مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
با 6 روش پرورش خلاقیت کودکان آشنا شو

با ۶ روش پرورش خلاقیت کودکان آشنا شو

در این مطلب تصمیم داریم ۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان را به شما آموزش دهیم. توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در کودکان باعث می شود که آن ها در بزرگسالی هم بتوانند راه های متفاوتی برای روبرویی با چالش های زندگی پیدا کنند. به همین دلیل است که همواره روی اهمیت پرورش خلاقیت در کودکان تاکید می شود.

روش های زیادی برای پرورش خلاقیت آنها وجود دارد که ما در این مطلب به ذکر ۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان می پردازیم. پس اگر برای سلامت روح و ذهن کودک خود ارزش قاعلید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

اهمیت پرورش خلاقیت در کودکان

همانطور که می دانید، کودکان امروز آینده سازان فردا هستند و هر کودک در آینده می تواند تاثیراتی روی خانواده، جامعه و کشور خود داشته باشد. هر جامعه و کشوری هم برای پیشرفت و آبادانی به ایده های نو و جذاب نیاز خواهد داشت. اینجاست که اهمیت پرورش خلاقیت در کودکان مشخص می شود.

در واقع داشتن تفکر خلاق از همان کودکی شکل می گیرد و کودکی که یاد بگیرد به صورت خلاقانه فکر کند، در آینده عملکرد موفق تری خواهد داشت.

از همین رو در بخش های بعدی ۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان را به شما معرفی می کنیم تا به کمک آن ها بتوانید کودکانی خلاق تر تربیت کنید.

پرورش تفکر خلاق در کودکان

تفکر خلاق به مجموعه ای از داده ها و اطلاعات گفته می شود که منجر به ایجاد یک ایده جدید در ذهن فرد خواهند شد. به عبارت ساده تر می توان گفت خلاقیت مجموعه ای از ایده ها و افکار جدید است که در ذهن افراد شکل می گیرد.

عوامل زیادی روی داشتن تفکر خلاق تاثیر می گذارند که از آن جمله می توان به استعداد، هوش و… اشاره کرد.

شما می توانید به کمک روش های مختلفی مثل استفاده از کتاب پرورش خلاقیت در کودکان، نقاشی، ساخت کاردستی و… به داشتن تفکر خلاق در کودک خود کمک کنید.

ما هم تمام تلاش خود را به کار برده ایم که ۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان را برای شما گرداوری کنیم.

خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی

کودکان در سنین پیش دبستانی تمایل زیادی به یادگیری دارند و توانایی های کودک معمولا در این سن مشخص می شود. به همین دلیل اهمیت پرورش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی دو چندان خواهد شد.

روش های پرورش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی بسیار متنوع و گسترده است. برای مثال می توان به طراحی بازی های مختلف، نقاشی، کتاب داستان، شعر، کاردستی و… اشاره کرد. اما فراموش نکنید که سخت گیری در این سن می تواند نتیجه عکس داشته باشد و هرگز نباید به کودک خود فشار بیاورید.

پرورش خلاقیت در کودکان ابتدایی

بسیاری از تفکرات و همچنین مهارت های کودکان در دوران ابتدایی شکل می گیرد. به همین دلیل است که معمولا آموزش های پایه و مهم را در این دوران به کودکان ارائه می دهند. در واقع این دوران نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده دارد. بنابراین باید به پرورش خلاقیت در کودکان ابتدایی توجه ویژه شود.

بسیاری از روانشناسان کودک، شرکت در کلاس های پرورش خلاقیت برای کودکان دوران ابتدایی را توصیه می کنند. کودکان در این کلاس ها می توانند مهارت های زیادی  را آموزش دیده و اعتماد به نفس بیشتری کسب نمایند.

آموزگاران و روش های آموزشی آن ها در مدرسه هم می تواند تا حد زیادی به پرورش خلاقیت در کودکان ابتدایی کمک کند.

۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان

در صورتی که تمایل دارید کودکتان از خلاقیت بالایی برخوردار باشد، می توانید به کمک چند روش ساده از همان کودکی این مهارت را به کودک خود آموزش دهید. ۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان عبارتند از:

اجازه دهید کودک اشتباه کند

در صورتی که کودک از شکست و اشتباه بترسد، به هیچ عنوان به دنبال امتحان کردن ایده های جدید نخواهد رفت. به همین دلیل همواره سعی کنید هربار که کودک شما اشتباه کرد از سرزنش کردن او بپرهیزید و به او یاد دهید که چطور اشتباهش را جبران کند.

کودک را تشویق کنید

 هربار که احساس کردید کودک یک کار خلاقانه و جدید انجام می دهد او را تشویق کنید. در نظر گرفتن جوایز مختلف و یا حتی در آغوش کشیدن کودک به او انگیزه بیشتری می دهد.

از اسباب بازی و نقاشی استفاده کنید

 هرچقدر که کودک از اسباب بازی های متنوع تری استفاده کند ذهن او بازتر و خلاق تر خواهد شد. به هیچ عنوان دختران خود را به عروسک و پسرانتان را به تفنگ و اسلحه محدود نکنید و برای کودک خود چهارچوب قرار ندهید.

پرورش خلاقیت در کودکان با نقاشی هم باعث می شود که آن ها تلاش بیشتری برای کشف ایده های جدید داشته باشند.

از کودکان خود سوال های مفهومی بپرسید

 با پرسیدن سوال های مختلف، ذهن کودک درگیر شده و میزان خلاقیت او افزایش خواهد یافت.

اشاره به محیط اطراف و طبیعت

در محیطی که قرار می گیرید، به نکاتی از آن محیط مثل درخت، ابر، حیوانات و.. اشاره کنید. این موارد باعث شگفتی کودک شما شده و حس کنجکاوی را در او برانگیخته می کند.

استفاده از رایانه و تبلت را به حداقل برسانید

 بازی های رایانه ای باعث قطع ارتباط کودک با دنیای اطرافش می شود و از رشد خلاقیت در کودک جلوگیری می کند.

با استفاده از این ۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان، می توانید مطمئن باشید که کودکان شما از قدرت خلاقیت بسیار بالایی برخوردار خواهند شد.

پرورش خلاقیت در کودکان با نقاشی

یکی از روش های موثر برای پرورش خلاقیت در کودکان ابتدایی و پیش دبستانی، استفاده از نقاشی می باشد.

پرورش خلاقیت در کودکان با نقاشی یک روش علمی و ثابت شده است. با اینکار ذهن کودک برای کشیدن طرح های مختلف درگیر می شود و قدرت تخیل او تقویت خواهد شد.

کتاب پرورش خلاقیت در کودکان

در حال حاضر صد ها کتاب پرورش خلاقیت در کودکان تالیف شده است. شما با کمک این کتاب ها می توانید با روش های مختلفی برای افزایش خلاقیت کودک خود آشنا شوید. این کتاب ها آمادگی بیشتری به شما می دهند که کودکانی خلاق و با اعتماد به نفس بالا تربیت کنید و نگران آینده کودک خود نباشید.

کلاس های پرورش خلاقیت برای کودکان

یکی دیگر از مواردی که برای تقویت خلاقیت در کودکان موثر می باشد، شرکت در کلاس های پرورش خلاقیت برای کودکان می باشد.

کودکان در این کلاس ها آموزش های مختلفی فرا می گیرند و به خوبی می توانند ذهن خود را تقویت نمایند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم ۶ روش پرورش خلاقیت در کودکان را به شما عزیزان آموزش دهیم. به کمک این روش ها می توانید کودکانی خلاق و با اعتماد به نفس بالا تربیت کنید که در آینده به راحتی می توانند بر مشکلات زندگی خود غلبه کنند.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورتی که به مطالب بیشتری در این زمینه علاقه دارید می توانید از سایر مقالات وب سایت زن شاد دیدن نمایید!

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید