مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
distance-education

مزایا و معایب آموزش از راه دور

آموزش نسل جدید در حال تغییرات بنیادین است. این تغییرات حرکت خود را به سمت بستری آغاز کرده‌ اند که بر خلاف شیوه سنتی، از اجتماعات فیزیکی دوری و جهان را به دهکده‌ ای کوچک تبدیل می‌ کنند. در این صورت دسترسی به آموزش را به ساده‌ ترین شیوه های ممکن فراهم می‌ کنند. اگر بخواهیم تعریف جامع و دقیقی از مفهوم آموزش مجازی ارائه دهیم در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به نظر آید. ما پیشنهاد می‌کنم بیایید در این مقاله درباره انواع مختلف آموزش از راه دور، اصول یادگیری از راه دور، ابزار‌های آموزش از راه دور، مزایای و معایب آن و … اطلاعاتی کسب کنیم. سپس با توجه به مشکلات و معایبی که این روش یادگیری دارد بررسی کنیم برای شما مناسب است یا خیر!

آموزش از راه دور چگونه انجام می‌ شود؟

روشی از مطالعه که در آن معلمان و دانش آموزان در کلاس درس ملاقات فیزیکی ندارند، بلکه از اینترنت، ایمیل، پست الکترونیکی و غیره برای برگزاری کلاس استفاده می‌ کنند را “آموزش از راه دور” می نامند.
آموزش از راه دور شامل هیچ گونه تعامل حضوری با معلمان یا همسالان درس به صورت فیزیکی در کلاس درس نمی‌ شود. دانش‌ آموزان به تنهایی در خانه مطالعه می‌ کنند و یادگیری بیشتر فردی است و با توجه به هر دانش‌ آموز و در دسترس بودن آن ‌ها، سرعت و جدول زمانی پیشرفت تحصیلی متفاوت است.

با نصب این برنامه ها معلم زبان خودت باش!

آشنایی با انواع مختلف آموزش از راه دور

انواع مختلف آموزش از راه دور عبارت اند از: دوره‌ های آنلاین، دوره‌ های ترکیبی،دوره‌ های ترکیبی، دوره‌ های مکاتبه‌ ای و کلاس‌ های کنفرانس
اولین مورد از انواع مختلف آموزش از راه دور، دوره‌ های آنلایی هستند که به عنوان کلاس‌ های اضافی در مقاطع تحصیلی سنتی ارائه می‌شوند. دقت بفرمائید که این دوره‌ ها زیر مجموعه آموزش از راه دور محسوب می‌شوند. در واقع دوره‌ های آنلاین می‌توانند شامل تعامل با معلمان و همسالان باشند، اما آموزش از راه دور هیچ گونه تعامل چهره به چهره‌ ای بین دانش آموزان و معلمان ندارد. پیش از انتخاب هر یک از این‌ ها به مزایای و معایب یادگیری از راه دور و تاثیر یادگیری آن توجه کنید.

بررسی اصول یادگیری از راه دور

اکنون که خلاصه‌ ای از انواع مختلف آموزش از راه دور را اختیار دارید، وقت آن است تا با اصول یادگیری از راه دور نیز آشنا شوید. یادگیری از راه دور یک سری اصول و قوانینی دارد که آگاهی داشتن از آنها کار شما را سهولت می‌ بخشد.

آموزش صحیح

در وهله اول مربیان باید به درستی آموزش ببینند؛ زیرا طریقه و اهداف آموزش از راه دور با آموزش حضوری یکسان نیست. در ارتباط با این موضوع مواردی باید به خوبی در نظر گرفته‌ شوند.

آشنایی با ابزار

یکی از مهم‌ ترین اصول یادگیری از راه دور آشنایی و اطمینان از سیستم مورد استفاده برای بازخورد به موقع از نحوه عملکرد دانش آموزان می‌ باشد.


اختصاص زمان بیشتر

معلمان باید زمان بیشتری را برای برنامه ریزی و ساختار دروس نسبت به جلسات حضوری صرف کنند. اطمینان از داشتن دستور‌العمل‌ های واضح و دقیق باعث می‌ شود دانش آموزان به راحتی در فعالیت‌ های برنامه ریزی شده شرکت کنند. دانش آموزان به فرا خوانی عادت دارند تا با ابزار‌های آموزش از راه دور سازگار شوند. پیش از این، آنها ممکن بود دست خود را در کلاس درس بالا می‌ بردند یا چیزی را با صدای بلند می‌ گفتند. حال در آموزش از راه دور آنها نمی‌ دانند چگونه این کار را انجام دهند. بنابراین معلمان و همچنین والدین باید به آنها کمک کنند.
از این رو با توجه به مواردی که گفته شد؛ قبل از هر چیز آشنایی با اصول یادگیری از راه دور که امروزه به لطف قدرت اینترنت در حال رونق است بسیار ضروری می‌ باشد.

معرفی ابزار‌های آموزش از راه دور

ابزار‌های آموزش از راه دور محصولاتی هستند که معلمان در کلاس‌ های درس آموزش از راه دور از آنها استفاده می‌ کنند. این ابزار‌ها امکان یادگیری را در هر زمان و هر مکان از طریق اتصال به اینترنت فراهم می‌ کنند. معلمان می‌ توانند با استفاده از فناوری یکپارچه ابزار‌هایی مانند Gmail، Google Slides و Google Docs، به راحتی فایل‌ ها را بین خود و دانش‌ آموزانشان به اشتراک بگذارند.

 Google Classroom به معلمان این امکان را می‌ دهد که دانش‌ آموزان را از طریق یک کد به یک کلاس درس خصوصی دعوت کنند. سپس معلمان می‌ توانند تکالیفی را برای نمره ‌دهی، بازخورد و ارزیابی آسان، پیوست کرده و ارسال کنند. سایر ابزار‌های آموزش از راه دور شامل یک کامپیوتر، لپ تاپ یا تبلت هوشمند ک اتصال اینترنتی پر‌سرعت و خوب داشته‌ باشد به همراه وبکم یا دوربین و ابزار نوشتن است.

مزایای آموزش از راه دور چه چیز‌هایی هستند؟

یکی از مزایای آموزش از راه دور این است که دانش آموزان می ‌توانند از دانشگاه‌ های سراسر جهان تحصیل کنند، حتی اگر قادر به سفر به آن شهر و دانشگاه نباشند.
از دیگر مزایای آموزش از راه دور برای کسانی است که به دلیل مشکلات متعدد مجبور به ماندن در خانه هستند. این نوع آموزش مقرون به صرفه است و فرصت‌‌ های برابر را برای دانشجویان فراهم می‌ کند تا به آموزشی با کیفیت عالی دسترسی پیدا کنند.

معایب یادگیری از راه دور چه چیز‌هایی هستند؟

این روش قطعا جذابیت‌ هایی دارد، اما بیایید نگاهی به معایب یادگیری از راه دور هم بیندازیم. برای بسیاری از افراد، نداشتن کلاس درس و تنظیم زمان کلاس می‌ تواند یادآوری ورود به سیستم یا حتی تمایل به ورود به کلاس را دشوار کند. هنگامی که در حال یادگیری از راه دور هستید، در برقراری ارتباط با معلم خود با مشکل بیشتری مواجه خواهید شد.

از آنجایی که کلاس درس وجود ندارد و بنابراین توانایی کاربر روی پروژه‌ های گروهی یا حتی مکالمه با دانش آموزان و دانشجویان در یک محیط رو در رو وجود ندارد، ایجاد روابط از هر نوعی دشوار است.

سایر معایب یادگیری از راه دور بی‌ ربط به چالش‌ های یادگیری از راه دور نیستند.

چالش‌ های یادگیری از راه دور که ممکن است با آنها مواجه شوید

در حالی که بهره‌مندی از مزایای این روش یادگیری آسان دلچسب است. به همان اندازه مهم است که چالش‌ های آن را هم بشناسید. تمام دانش آموزان در تمام سطوح سنی باید بر موانعی غلبه کنند که مختص آموزش از راه دور هستند.
یادگیرندگان الکترونیکی با تعداد زیادی از چالش‌ های یادگیری از راه دور روبه رو هستند که اگر چه اغلب در کلاس‌ های درس سنتی هم وجود دارند، اما در یک محیط مجازی بیشتر تقویت می شوند، مانند:

-مدیریت زمان ناکارآمد
-نبود ارتباط فوری

-عدم دریافت بازخورد به موقع
-عدم دریافت دستورالعمل یا انتظارات واضح

تاثیر یادگیری از راه دور بر عملکرد یادگیرندگان

در یک مطالعه‌ ای تاثیر یادگیری از راه دور بر عملکرد دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه با استفاده از نمرات GPA نهایی مقایسه شد. آموزش از راه دور نسبت به دوره‌ های کلاسی حضوری مستلزم انگیزه و انضباط بیشتری می‌ باشد. یافته‌‌ های تحقیق نشان می‌دهد که آموزش از راه دور تأثیرات مثبت معنا داری بر آموزش برنامه درسی دارد. همچنین اثرات مثبت قابل توجهی بر رسانه‌ های فناوری در اثر بخشی یادگیری نیز می گذارد.
تاثیر یادگیری از راه دور در تعامل اجتماعی دانش آموزان هم قابل مشاهده است. اجازه می‌ دهد تا ایده‌ های خود را در مورد موضوعات مختلف با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بحث‌‌ های آنلاین تحت رهبری دانش ‌آموزان معمولاً انگیزه درک عمیق تر و همچنین کاربرد‌ های شخصی جالبی از مفاهیم و نظریه‌‌ های درسی دارد.

کلام آخر

اکنون که خلاصه ای از تعریف آموزش از راه دور و انواع مختلف آن را در دسترس دارید، می توانید تصمیم بگیرید که آیا این آموزش برای شما و زندگی شما مناسب است یا خیر. بسیاری از دانش‌آموزان، آموزش از راه دور را راهی کامل و عملی برای دریافت آموزش با کیفیت، بدون نیاز به حضور می‌دانند.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید