مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
skin-care

بهترین روش ‌های مراقبت از پوست

استفاده از روش های مراقبت از پوست تمام نواحی بدن برای حفظ سلامت عمومی ضروری است. با این حال برخی از نواحی بدن هستند که علاوه بر اینکه مراقبت از سلامت آن ‎ها حائز اهمیت است، در زیبایی افراد نیز تأثیر فراوانی دارند. در واقع استفاده از روش های مراقبت از پوست می ‎تواند چهره فرد را جوان‎ تر نشان دهد. به همین دلیل آگاهی از روش ‎های پیشگیری از آسیب ‎های احتمالی و انتخاب بهترین روش ‌های مراقبت از پوست می‎تواند به سلامت پوست کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های مراقبت از پوست، راه‎ های خانگی مراقبت از پوست، روتین مراقبت از پوست حساس، روش ‎های مراقبت از پوست چرب و مراقبت از پوست خشک و … این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بهترین روش‌ های مراقبت از پوست کدامند؟

از آنجایی که سلامت و لطافت پوست اهمیت زیادی در زیبایی افراد دارد، انجام روتین روزانه مراقبت از پوست لازم به نظر می رسد. از این رو در ادامه به برخی از بهترین روش ‎های مراقبت از پوست اشاره می‎کنیم:

آب فراوان بنوشید. پوست برای اینکه شادابی خود را حفظ کند، نیاز به رطوبت کافی دارد. شما می ‎توانید از طریق استفاده از کرم ‎های آبرسان، پوست خود را هیدراته نگه دارید. با این کار آب جذب سلول ‏های پوست می ‎شود. همچنین این مهم سبب می ‏شود تا سموم و مواد زائد از بدن دفع شود می‏تواند اثر بخش ‎تر باشد. خصوصاً در روز های گرم سال که تعریق زیاد است، از نوشیدن آب کافی غافل نشوید.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید باعث می شود که پوست شما به دلیل وجود اشعه ‎های ماوراء بنفش آسیب ‎های جدی ببیند. به همین دلیل بهتر است به عنوان یک روتین مراقبت از پوست حتی در روز های ابری هم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از پیری زودرس پوست پیشگیری شود.

روزی دو بار صورت خود را با آب و پاک کننده ‎های ملایم بشوئید. شستشوی پوست ساده ‎ترین روتین مراقبت از پوست است. شستشوی صورت باعث می ‎شود هر گونه باکتری و آلودگی که از طریق محیط به روی پوست شما قرار می‎گیرد، به سادگی پاک شود.

هر چند روز یک بار از اسکراب استفاده کنید. اسکراب یا لایه برداری پوست باعث از بین رفتن سلول ‎های مرده پوست می ‎شود. از این طریق به از بین بردن چین و چروک ‎های ریز پوست کمک می‎ کند و پوست را روشن‎ تر از قبل می‎ سازد.

روتین مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست به کار هایی گفته می ‎شود که شما باید به طور مرتب انجام دهید تا پوستی جوان و سالم داشته باشید. در روتین مراقبت از پوست توجه به برخی از نکات مراقبتی برای همه ضروری است که به آن ‎ها روتین مراقبت از پوست همگانی می گویند. در قسمت قبل به چند مورد از موارد روتین مراقبت از پوست اشاره کردیم که از جمله آن‎ ها نوشیدن آب کافی و استفاده از کرم ضد آفتاب بود. ولی روتین مراقبت از پوست به همین جا ختم نمی ‎شود، به عبارت دیگر، برخی دیگر از بهترین روش‌ های مراقبت از پوست عبارتند از:

سیگار نکشید

سیگار پوست صورت را نازک می‎کند. این ماده دخانی باعث ایجاد چین و چروک در پوست می‎ شود. همینطور سیگار به دلیل ایجاد اختلال در گردش خون اجازه نمی‎ دهد اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی به پوست برسد. در نتیجه پوست صورت کدر و تیره می‎ شود.

هیچگاه با آرایش نخوابید

مواد شیمیایی که در تهیه لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‎ گیرند، می‎توانند با بستن منافذ پوست باعث ایجاد جوش و آکنه در پوست صورت شوند.

فست فود و غذا های سرخ کردنی را محدود کنید

 غذا های سرخ کردنی و همین طور غذا های فرآوری شده سرشار از چربی ‎های ترانس هستند که می‎ توانند باعث پیری زودرس پوست شوند.

 روتین روزانه مراقبت از پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست، همان طور که از نامش پیداست، به اقداماتی گفته می ‎شود که شما باید به طور روزانه انجام دهید. در صورتی که برای مدتی روتین روزانه مراقبت از پوست را رعایت کنید، خواهید دید که چه تأثیرات شگرفی بر پوست شما خواهد داشت. از جمله موارد روتین روزانه مراقبت از پوست عبارتند از:

روز خود را با پاکسازی پوست آغاز کنید

اولین گام برای مراقبت روزانه از پوست، پاکسازی اصولی آن از آلودگی ‌ها است. شما باید با توجه به نوع پوست خود از انواع ژل، فوم یا دستمال‌ مرطوب استفاده کنید. اگر پوست شما چرب، خشک یا مختلط نیست، برای انجام روتین روزانه مراقبت از پوست می ‌توانید از آب ولرم برای پاکسازی آن استفاده کنید.

از تونر ها استفاده کنید

 تونر ها باعث می‎ شوند که pH پوست به حالت متعادل بازگردد. همان طور که می ‎دانید ممکن است pH پوست به دلیل استفاده از دیگر مواد شوینده‌ به هم بخورد. بنابراین استفاده از تونر متناسب با پوست می‎ تواند رطوبت از دست رفته را به آن بازگرداند.

از مرطوب کننده ‎ها استفاده کنید

اکنون نوبت به استفاده از مرطوب کننده ‎ها می رسد. بهتر است از مرطوب کننده ‌هایی استفاده کنید که در فرمول آن ‎ها کلاژن وجود دارد.

کرم دور چشم فراموش نشود

 معمولاً با افزایش سن، چین و چروک دور چشم زودتر از بقیه نواحی صورت ایجاد می شوند. بنابراین استفاده از کرم دور چشم روزانه می ‎تواند از آسیب به این ناحیه پیشگیری کند.

حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

آفتاب به همان اندازه که حیات می ‎بخشد، می ‎تواند باعث پیری پوست شود. در واقع دشمن اصلی پوست به شمار می ‎رود؛ بنابراین حتی در روز های برفی و بارانی هم استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

برنامه هفتگی مراقبت از پوست

برنامه هفتگی مراقبت از پوست به آن دسته اقداماتی گفته می ‎شود که باید به صورت هفتگی انجام شوند تا به کمک آن‎ ها بتوان پوستی شاداب و سلامت داشت. در ادامه به برخی از مواردی که باید در برنامه هفتگی مراقبت از پوست به آن رسیدگی کرد می ‎پردازیم:

استفاده از انواع ماسک برای پوست صورت

 ماسک ‎های صورت معمولاً به دو صورت قابل تهیه هستند. به عبارت دیگر شما هم می ‎توانید ماسک ‎های آماده صورت را از داروخانه ‎ها تهیه کنید و طبق دستور العمل به صورت هفتگی روی پوست خود استفاده کنید یا اینکه خودتان در منزل اقدام به تهیه ماسک با انواع مواد مغذی کنید. دستور تهیه و استفاده از انواع ماسک ‎های خانگی صورت را می ‎توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید.

ماسک ‎های صورت با توجه به فرمولی که در تهیه آن ‎ها به کار رفته است، انواع مختلفی دارند. از جمله ماسک‎ های آبرسان یا ماسک ‎های روشن کننده پوست.

استفاده از لایه بردار های پوست

لایه برداری پوست هم به چند طریق قابل انجام است. یکی از انواع لایه برداری پوست، لایه برداری شیمیایی است که معمولاً در مطب پزشک و توسط متخصص پوست انجام می ‎شود. ولی شما می ‏توانید طبق برنامه هفتگی مراقبت از پوست، در خانه و با استفاده از کرم ‎های لایه بردار تجویز شده به صورت هفتگی پوست خود را لایه برداری کنید. همچنین می ‎توانید از اسکراب ‎ها و لایه بردار های خانگی و دست ساز برای این کار بهره ببرید.

لایه برداری پوست به شما کمک می‎کند تا از شر سلول ‎های مرده پوست خلاص شوید.

 راه‌ های خانگی مراقبت از پوست

راه‎ های خانگی مراقبت از پوست شامل طیف گسترده‎ ای از راهکار هایی می ‎شود که شما می ‎توانید با انجام منظم آن‎ ها به سلامت پوست خود کمک کنید و از سوی دیگر از پیری زودرس آن و بروز چین و چروک‎ ها پیشگیری کنید. از جمله راه‎ های خانگی مراقبت از پوست عبارتند از:

به تغذیه خود اهمیت دهید.

از گذشته گفته ‎اند که غذا دارد و دارو غذاست. بنابراین برای حفظ سلامت و زیبایی پوست خود حتماً باید بدانید از چه غذا هایی استفاده کنید. مسلماً استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از میوه‎ ها و سبزیجات تازه می ‎تواند در داشتن پوست شاداب به شما کمک کند. همچنین پرهیز از غذا های فرآوری شده و چرب و همین طور مصرف زیاد کربوهیدرات ‎ها هم کمک کننده است.

ورزش منظم را فراموش نکنید

 ورزش جریان خون را در بدن تسهیل می‎کند. بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول ‎‌های پوست می ‎رسد و به بازسازی و ترمیم آن‎ ها کمک می‎کند.

خواب کافی داشته باشید

 استراحت و خواب کافی زمان مناسبی را برای سلول‎ های بدن فراهم می‎کند تا مواد زائد را دفع کنند و بازسازی شوند.

روتین مراقبت از پوست حساس

روتین مراقبت از پوست حساس به دلیل ویژگی ‎هایی که این نوع پوست دارد؛ طبیعتاً کمی متفاوت از بقیه است. پوست ‎های حساس معمولاً تحریک پذیر هستند و خیلی زود قرمز شده یا دچار خارش می ‎شوند.  این نوع پوست ‎ها در مقابل نور آفتاب هم آسیب پذیر تر هستند. برای روتین مراقبت از پوست حساس بهتر است از تونر ها و پاک کننده‎ های بدون الکل و مواد غیر معطر استفاده شود؛ همچنین حتماً از کرم ضد آفتاب به دفعات در طول روز استفاده شود.

 مراقبت از پوست چرب

پوست ‎های چرب دارای غدد چربی بزرگ ‌تر و فعال ‎تری هستند. بنابراین انجام هر اقدامی که تولید چربی را در این نوع از پوست ‎ها کنترل کند، می‎ تواند کمک کننده باشد. از آن جایی که هیدراته کردن پوست و آبرسانی به آن چربی اضافه پوست را از بین می‎ برد. بنابراین استفاده از کرم ‎های مرطوب کننده می ‎تواند مفید باشد. همچنین پاکسازی مرتب پوست با استفاده از ژل‎ های پاک کننده صورت و استفاده از سرم ‎های پوستی حاوی رتینول و کرم های ضدآفتاب بر پایه آب نیز می ‎تواند برای مراقبت از پوست چرب مفید باشد.

 مراقبت از پوست خشک

پوست‎ های خشک رطوبت کمی دارند. بنابراین برای مراقبت از پوست خشک حتماً باید به مقدار زیاد از کرم ‎های مرطوب کننده و آبرسان استفاده شود.

 مراقبت از پوست صورت

مراقبت از پوست صورت یک اقدام چند جانبه است. به این معنی که شما باید برای داشتن پوستی جوان و شاداب نه تنها روتین‌ های مراقبتی روزانه و هفتگی را انجام دهید; بلکه با انجام ورزش، رعایت اصول تغذیه‎ ای و استراحت کافی، مراقبت از پوست صورت خود را به طور صحیحی تکمیل کنید.

سخن پایانی

بهترین روش ‌های مراقبت از پوست، حتماً روش‎ های گران قیمت و دور از دسترس نیستند; بلکه شما می ‎توانید با انجام برخی کار های ساده از سویی و اجتناب از برخی از اقدامات آسیب زننده، پوستی سلامت و جوان داشته باشید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید