مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
colorful mind

آیا روانشناسی رنگ بر شخصیت افراد تاثیر گذار است

تا حدودی اثر رنگ ‌ها و اهمیت روانشناسی رنگ در زندگی ما می‌ توانند ذهنی باشند و در مورد افراد مختلف روانشناسی رنگ ‌ها متفاوت است. برای شناخت روانشناسی رنگ ‌ها بهتر است با برخی از رنگ ‌ها و ذهنیت آن‌ ها در افراد و زندگی، بیشتر آشنا شویم.

در این مقاله پس از صحبت درباره ‌ی اهمیت روانشناسی رنگ، آن دسته از رنگ‌ هایی که برای انسان ‌ها اهمیت زیادی دارند و در زندگی استفاده می ‌شوند مانند رنگ آبی، سفید، بنفش، سبز و قرمز را از نظر روانشناسی بررسی کنیم.

اهمیت روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ ‌ها در دنیای امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است و در زمینه‌ های مختلف و متعددی به کار می‌آید. به عنوان نمونه اهمیت روانشناسی رنگ در جایی شناخته می‌ شود که دو کالا با بسته بندی متفاوت و رنگ ‌های متفاوت فروش یکسانی ندارد. یکی دیگر از موارد اهمیت روانشناسی رنگ طراحی لوگو برای وب سایت است. بسیاری از متخصصان به این باور رسیده ‌اند که اهمیت روانشناسی رنگ، در رنگ به کار رفته  برای لوگوی یک کسب و کار با شخصیت آن کار مطابقت و سازگاری دارد.

در علوم پزشکی نیز اهمیت روانشناسی رنگ انکار نشدنی است. برای نمونه رنگ قرمز این توانایی را دارد که روی جریان پمپاژ خون و ضربان قلب تاثیر بگذارد یا باعث افزایش فشار خون در انسان شود. در مورد رنگ آبی تحقیقات عکس این را نشان می ‌دهد و در بدن انسان نوعی آرامش و کاهش فشار خون را ایجاد می‌کند.

اثر روانشناسی رنگ روی شخصیت آدم ها

یکی از موضوعاتی که در روانشناسی همیشه مورد استقبال قرار گرفته است، اثر روانشناسی رنگ روی شخصیت آدم‌ ها است. هر فرد ممکن است در زندگی به یک رنگ خاص علاقه داشته باشد که نشان دهنده ویژگی شخصیتی هر فرد است. اثر روانشناسی رنگ روی شخصیت آدم ها ذهن ناخودآگاه فرد را نیز آشکار می‌کند. به طوری که روانشناسی رنگ ‌ها بر روی رفتار فرد نیز اثر می گذارد.

در برخی از موارد روانشناسی رنگ ‌ها برای درمان بیماری روانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. حس بینایی که قوی ‌ترین حس در یک فرد شناخته شده است با استفاده از اثر روانشناسی رنگ روی شخصیت آدم‌ ها درک بهتری از آن فرد و محیط پیرامون یک انسان معمولی یا بیمار نیز داشته است. استفاده از روانشناسی رنگ‌ ها می‌تواند معایب و مزایایی نیز داشته باشد. برای مثال استفاده نامناسب از  اثر روانشناسی رنگ در شخصیت آدم‌ ها می‌تواند حالات روحی شخص را تغییر دهد و آسیب‌ های روحی جبران ناپذیری نیز به او وارد کند.

 معرفی کتاب روانشناسی رنگ

کتاب ‌ها نیز می ‌توانند در شناخت روانشناسی رنگ ‌ها و استفاده آن ‌ها در زندگی بسیار موثر باشند. کتاب روانشناسی رنگ نوشته مایمی کوپر یکی از مواردی است که با خرید آن می ‌توانید اطلاعات و نکات ارزشمندی در مورد رنگ‌ ها و استفاده آن ‌ها در زندگی شخصی و کاری خود بدست بیاورید.

مایمی کوپر در کتاب روانشناسی رنگ راز و رمز رنگ ‌ها و تاثیرات آن‌ها را در زندگی شخصی یا کاری به صورت مفصل توضیح می‌ دهد. شما با استفاده از کتاب روانشناسی رنگ به یادگیری اصول دانش روانشناسی رنگ ‌ها می ‌پردازید و اطلاع کافی از رنگ مورد علاقه خود به دست خواهید آورد.

 همچنین در کتاب روانشناسی رنگ می‌آموزید برای کسب و کار خود و حضور در سیمینار ‌ها باید با چه رنگی از لباس حاضر شوید.

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی یکی از رنگ ‌های اصلی و از دسته‌ی رنگ ‌های سرد محسوب می ‌شود. برای شناخت روانشناسی رنگ آبی ابتدا بهتر است معنی آن را بدانید. آبی دوست داشتنی ‌ترین رنگ جهان است و یک رنگ آرام و صمیمی محسوب می شود. روانشناسی رنگ آبی آن را یک رنگ مردانه به حساب می‌آورد؛ زیرا در مطالعات روانشناسی رنگ آبی مشخص شده است  این رنگ بیشتر در بین مردان محبوب است. در روانشناسی رنگ آبی این رنگ  به عنوان نماد تقوا، صداقت، اعتماد، وفاداری در روانشناسی رنگ آبی شناخته می‌ شود.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید در واقعیت یک رنگ نیست بلکه وجود یک رنگ دیگر محسوب می‌ شود. روانشناسی رنگ سفید این رنگ را از نوع رنگ‌ های خنثی طلقی می‌کند.

 روانشناسی رنگ سفید این رنگ را برای توصیف پاکی و شایستگی به کار می‌ برد.

در روانشناسی رنگ سفید این رنگ را نماد بی گناهی، سادگی، پاکیزگی و خودکفایی می ‌دانند. اگر شما نیز رنگ سفید را دوست دارید بر اساس روانشناسی رنگ سفید شما دارای یک شخصیت متعادل و پایدار هستید و می‌ توانید احساسات خود را کنترل کنید.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی بدست می ‌آید. در روانشناسی رنگ بنفش این رنگ را نه گرم و نه سرد می ‌داند. این رنگ اولین رنگ ثانویه ‌ای است که توسط انسان ساخته شده است.

 از نظر روانشناسی رنگ بنفش این رنگ مخصوص زنان است. در میان خانم‌ های جوان بیشتر محبوب است. به نظر روانشناسی رنگ بنفش به عنوان رنگ قدرتمند و سلطنتی شناخته شده است. از نظر روانشناسی رنگ بنفش افرادی که این رنگ را دوست دارند افرادی خودخواه با تفکرات درونی هستند.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز یا سرخ دسته ‌ای از رنگ‌ه ای گرم محسوب می‌ شود. روانشناسی رنگ قرمز بر این باور است که این رنگ نماد انرژی، خطر، قدرت، عزت و غیره است. از نظر روانشناسی رنگ قرمز افرادی که به این رنگ علاقه ‌مند هستند بسیار فعال، اهل ورزش و به تناسب اندام خود اهمیت می‌ دهند. روانشناسی رنگ قرمز بر این باور است کسانی که به رنگ قرمز علاقه دارند عاشق سفر کردن و کشف مناطق ناشناخته هستند. این روانشناسی این رنگ را باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می ‌داند.

روانشناسی رنگ سبز

با توجه به روانشناسی رنگ سبز این رنگ نماد تازگی، تعادل و تجدید زندگی است. از دیدگاه روانشناسی رنگ سبز باعث تعادل در قلب و احساس است. رنگ سبز رنگ عاطفه و یک رنگ مثبت به شمار می‌ آید.

از نظر روانشناسی رنگ سبز کسانی که این رنگ را دوست دارند عاشق مشاهده هستند و دارای یک وضوح ذهنی  می ‌باشند. روانشناسی رنگ سبز می ‌تواند ما را به قضاوت و انتخاب راه درست دعوت کند.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید