مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
انواع سبک ­های جذاب نقاشی

انواع سبک ­های جذاب نقاشی

انواع سبک ­های نقاشی شامل سبک‌های نقاشی ایرانی، مدرن، انواع سبک ­های نقاشی فانتزی و… هستند. هرکدام از این سبک ­ها زیرشاخه­ هایی از طراحی به شمار رفته و درب ­های جدیدی از دنیای هنر و نقاشی را به روی هنرمندان و هنردوستان می­گشایند.

انواع سبک ­های جذاب نقاشی بر اثر عواملی همچون شرایط فرهنگی، تجربیات جمعی، دستاورد های بومی و خلاقیت و مهارت فردی به وجود آمده­ اند. در ادامه شما را با مهم ­ترین و پر طرفدار ترین انواع سبک ‌های طراحی و نقاشی آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید!

انواع سبک ­های جذاب نقاشی

انواع سبک ­های هنری برای تمام افراد، چه هنرمندان و چه هنر دوستان جذاب بوده و همه افراد تمایل دارند با مشاهده هر تابلوی نقاشی، سبک آن را شناسایی کنند. هر سبک نقاشی توسط یک هنرمند ماهر خلق و به جهان معرفی شده و از ویژگی ­ها و قواعد خاصی برخوردار است.

برای خلق تصاویر در هرکدام از سبک­ های نقاشی، به ابزار و تکنیک­ های خاصی نیاز است. برای مثال در سبک ‌های نقاشی آبرنگ، اصلی ­ترین ابزار مورد نیاز یک پالت آبرنگ و تعدادی قلمو می ­باشد. تشخیص ابزار به کار رفته در خلق تابلوی نقاشی تا حد زیادی به شناسایی سبک آن کمک می­کند.

در بخش ­های بعدی برخی از مهم ­ترین انواع سبک­ های جذاب نقاشی را به شما معرفی خواهیم کرد، اما اجازه دهید که ابتدا با برخی از دسته ­بندی­ های این سبک ­ها آشنا شویم.

انواع گونه‌ های نقاشی ساده

انواع گونه ‌های نقاشی ساده به طور کلی به دو شاخه اصلی زیر تقسیم می­ شوند:

نقاشی تصویری

در این گونه نقاشی، هنرمند چیزی که در طبیعیت مشاهده می­کند را به همان صورت روی کاغذ خواهد آورد. آثار خلق شده در این گونه معمولا تصاویری از حیوانات و مناظر طبیعی هستند.

نقاشی انتزاعی

 در این گونه نقاشی، هنرمند می ­تواند تصاویری خلق کند که فراتر از یک دید عادی به پیرامون هستند و ازعمق خاصی برخوردارند. بینندگان به محض مشاهده چنین تصاویری مجذوب آن­ ها شده و به طور ناخودگاه غرق تفکری عمیق خواهند شد.

البته برخی از افراد گونه ­های نقاشی را در دو سبک کلی شرقی و غربی تقسیم ­بندی می­کنند. سبک ‌های نقاشی ایرانی در دسته سبک شرقی و انواع سبک ‌های نقاشی مدرن در دسته سبک غربی قرار می­گیرند.

انواع سبک های نقاشی و طراحی

تعداد انواع سبک های نقاشی و طراحی بسیار زیاد است  و هرکدام از این انواع از ویژگی ­های خاص خود برخوردارند.

به عبارت دیگر می ­توان گفت برای خلق تصاویر و تابلو های مختلف در انواع سبک ­های جذاب نقاشی، باید تکنیک­ های هر سبک را به خوبی شناخت و از آن­ ها پیروی کرد.

تکنیک­ هایی که در انواع سبک های نقاشی و طراحی مورد استفاده قرار می­گیرند شامل رنگ روغن، اکرلیک، آبرنگ، گواش، پاستل، انکوستیک، فرسکو، سیاه قلم، چسب رنگ، میناکاری، نقاشی دیجیتال، نقاشی با ماسه، گرافیتی، سیاه قلم و نقاشی با زغال، نقاشی با خودکار، کلاژ، مینیاتور و مداد رنگی هستند.

کسانی که قصد شروع طراحی و نقاشی را داشته باشند باید با توجه به ابزار در دسترس، تکنیک مورد نظر خود را انتخاب نمایند. به عنوان مثال در سبک‌ های نقاشی رنگ روغن به ابزار رنگ روغن نیاز خواهد بود.

انواع سبک ‌های نقاشی مدرن

برخی از معروف ­ترین انواع سبک ‌های نقاشی مدرن شامل سبک واقع گرایی یا رئالیسم (Realism)، هنر های انتزاعی(Abstract Art)، هنر های مفهومیConceptual art) )، هنر مردمی یا پاپ آرت Pop art))، ساده گرایی یا مینیمالیسم (Minimalism)، آینده­ نگری یا فیوچریسم ((Futurism و فوویسم (Fauvism) هستند.

سبک مدرن یکی از انواع سبک ­های جذاب نقاشی بوده و در اکثر دکوراسیون ­های مدرن می­توان تابلو هایی در این سبک را مشاهده کرد.

جالب است بدانید برخی از هنرمندان انواع سبک نقاشی فانتزی را هم زیرمجموعه ­ای از سبک مدرن می­ دانند.

انواع سبک نقاشی فانتزی

نقاشی فانتزی یکی از جدید ترین انواع سبک ‌های هنری است که در سال ­های اخیر ابداع شده و طرفداران خاص خود را دارد. این سبک از شرق آسیا و کشور ژاپن نشات گرفته و هنرمندان با پیروی از این سبک، به ترسیم کلی پرداخته و جزییات را به صورت خلاقانه طراحی می­کنند.

تصاویر خلق شده با انواع سبک نقاشی فانتزی تا حد زیادی به انیمه ­ها شباهت دارد و معمولا برای طراحی انیمه­ های مختلف از این سبک ­ها استفاده می شود.

سبک‌ های نقاشی ایرانی

جالب است بدانید قدمت سبک ‌های نقاشی ایرانی به اندازه تاریخ بشر بوده و به همان دوران غارنشینی انسان­ ها برمی­گردد. نقاشی ­هایی روی غار ها، ظروف سفالی، کاغذ ها و کتاب ­های قدیمی و… کشف شده ­اند که نشان می ­دهند نقاشی ایرانی تا چه اندازه قدمت دارد.

سبک نقاشی ایرانی به عنوان یکی از بزرگ ­ترین و معروف ­ترین انواع سبک ­های جذاب نقاشی در جهان به شمار رفته و مورد توجه نقاشان برجسته ­ای در کشور های مختلف قرار گرفته است.

سبک ‌های نقاشی آبرنگ

آبرنگ تکنیکی است که در آن از رنگدانه­ های محلول در آب برای نقاشی استفاده می­کنند. نقاشی با آبرنگ یکی از پر طرفدار ترین روش ­های نقاشی در دنیا است و معمولا نقاشان خوش ذوق به استفاده از این تکنیک علاقه دارند.

سبک‌ های نقاشی آبرنگ بسیار گسترده بوده و شامل موارد زیر هستند:

سبک رنگ زدن یکنواخت، رنگ زدن مدرج، خراشیدن کاغذ، پاشیدن رنگ، استفاده از الکل در آبرنگ، خشک در خشک، خشک در خیس، خیس در خشک، خیس در خیس، نمک در آبرنگ، چسب میسکیت، قلم موی خشک، استفاده از نوارچسب، مهر در آبرنگ، لعاب کاری، مشما در آبرنگ و…

سبک ‌های نقاشی رنگ روغن

همانطور که در قسمت­های قبلی هم اشاره کردیم، رنگ روغن یک نوع تکینک برای خلق تصاویر مختلف می ­باشد.

در سبک‌ های نقاشی رنگ روغن از رنگ ­های متنوع و جذابی استفاده می ­شود. به همین دلیل است که این روش به عنوان یکی از انواع سبک­ های جذاب نقاشی شناخته شده و تابلو های خلق شده با این تکنیک از زیبایی و جلوه خاصی برخوردارند.

انواع سبک‌ های هنری

تا این بخش فقط تکنیک ­ها و دسته ­بندی ­های سبک ­های جذاب نقاشی را به شما معرفی کردیم. اما معروف ­ترین انواع سبک‌ های هنری و نقاشی در جهان عبارتند از: رئالیسم، پینترلی، امپرسیونیسم، فوویسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم، آبستره، سورئالیسم، پست امپرسیونیسم، سوپره ماتیسم، د استایل، دادائیسم، روکوکو، مینیمالیسم، رمانتیسیسم و…

هرکدام از این سبک­ های هنری ویژگی ­های خاص خود را دارند و هنرمندان برای پیروی از هر سبک، باید به قواعد آن سبک احترام بگذارند.

در صورتی که شما هم تمایل داشته باشید به انواع سبک های نقاشی و طراحی بپردازید، حتما باید به ابزار های در دسترس خود و یا علاقه به هرکدام از این ابزار های نقاشی توجه کنید. سپس با توجه به ابزار و تکنیک مورد نظر سبک هنری خاص خود را انتخاب نمایید. فقط در این صورت است که می ­توانید تابلو هایی بی­ نظیر خلق کرده و در دنیای هنر غرق شوید!

کلام آخر

توجه داشته باشید که سبک­ های نقاشی و طراحی بسیار گسترده ­تر از این موارد هستند. سبک ­های معرفی شده برخی از انواع گونه ­های نقاشی ساده و پر طرفدار بودند. متاسفانه امکان معرفی تک تک سبک ­های طراحی و نقاشی از ظرفیت این نوشتار خارج است.

اگر به مطالعه مطالب بیشتری در زمینه هنر و طراحی علاقه دارید می­ توانید به وب­ سایت زن شاد مراجعه نمایید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید