعی در بزرگسالان باشند.

متأسفانه اختلال اضطراب اجتماعی در بزرگسالان دو برابر بیشتر از افسردگی در بزرگسالان رخ می‌ دهد. البته افراد مسن نیز جزء دسته بزرگسالان محسوب شده و بیشترین اختلال اضطراب در بزرگسالان را این دسته تشکیل می‌ دهند. علل بروز اضطراب اجتماعی که در افراد بزرگسال شایع هستند عبارت‌ اند از:

-سطح تحصیلات پایین‌ تر

-مجرد بودن

-داشتن سه یا چند بیماری مزمن

-اتفاق یک رویداد استرس‌ زا مانند مرگ همسر یا وابستگان

برخی از مردم فکر می‌ کنند که اضطراب یا کمرویی با افزایش سن کاهش می‌ یابد، در حالی که اختلال اضطراب اجتماعی در بزرگسالان یکی از اختلالات شایع است.

درمان فوبیای اجتماعی

درمان فوبیای اجتماعی یا همان اضطراب اجتماعی دارای انواع مختلفی است. نتایج درمان در افراد مختلف نیز متفاوت است. در اینجا به گزینه‌ های مشترک درمان فوبیای اجتماعی می‌ پردازیم:

درمان روان شناختی

 در این نوع درمان یاد خواهید گرفت از طریق آرامش و تنفس، اضطراب را کنترل کرده و به درمان فوبیای اجتماعی کمک کنید. در این نوع درمان افکار مثبت جایگزین افکار منفی می ‌شوند.

قرار گرفتن در موقعیت‌ ها و رویدادها

در این نوع درمان به‌جای اجتناب کردن از رویدادها، به‌تدریج با موقعیت‌ های اجتماعی روبرو می ‌شوند.

گروه درمانی

 این درمان فوبیای اجتماعی به شما کمک می‌ کند تا مهارت‌ ها و تکنیک‌ های اجتماعی لازم برای تعامل با افراد در محیط‌ های اجتماعی را بیاموزید. شرکت در گروه درمانی با افراد مشابه خود، موجب می‌ شود احساس تنها بودن در این بیماری را نداشته باشیم. این گونه به خود فرصت می دهیم تا مهارت‌ های جدید را تجربه کرده و نقش‌ آفرینی کنیم.

روش های درمان فوبیای اجتماعی در منزل

شما همچنین می توانید با رعایت برخی نکات از حاد شدن اختلال خود جلوگیری کنید.

اجتناب از مواد کافئین‌ دار

قهوه، شکلات و نوشابه به دلیل داشتن کافئین موجب افزایش استرس و اضطراب می ‌شوند.

خواب کافی

داشتن حداقل هشت ساعت خواب در شب توصیه می‌ شود. کمبود خواب می‌ تواند اضطراب را افزایش داده و علائم فوبیای اجتماعی را شدت بخشد. خواب کافی، کمک کننده بسیار خوبی برای درمان فوبیای اجتماعی است.

تست اختلال اضطراب اجتماعی

انواع مختلفی از تست اختلال اجتماعی وجود دارند. این تست‌ ها به‌منظور تشخیص و اندازه این فوبیای اجتماعی مؤثر بوده و بعد از این مرحله به روانشناس یا روانپزشک ارجاع داده می ‌شود. برای اینکه تشخیص دهید تا چه حد دچار این فوبیا هستید تست اختلال اضطراب اجتماعی را انجام دهید.

تست اختلال اضطراب اجتماعی معمولا در دفتر های مشاوره تخصصی، مدارس و درمانگاه‌ ها انجام می‌ گیرد. این تست به‌صورت آنلاین نیز در سایت‌ های مختلف وجود دارد که باید حواسمان باشد به‌درستی توسط متخصص ایجاد شده باشند.

کلام آخر

در این مطالب با اختلال ضطاب اجتماعی یا همان فوبیای اجتماعی آشنا شدید. البته توجه داشته باشید، زمانی این رفتارها را می‌ توان به‌ عنوان یک اختلال رفتاری معرفی کرد که این رفتار اضطرابی حداقل ۶ ماه ادامه داشته باشد. اضطراب اغلب منجر به اجتناب از این موقعیت‌ ها خواهد شد. در نتیجه از نشانه‌ های اضطراب اجتماعی این است که منجر به آسیب‌ های شغلی، تحصیلی و یا اجتماعی و همچنین پریشانی می شود. پس در صورتی که این نشانه ها و علائم را دارید برای درمان خود اقدام کنید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید