مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
افطارهای اقوام ایرانی

خوش مزه ترین افطار های اقوام ایرانی رو بشناسید

مردم کشور ما تمام آداب و رسوم و مراسم‌ های مذهبی که مربوط به دین اسلام و پیشینیان است را با شکوه هر چه تمام تر برگزار می ‌کنند. تنوع قومی در ایران بسیار زیاد است و هر یک از این اقوام به با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ های غذایی خود افطار های متنوعی مانند شیر آش، باقلا قاتوق، فرنی، آش دوغ، مربای گل سرخ، برساق و .. را در ماه مبارک رمضان میل می ‌کنند. پرهیز از خوردن و نوشیدن در تمام روز باعث می شود افراد به فکر درست کردن غذا ها و دسرهای خوشمزه بیافتند تا برای افطاری خود میل کنند. فرهنگ هر منطقه بر نوع غذا و افطار های اقوام ایرانی تاثیر مستقیمی دارد.

سنت های غذایی اقوام مختلف از لحاظ فرهنگی پیشینه کهنی دارند. برخی از مناطق نیز با توجه به شرایط آب و هوایی و اینکه ماه رمضان در چه فصلی است، افطاری های مختلف و مربوط به همان فصل را تهیه می‌ کنند. در این مقاله با توجه به غذا های متنوع و رنگارنگ این سرزمین و انواع افطار های اقوام ایرانی چند نمونه از معروف ‌ترین افطار ها و دستور تهیه آن ها را عنوان می ‌کنیم. البته هر یک از این غذا ها متعلق به شهر و قوم خاصی است و ممکن است در مناطق مختلف هر استان دستور های متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین اگر تفاوتی در طرز تهیه انواع افطار های اقوام ایرانی با آنچه که شما از آن می شناسید پیدا کردید، بدانید که مربوط به این مسئله است.

شیر آش؛ مخصوص افطار

شیر آش یا شیر برنج در استان مازندران به نام شیر آش معروف است و با استفاده از شیر، برنج، نمک و شکر تهیه می ‌شود. برای تهیه این غذای ساده و سبک مناسب افطار، ابتدا شیر را می‌ جوشانند و سپس به آن کمی نمک و مقداری برنج اضافه می ‌کنند. بعد از مدتی به آن کمی شکر اضافه می ‌کنند. البته شکر را می ‌توان همراه غذا نیز سرو کرد. در برخی از استان‌ ها شیر برنج را با شیره انگور میل می کنند.

باقلا قاتوق اصیل گیلانی

 در شهرهای شمال کشور از باقلا در تهیه بسیاری از غذا ها و به صورت خام در کنار سایر غذا ها، استفاده می ‌شود. باقلا قاتوق نیز یکی از این خورش های ساده و بسیار خوشمزه است. مواد مورد نیاز برای تهیه باقلا قاتوق سیر، پاچ باقلا، شوید خشک، نمک و زردچوبه و فلفل است. پس از پخت باقلا با سیر سرخ کرده و ادویه و کمی آب، تخم مرغ ها را داخل آن می شکنند تا پخته شوند. این خورش را با برنج میل می کنند.

با رشته خوشکار گیلان را به خانه خود بیاورید

رشته خوشکار یک دسر بسیار خوشمزه شمالی است که با آرد برنج، شیر و انواع مغزیجات مانند گردو و پسته تهیه می ‌شود. درست کردن این دسر کمی سخت است و نیاز به ابزار خاصی دارد. پس از سرخ کردن خوشکار های آماده شده روی آن شربت غلیظ می ریزند و در کنار نوشیدنی های گرم مانند چای میل می ‌کنند.

فرنی با آرد برنج

یکی از افطار های اقوام ایرانی فرنی است که معمولاً در تمام شهر ها یک دستور واحد دارد. برای تهیه این افطاری بسیار ساده و خوشمزه از آرد برنج، شیر، شکر و گلاب استفاده می ‌شود. خوردن فرنی همراه با دارچین و شیره بسیار دلچسب است.

مربای گل سرخ

مربای گل سرخ یکی از دسرهای محلی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان و به عنوان افطار در شهرهای شمال غرب کشور طبخ می ‌شود. طرز تهیه مربای گل سرخ یا همان گل محمدی بسیار ساده است. مانند سایر مربا ها مواد اولیه این دسر هم شکر است؛ اما طرز پخت آن نیاز به تجربه دارد. چرا که باید تلخی گل ‌محمدی را بگیرید و طوری درست کنید که مربا شکرک یا کپک نزند. برای مشاهده دستور تهیه مربای گل سرخ که یکی از افطار های اقوام ایرانی است به وب سایت زن شاد مراجعه نمایید.

آش دوغ با طعمی بی نظیر

حتماً اسم آش دوغ معروف تبریز را تا به اکنون شنیدید. البته به جرأت می ‌توان گفت که این غذا در تمام شهر های ایران با روش ‌های گوناگون طبخ می ‌شود؛ اما دستور اصلی آن که مربوط  به استان ‌های شمال‌غرب کشور است، با استفاده از برنج، نخود، دوغ ترش و اسفناج و سبزیجات معطر تهیه می ‌شود. برای تزیین روی آش نیز از نعناع داغ استفاده می شود. آش دوغ یک غذای بسیار لذیذ است که برای افطار هم مناسب است.

نان برساق پفکی و فوق العاده خوشمزه

نان برساق یک نان محلی مربوط به استان کردستان است که در روغن سرخ می شود و برای افطار و صبحانه بسیار محبوب است. مواد لازم برای تهیه نان برساق آرد، شکر، آب، روغن و تخم مرغ و جوش شیرین است.

کولیره؛ نان محلی کردستان

کولیره نیز یکی از افطار های اقوام ایرانی و متعلق به استان کردستان است. این نان شبیه نان روغنی است؛ اما به دلیل داشتن زردچوبه و زعفران بسیار خوش رنگ و خوش طعم است. مواد اصلی مورد نیاز برای تهیه کولیره آرد، شیر، شکر، ماست، روغن، تخم ‌مرغ، خمیر مایه، کره، پودر هل، نمک، وانیل، کنجد یا سیاه دانه برای تزیین می باشند. دستور تهیه نان برساق و کولیره معروف کردستان و سنندج در وب سایت زن شاد موجود است.

ابتدا تخم مرغ ها را به همراه وانیل و شکر و پودر هل خوب مخلوط می کنیم و سپس خمیر مایه، زعفران و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم. در ظرف دیگری شیر ولرم، ماست، کره و روغن مایع را مخلوط کرده و با آرد الک شده، بکینگ پودر و نمک مخلوط می کنیم. پس از مخلوط کردن و تهیه یک خمیر لطیف، آن را باز می کنیم و به اندازه های دلخواه قالب می زنیم. می توان گلوله های کوچکی از خمیر برداشت و روی سطح آرد پاشی شده باز کرد. برای تزیین هم از زرده تخم مرغ، کنجد و سیاه دانه استفاده می شود. این نان در تنور یا فر پخته می شود.

کلام پایانی

صحبت از انواع افطار های اقوام ایرانی بسیار زمان بر و طولانی است. همان طور که اشاره کردیم هر منطقه با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ غذایی خود انواع مختلفی از خوراکی ها و دسر ها را برای افطار تهیه می کنند. برخی از افطاری ها نیز متعلق به تمام استان ها هستند؛ مانند زولبیا بامیه که یکی از دسر های خوشمزه و بسیار محبوب است. این دسر معمولا در ماه رمضان مصرف می شود. ممکن است آشنایی با فرهنگ غذایی و دستور تهیه افطار های اقوام ایرانی برای شما جذاب باشد و بخواهید برای مشاهده انواع دستور ها، سری به وب سایت زن شاد بزنید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید