مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
Entrepreneurship

کارآفرینی و اهداف آن چیست؟

روز ‌به ‎‌روز با گسترش اهداف کارآفرینی، نقش زنان کارآفرین در اقتصاد پیشرفته‌ تر می‌ شود. چندین دهه است که مسیر کارآفرینی برای بانوان در صنعت‌ های مختلف هموار شده است. زنان کارآفرین ایرانی و بانوان کارآفرین جهان الهام بخش زنان دیگر برای راه اندازی کسب و کار و عامل رشد اقتصادی هستند. این منجر به ایجاد شغل های پردرآمد برای بانوان می شود که در نهایت به کاهش شکاف جنسیتی در نیروی کار کمک می کند. در این مقاله قصد داریم درباره صفر تا صد کارآفرین شدن مانند ویژگی های یک کارآفرین موفق، انواع، اهداف و ایده های آن، موانع و مزایای کارآفرینی توضیح دهیم و از همه مهم تر بانوان کارآفرین موفق ایرانی را معرفی کنیم.

کارآفرینی چیست و تاریخچه آن به چه زمانی برمی‌ گردد؟

فرآیند راه اندازی یک کسب و کار و گسترش آن برای ایجاد سود به عنوان کارآفرینی شناخته می‌ شود و کارآفرین فردی است که یک کسب و کار جدید را ایجاد می‌ کند. جالب است که بدانید اولین کارآفرینی شناخته شده بین انسان‌ ها به حدود ۱۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌ گردد.

کسب خصوصیت‌ های یک کارآفرین موفق

اگر به فکر راه‌ اندازی سرمایه‌ گذاری هستید، ممکن است بخواهید ویژگی های یک کارآفرین موفق را بشناسید. در حقیقت عوامل متعددی در راه اندازی یک کسب و کار نقش دارند. شاید از مهم ترین ویژگی های یک کارآفرین موفق این باشد که باید مسئولیت تبدیل ایده خود را به یک تجارت قابل اجرا برعهده بگیرد. چند مورد از خصوصیت‌ های یک کارآفرین موفق را با هم می‌ خوانیم: آزمایش کردن فرصت‌های جدید، سازگاری با تغییرات، کنجکاوی، تحمل ریسک و شکست، داشتن نوآوری و داشتن تیم.

Successful entrepreneur

تهیه لیستی از اهداف کارآفرینی

اهداف کارآفرینی توسط شخصی که کسب و کاری را راه اندازی کرده است تعیین می‌ شوند و به کارآفرین کمک می کنند تا  تصمیمات درستی بگیرد. در نتیجه هنگامی که قصد شروع کسب و کاری را دارید، باید لیستی از اهداف کارآفرینی خود ایجاد کنید.

نمونه‌ هایی از اهداف کارآفرینی

  •  تهیه یک طرح تجاری
  •  دستیابی به ثبات مالی
  • استخدام فرد مناسب
  •  ارتباط با با افراد همفکر

معرفی انواع کارآفرینی

در این قسمت به معرفی انواع کارآفرینی‌ های مختلف می‌ پردازیم و با ویژگی‌ های هر یک آشنا می‌ شوید. یادگیری در مورد انواع کارآفرینی که یک شرکت دنبال می‌ کند می‌ تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا می‌‍ توانید فرهنگ کاری آنها را تحمل کنید یا خیر. نوع کارآفرینی بر محیط  کار و کیفیت کارآفرین تأثیر می‌ گذارد.

انواغ کار آفرینی

نقش مهم ایده پردازی در کارآفرینی

ایده پردازی در کارآفرینی فرآیند خلاقانه تولید ایده‌ های جدید است. «ایده‌سازی» دوره‌ ای درباره تولید، توسعه و ارزیابی ایده‌ ها برای راه‌ اندازی سرمایه ‌گذاری‌ های نوآورانه و قابل دوام است. ایده پردازی در کارآفرینی اگر به درستی انجام شود، می‌ تواند به بنیانگذاران کمک کند تا برای مشکلات راه حل تعیین کنند.

ایده‌ پردازی در کارآفرینی مستلزم فرآیندی از کشف است که به ‌منظور ایجاد کسب و کاری تأثیر گذار طراحی شده است.

اسامی و زندگینامه زنان کارآفرین ایرانی

زمانی که اکوسیستم استارت آپی در ایران شکل گرفت، زنان کمتری فعال بودند اما امروزه با وجود محدودیت‌ ها، استارت آپ‌ هایی راه اندازی شده‌ اند که همگی توسط زنان کارآفرین ایرانی هدایت می‌ شوند.

هر ساله ده‌ ها استارتاپ ویکند در سراسر ایران برگزار می‌ شود و زنان کارآفرین ایرانی حضور خوبی در این رویدادها دارند.در این بخش به معرفی این زنان کارآفرین ایرانی پرداخته‌ ایم:

آسیه حاتمی

وی فارغ التحصیل رشته مهندسی پلیمر، موسس و مدیر عامل سایت IranTalent.com است. ایران تالنت یک سرویس استخدام آنلاین در ایران است که بخش‌ ها و دسته‌ های شغلی مختلف را پوشش می‌ دهد.

asiye hatami (1)

گلرخ بحری

او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) با گرایش مدیریت بازاریابی، و یکی از بنیانگذاران پلتفرم جمع سپاری برای خیریه در ایران است. این شرکت در بسیاری از ابتکارات از جمله کمک رسانی مشارکت دارد.

asiye hatami (1)

لنا وفایی

او در رشته ژئوتکنیک مهندسی و معماری تحصیل کرده است. سپس شروع به کار بر روی پروژه «پیاده» کرد که یک اپلیکیشن رسانه‌ ای است که اطلاعات مکان محور در مورد صحنه فرهنگی و سرگرمی تهران را ارائه می دهد.

vafaei

نازنین دانشور

او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه پلی تکنیک تهران دریافت کرده است و بنیانگذار و مدیر عامل تخفیفان، یکی از وب سایت‌ های بزرگ خرید آنلاین گروهی در ایران می باشد.

نیکو نیکنام

وی به عنوان یک طراح گرافیک و وب سایت آزاد و همچنین به عنوان ناظر چاپ در چندین شرکت کار کرده است. او استارتاپ خود را با نام نیک پرینت در سال ۲۰۱۵ راه اندازی کرد. نیک پرینت یک سرویس آنلاین برای طراحی و چاپ سفارشات با سیستم تحویل است.

nikoo niknam

تبسم لطیفی

وی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه صنعتی شریف است. او مامان پز را تاسیس کرد که شبکه‌ ای از سرآشپز های خانه دار است. این خانم های خانه دار غذای خانگی می پزند و هر روز آن را به دست مشتریان می رسانند.

tabasom latifi

نام آورترین بانوان کارآفرین جهان را می شناسید؟

امروزه فهرست زنان کارآفرین جهان صنایع بسیاری را در بر می گیرد. در زیر نام چند مورد از بانوان کارآفرین جهان را آورده ایم است که موفقیت‌ های چشمگیری داشته اند.

ژانگ شین

وی یکی از بانوان کارآفرین جهان و از بنیانگذاران SOHO چین، یک شرکت توسعه املاک و مستغلات در چین است که در سال ۲۰۰۷ عمومی شد. او که به عنوان “زنی که پکن را ساخت” شناخته می‌ شود.  

zhang
sophia

سوفیا ورگارا

او یک هنرپیشه و مدل با استعداد است. او طی سال‌ ها تاییدیه‌ های زیادی را با شرکت‌ هایی مانند Head & Shoulders، Diet Pepsi و Cover Girl به دست آورد و تبدیل به یک زن کارآفرین موفق شد.

سوزان وویچیکی

وی در کالیفرنیا به دنیا آمد و در دانشگاه هاروارد تاریخ و ادبیات خواند. سوزان یک سال بعد از تاسیس گوگل به اولین مدیر بازاریابی گوگل تبدیل شد. او به عنوان یکی از بانوان کارآفرین جهان از زمان تصاحب یوتیوب، مدیر عامل یوتیوب شد.

soozan

مزایای کارآفرینی برای فرد کارآفرین

دنیای تجارت و مطالعات آن دائماً در حال تغییر است. اکنون به مرحله‌ ای رسیدیم که اصطلاح «کارآفرینی» اهمیت زیادی دارد. مزایای کارآفرینی اکنون در کانون توجه قرار گرفته است و از این رو کشورها در سراسر جهان در تلاش هستند تا کارآفرینانی تولید کنند که در آینده باعث تغییر شوند. جوامع هم از مزایای کارآفرینی بهره می‌ برند؛ زیرا کسب و کارها به تقویت نوآوری، ترویج توسعه اقتصادی و ایجاد شغل کمک می‌ کنند. از آنجا که مزایای کارآفرینی پایان ناپذیر است، صرفا برخی از آنها در ادامه مورد بحث قرار گرفته است:

  • انعطاف پذیری در برنامه
  • تحقق و افزایش عزت نفس
  • یادگیری چیزهای جدید
  • ایجاد ثروت برای خود و مشاغل مرتبط
  • بهبود استاندار زندگی

موانع کارآفرینی برای بانوان

در دنیای امروز، هر یک از ما آرزوی کارآفرین شدن و راه اندازی کاری را داریم که به آن علاقه داریم. با این حال، ممکن است بر روی یک تکه کاغذ ساده به نظر برسد، اما مواجه شدن با موانع کارآفرینی کار ساده‌ ای نیست. برای مثال ترس از موفق نشدن یکی از موانع کارآفرینی است که اگر شدت و میزان آن بالاتر از حد معمولی باشد، مشکل ساز است. یا مثلا فقدان برنامه ریزی و استراتژی مناسب یکی از رایج ترین موانع کارآفرینی می باشد. بسیاری از ما بدون داشتن هیچ گونه چشم انداز و برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت، فکر می‌کنیم قادریم که یک کسب و کار را راه‌اندازی کنیم.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید