مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
confident child

۸ راه حل طلایی تقویت اعتماد به نفس در کودکان

وقتی به این حقیقت می اندیشیم که بسیاری از مشکلات ما در بزرگسالی ناشی از عدم اعتماد به نفس می باشد، به اهمیت و لزوم اعتماد به نفس در کودکان پی می‎ بریم. به دلیل ضرورت ایجاد و تقویت اعتماد به نفس در کودکان، در این مقاله به برخی موضوعات مرتبط از جمله راه ‎های افزایش اعتماد به نفس در کودکان، نشانه ‎های عدم اعتماد به نفس در آن ها، تقویت اعتماد به نفس و نکات طلایی در رابطه با موفقیت در این زمینه که کسی به ما نمی گوید بیشتر می ‎پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

مفهوم روانشناخنی اعتماد به نفس در کودکان چیست؟

اعتماد به نفس در کودکان باوری ست که کودک نسبت به توانایی‎ های خود دارد. گاهی در ذهن کودکان، پیش می آید، که اعتماد به نفس شان در یک حوزه بالاتر است. مثلاً  وقتی کودک در درس ریاضی تسلط دارد، در کلاس ‎های ریاضی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می باشد ولی اگر در درس علوم ضعیف ‎تر باشد و از کمبود اعتماد به نفس رنج بکشید.

معرفی کلیدی ترین روش های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان، سلامت روان و شادمانی در بزرگسالی به ارمغان خواهد آورد. به همین دلیل ایجاد اعتماد به نفس و کمک به آن ها برای تقویت این مهارت بسیار حائز اهمیت می باشد؛ در ادامه به برخی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان اشاره می کنیم.

 توجه خود را معطوف او کنید

 یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس، توجه به مسائل کودکان می باشد. زیرا این موضوع به صورت غیر مستقیم به کودک این پیام را می ‎دهد که تا چه اندازه ارزشمند است و شما برای او، چه میزان ارزش قائل اید.

او را با خط قرمز ها آشنا کنید ولی کنترلگر نباشید

 مسلماً رعایت یک سری محدودیت‎ ها و قوانین در هر خانواده‎ای ضروری است؛ شما هم خط قرمزها را به فرزند خود یادآور شوید ولی بیش از حد کنترلگر و مستبد نباشید.

مقایسه کودکان با یکدیگر ممنوع

 هر کودکی توانایی ‎ها و قابلیت های منحصر به فردی دارد و مقایسه کردن کودکان با هم چه از نوع منفی و چه مثبت می تواند به اعتماد به نفس کودکان ضربه بزند.

مهارت همدلی و همدردی با کودکان را فرا بگیرید

 اگر کودک در انجام دادن برخی از کارهای ظاهرا ساده ناتوان است، با او همدردی کرده و نقاط مثبت او را تحسین کنید. این مسأله باعث می ‎شود تا کودک به جای اینکه روی نقاط منفی خود متمرکز شود، به توانمندی‎ ها و مهارت‎ های خود فکر کند و اعتماد به ‌نفس بیشتری داشته باشد.

ریسک پذیری را به کودک خود آموزش دهید

 از دیگر راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان، این است که اجازه دهیم تا مسائل جدید را امتحان کنند. کودکان باید بدانند که  بدون خطر کردن نمی ‎توانند در زندگی موفق شوند. البته این ریسک ها باید کنترل شده و سالم باشند.

به کودک تان اجازه اشتباه کردن بدهید

 یکی از اولین نتایج خطر کردن، احتمال بروز خطا و اشتباه است که هیچ اشکالی ندارد و حتی کودک می ‎تواند از طریق اشتباه کردن بیاموزد که خطا و اشتباه نیز جزئی از زندگی محسوب می شود و همین مسأله به رشد اعتماد به نفس در کودکان کمک می‎ کند.

کودک خود را بی قید و شرط دوست داشته باشید

 صرف نظر از خطاها و اشتباهاتی که فرزندتان ممکن است مرتکب شود، به او یادآوری کنید که دوستش دارید و برای تان مهم نیست چه کاری کرده است و تنها به او گوش زد کنید که از کار اشتباهی که کرده، ناراحت هستید ولی این چیزی از علاقه شما به او کم نمی‎ کند. این نوع برخود موجب می شود، کودک نقاط قوت خود را بیشتر کند و بر مهارت های خود بیفزاید.

از معجزه ی تشویق کردن بچه ها غافل نشوید

 همه افراد از کودک تا بزرگسال از تحسین شدن لذت می ‎برند. و همین امر باعث می ‎شود تا کارهای مثبت بیشتری انجام دهند، تا بیشتر مورد تشویق قرار بگیرند. شما به راحتی می‎ توانید با این میل کودک به تحسین شدن عادات خوب را در او نهادینه کنید و اعتماد به نفس او را بالا ببرید.

۱۲ دلیل اصلی کمبود اعتماد به نفس

کودکانی که اعتماد به نفس ندارند، نشانi هایی را از خود بروز می ‎دهند. این نشانه ها عبارت اند از:

  • کودک برای خود ارزش قائل نیست.
  • از انجام کارهای جدید می‎ ترسد.
  • دوست دارد شخص دیگری باشد.
  • قدرت تصمیم ‎گیری ندارد.
  • تمایل دارد، به کودکان کم سن و سال ‎تر، زور بگوید.
  • در مقابل کودکان هم سال،احساس ضعف می‎کند.
  • درباره خود کم حرف می‎ زند و اطلاعات کمی به دیگران می ‎دهد.
  • در میهمانی‎ ها گوشه گیر است و اگر در شرایط جدیدی قرار بگیرد، مضطرب می‎ شود.
  • در مدرسه و سر کلاس کم حرف است.
  • از دیگر نشانه ‎های عدم اعتماد به نفس در کودکان، نیاز به توجه می باشد.
  • از اشتباه کردن و شکست بیم دارد.
  • در پیدا کردن دوست و حفظ آن، دچار مشکل است.

۴ بازی فوق العاده برای افزایش این مهارت

 بازی کردن قسمت مهمی از زندگی روزمره کودکان است و می‎توان به وسیله آن عادات، مفاهیم و ویژگی های مختلفی را در کودک به وجود آورد. در ادامه به معرفی برخی بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان  می پردازیم:

خمیر بازی

 یکی از بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان، خمیر بازی می باشد. با خمیربازی، کودک می ‎تواند تصورات خلاقانه خود را عینی کرده و موجودات خیالی خود را خلق کند و به نمایش بگذارد. معمولاً کودکان توانایی صحبت درباره آنچه را که در ذهن شان می ‎گذرد، ندارند و با خمیر بازی می ‎توانند ابراز وجود کنند و همین امر باعث احساس غرور و اعتماد به نفس می ‎شود.

ساخت کاردستی

به طور کلی، یکی دیگر از بازی‎ های افزایش اعتماد به نفس، ساختن و خلق کردن می باشد، که بشدت در ایجاد خلاقیت در کودکان تاثیرگذار است.

بازی فرمان به آدم آهنی

 در این بازی، علاوه بر اینکه کودک تمرین مشارکت می ‎کند و قدرت تمرکزش بیشتر می ‎شود، در جایگاه فرمان دادن نیز قرار می ‎گیرد.

بازی دقیق تر ببین

 در این بازی هم بر روی نقاط ضعف و هم بر روی نقاط قوت کودک کار می ‎شود. کودکان با انجام این بازی یاد می ‎گیرند، انسان ها با هم متفاوت هستند و حس اعتماد به نفس و همدلی در آن ها افزایش می ‎یابد.

 شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان در چه سنی می باشد؟

شکل گیری اعتماد به ‌نفس در کودکان از دوران کودکی و زمانی که آن‎ها حدود ۳ تا ۵ سال هستند، شروع می شود. در واقع سن شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان، به دنیای پیرامون  و رفتار پدر و مادر  با آن ‎ها بستگی دارد. در این دوران رفتار پدر و مادر در شکل‌ گیری اعتماد به ‌نفس کودکان تأثیر ویژه‎ ای دارد، چرا که والدین می ‌توانند اعتماد به‌ نفس را در کودکان ایجاد کنند و آن را بالا ببرند.

اعتماد به نفس در کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال، معمولاً کنترل برخی از رفتارهای خود را نداشته و به طور غیر ارادی شیطنت و بازیگوشی می کنند و همین باعث سرزنش و شماتت اطرافیان می شود. در نتیجه این کودکان در موضع ضعف قرار می گیرند. برای ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در کودکان بیش فعال به توصیه های زیر عمل کنید:

  • او را تشویق کنید و از تحسین کلامی استفاده کنید.
  • از تشویق‎ های غیر کلامی هم غافل نشوید، مثلاً او را در آغوش بگیرید.
  • پیشرفت ‎های او را برجسته کنید به عنوان مثال نقاشی‎ های او را به دیوار بزنید. 
  • برای ارتقای اعتماد به نفس در کودکان بیش فعال باید اجازه دهید که گاهی خودشان تصمیم بگیرند.
  • کمال گرایی را کنار بگذارید زیرا هیچ کودکی کامل نیست پس منتظر نباشید که کودک شما تمام کارهای خود را بی عیب و نقص انجام بدهد.
  • به او آموزش دهید تا از خودگویی مثبت استفاده کند.
  • جدولی ترسیم کنید و از کودک خود بخواهید تا توانایی‎های خود را در آن بنویسد .

کلام آخر

اعتماد به نفس در کودکان باعث می‎ شود تا در آینده بتوانند از سلامت روانی بیشتری برخوردار باشند و قابلیت ریسک پذیری و تصمیم‎ گیری آن ها در زندگی آتی افزایش پیدا کند و در نتیجه انسان های موفق‎ تری باشند.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

2 پاسخ به “۸ راه حل طلایی تقویت اعتماد به نفس در کودکان”

  1. mamanish گفت:

    man dokhtaram asheghe kardastiye
    mishe chanta ide behem bedin? harchi begin ro barash dorost kardam dg
    🤦🏾‍♀️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید