مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
Common diseases in children

۷ بیماری رایج در کودکان و درمان آن ها

کودکان به دلیل برخورداری از یک سیستم ایمنی ضعیف، همچنین عدم اطلاع از وجود میکروب‎ ها و رعایت کمتر اصول بهداشتی، بیش از بزرگسالان مستعد ابتلا به بیماری‎ های مختلف هستند. اغلب کودکان یا فراموش می کنند یا اینکه به اهمیت شستشوی دست‎ ها پیش از اینکه آن را وارد دهان کنند اهمیت نمی دهند، از این رو بر آن شدیم در خصوص بیماری ‌های رایج در کودکان از جمله عفونت گوش در کودکان، آبله مرغان در کودکان و … مطالب مفیدی را ارائه کنیم. اگر نگران سلامتی کودکان خود هستید این مطلب را از دست ندهید.

انواع بیماری های شایع در کودکان

ابتلای اطفال به بیماری های رایج در کودکان خصوصاً در سنینی که در جمع همسالان قرار میی گیرند گریز ناپذیر است.  به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی درباره این بیماری ‎ها و آمادگی لازم برای رسیدگی و درمان به موقع آن‎ ها می‎ تواند کمک کننده باشد. بیماری‎ های رایج در کودکان انواع زیادی دارند و در اغلب مواقع ابتلای کودک به یکی از این بیماری‎ ها، عامل ابتلا به دیگر بیماری ‎ها می ‎شود.

نکته:

به همین دلیل اولین و مؤثرترین راه مقابله با بیماری ‎های رایج در کودکان، پیشگیری از ابتلای آن‎ ها از طریق دور نگه داشتن کودک از محیط ‎های آلوده است.

انواع بیماری های شایع در کودکان عبارت اند از:

سرماخوردگی کودکان

بیماری های گوارشی کودکان

عفونت گوش کودکان

آبله مرغان کودکان

 سرخک در کودکان

برونشیولیت کودکان

 التهاب چشمی در کودکان

سرماخوردگی کودکان

سرما خودگی کودکان ممکن است تا پنج  بار در سال هم اتفاق بیفتد. سرماخوردگی یکی از بیماری ‌های رایج در کودکان است. در هنگام بروز این عارضه گاهی باید اقداماتی درمانی از جمله پایین آوردن تب، درمان گرفتگی بینی و سرفه و گلو درد را انجام دهیدکه غالباً با استراحت و نوشیدن مایعات قابل کنترل هستند. هم چنین برای کودکان بالای شش سال می توانید از استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش تب استفاده کنید. با استفاده از بخور و همچنین آب میوه ‎های حاوی ویتامین C و استراحت معمولاً می ‎توانید سرماخوردگی کودکان را ظرف ۵ تا ۷ روز درمان کنید.

بیماری های گوارشی کودکان

بیماری ‌های گوارشی کودکان هم از جمله بیماری‌ های رایج در کودکان هستند و معمولاً علائم شدید تری از یک شکم درد ساده دارند. این نوع بیماری ها که با عنوان ناراحتی شکمی کودکان شناخته می ‎شوند، به ایجاد اسهال، استفراغ و درد در ناحیه شکم منجر می ‎شوند. ویروس این بیماری بیشتر در مهدها و کودکستان‎ ها از یک کودک به دیگری منتقل می‎ شود. بیماری‌ های گوارشی کودکان معمولاً حداکثر تا یک هفته پس از بروز علائم درمان می ‎شوند. کودک در مدت ابتلا به آن ‎ها نیاز به استراحت و نوشیدن مایعات کافی دارد تا مایعات از دست رفته بدن را جبران کند.

Gastrointestinal disease

عفونت گوش کودکان

از دیگر بیماری‎ های رایج در کودکان، عفونت گوش در کودکان است. این بیماری معمولاً به دلیل التهاب در گوش میانی رخ می‎ دهد. عامل عفونت گوش در کودکان، باکتری ‎ها هستند و در پشت پرده صماخ باعث ایجاد عفونت می ‎شوند. عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است و معمولاً در سنین بین ۳ تا ۶ سال بیشتر روی می ‎دهد. در طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، درصد بالایی از کودکان در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می‎ شوند. ( ۵ کودک از هر ۶ کودک)

معمولاً عفونت گوش در کودکان با علائمی مانند دستکاری کردن زیاد گوش، بروز اختلالات خواب، خروج مایعات از گوش، ناتوانی در حفظ تعادل، تب و مشکلات شنوایی رخ می‎ دهد. پزشک برای عفونت‎ های پایدار گوش معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می‎ کند.

ear infection

آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان (Varicella)  یک عفونت قابل پیشگیری است که عامل ایجاد آن ویروس زوستر است. این بیماری یکی دیگر از بیماری‌ های رایج در کودکان است.

آبله مرغان در کودکان با درد و تب شروع می‎ شود و بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت، جوش ‎های صورتی رنگی روی بدن کودک ایجاد می ‎شوند که معمولاً با خارش همراه هستند و کودکان را کلافه می‎ کنند. این جوش ‎ها در ابتدا روی صورت و سر کودکان ظاهر می‎ شود و کم کم به قسمت‎  های پایین‎ تر بدن کودکان هم سرایت می‎ کنند و بعد از مدتی تبدیل به تاول می‎ شوند. این تاول‎ها بعد از چند روز خشک می ‎شوند ولی زخم آن‎ها ۴ تا ۵ روز باقی می ‎ماند. در روزهای نخست، آبله مرغان در کودکان با بی اشتهایی و سردرد همراه است. آبله مرغان خیلی راحت از طریق هوا منتقل می ‎شود. ویروس آبله مرغان از طریق بینی و دهان وارد بدن می‎ شود و دو تا سه هفته رشد می‎ کند تا علائم خود را بروز دهد.

chicken fool

برای کاهش علائم آبله مرغان در کودکان، از آسپرین (استیل آسکسیلیک اسید) یا داروهای دیگری که حاوی آسپرین هستند، استفاده نکنید؛ زیرا آسپرین می‎ تواند خطر ابتلا به سندروم رای را افزایش دهد و  به ریه و مغز آسیب برساند. برای پایین آوردن تب کودکان مبتلا به آبله مرغان از استامینوفن استفاده کنید. هم چنین می‎ توانید برای کاهش خارش تاول ‎ها از کرم ‎های ضد خارشی که پزشک تجویز می‎کند استفاده کنید یا اینکه در آب حمام کودک کمی سودا بریزید تا خارش تاول ‎ها کمتر شود؛  زیرا خاراندن تاول ‎ها می‎ تواند باعث نفوذ باکتری‎ ها به پوست شود.

 سرخک در کودکان

سرخک در کودکان معمولاً بعد از ۲ سالگی تا سن پیش دبستانی ممکن است بروز کند. گاهی اوقات علائم سرخک در کودکان به اندازه ‎ای جزئی است که ممکن است شما متوجه ابتلای کودک خود به این بیماری نشوید. با این حال برخی کودکان دچار تب، گرفتگی مجرای بینی و راش ‌های پوستی می ‌شوند که نخست روی سینه ایجاد می ‎شوند و سپس به دیگر نواحی بدن سرایت می‌ کنند.

در اغلب موارد دوره بیماری سرخک در کودکان یک هفته است ولی اگر تب کودک افزایش یافت یا بیشتر از سه روز طول کشید، حتماً با پزشک مشورت کنید. در حالت عادی می‎ توانید با استفاده از استامینوفن تب کودک را تسکین دهید و او را تا زمانی که راش ‎های پوستی درمان شوند، در خانه نگه دارید.

برونشیولیت کودکان

برونشیولیت (bronchiolitis)‌  یک نوع بیماری التهابی ریه است که اغلب در کودکان زیر ۲ سال دیده می‎ شود و علائمی نظیر سرفه و نفس تنگی دارد. این بیماری، در واقع به التهاب نایژه‎ ها گفته می‎ شود. به عبارت دیگر هنگامی که نایژه ‎ها ملتهب می ‎شوند، خلط به وجود می‎ آید و معمولاً این اتفاق بعد از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی روی می ‎دهد.

 برونشیولیت‌ کودکان غالباً در نوزادان و خردسالان‌ روی می ‌دهد و  بسیار مسری است و به راحتی می ‎تواند از کودکی به کودک دیگر منتقل شود. بسیاری از کودکان ممکن است بعد از هر بار که دچار سرماخوردگی می‎ شوند، به برونشیولیت مبتلا شوند. تب بالا و سرفه‎ های مکرر از مهم‎ ترین علائم برونشیولیت اند. معمولاً پزشک برای درمان برونشیولیت از آنتی بیوتیک‎ ها و دارو های ضد ویروس استفاده می‎ کند.

التهاب چشمی در کودکان

التهاب چشمی در کودکان بسیار مسری است. این بیماری نوعی تورم در بافت سطحی پلک است به همین دلیل به آن ورم چشمی هم گفته می‎ شود.علائم التهاب چشمی در کودکان قرمزی چشم، ریزش اشک زرد رنگ از چشم، تاری دید و پوسته شدن نواحی اطراف چشم ‌هاست. دلیل اصلی ابتلا به بیماری التهاب چشمی در کودکان معمولاً یک عفونت باکتریایی است که با قطره‌ های آنتی ‌بیوتیک قابل درمان است. بهتر است کودک تا حداقل ۲۴ ساعت بعد از درمان به مدرسه نرود. کودک را تشویق کنید تا مرتباً دست ‎هایش را بشوید. همینطور از دست زدن به چشم‎ ها و استفاده از حوله‌، پتو یا بالش‌ مشترک خودداری کند. به این شکل دیگر افراد خانه به این بیماری مبتلا نشوند.

eye inflammation

 

کلام آخر

سیستم دفاعی بدن کودکان ضعیف است. از سوی دیگر رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در گروه همسالان برای آن ‎ها کمی دشوار است. به همین دلیل گاه و  بی گاه به انواع بیماری ‌های رایج در کودکان مبتلا می ‎شوند. اغلب آن‎ ها با مراقبت‎ های درمانی و استراحت قابل درمان هستند. بیماری‎ های گوارشی، سرماخوردگی، آبله مرغان، سرخک و … از جمله بیماری ‎های رایج در کودکان هستند.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید