مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
seo

آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته

می‌ خواهید بدانید که سئو چگونه کار می کند و برای انجام آن باید روی چه چیزهایی تمرکز کنید؟ خب، اگر این طور است، مقاله مناسبی را برای خواندن انتخاب کردید. برای فهمیدن آنچه که هر بازاریاب دیجیتال باید در مورد سئو و آموزش سئو بداند، با ما همراه باشید و ادامه مطلب را بخوانید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تعریف سئو (SEO) یا بهینه سازی موتور جستجو
  • اهداف سئو
  • اهمیت سئو سایت
  • انواع سئو سایت
  • مراحل سئو سایت
  • ابزار های سئو سازی
  • هزینه سئو سایت
  • آموزش سئو

تعریف سئو (SEO) یا بهینه سازی موتور جستجو

بیایید با پرسیدن یک سوال واضح شروع کنیم: سئو دقیقا چیست؟ سئو که فارسی شده SEO  است، در واقع مخفف عبارت  “Search Engine Optimization می باشد، به معنای بهینه ‌سازی برای موتور جستجو. سئو (SEO) در واقع فرآیند جذب ترافیک از نتایج جستجو در گوگل یا موتور های جستجوی دیگر است.  هدف از سئو (SEO) بهبود موقعیت وب ‌سایت شما در صفحات نتایج جستجو می باشد.

 به یاد داشته باشید، هرچه وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو بالاتر باشد، افراد بیشتری آن را خواهند دید و احتمال اینکه کلیک کنند و وارد سایت شما شوند، بیشتر می‌ شود.

سئو شامل فعالیت های مختلفی است، از جمله:

  • شناسایی کلمات کلیدی مرتبط (که احتمال جستجو شدن آنها توسط کاربران زیاد است)
  • تولید محتوای مفید و با کیفیت و بهینه سازی آن برای موتور های جستجو و کاربران
  • قرار دادن لینک های مرتبط از سایت های معتبر در صفحات سایت
  • ارزیابی نتایج

امروزه به سئو به عنوان یک فعالیت بازاریابی واجب و ضروری نگاه می ‌شود. شرکت ‌های گوناگون از سئو کردن وب سایت خود اهداف گوناگونی دارند. در ادامه به تشریح برخی از اهداف سئو خواهیم پرداخت.

اهداف سئو چیست؟

صاحبان وب سایت ‌ها، از سئو سایت معمولا اهداف مختلفی را دنبال می‌ کنند. تعدادی از اهداف سئو را در لیست زیر مشاهده می کنید. لازم به ذکر است که اهداف سئو به این لیست محدود نمی‌ شوند و کارکرد های سئو سایت بسیار زیاد و متنوع هستند.

  • بازاریابی و تبدیل بازدید کنندگان به مشتری
  • جذب ترافیک بیشتر به وب سایت
  • افزایش فروش در فروشگاه های اینترنتی
  • برندینگ
  • افزایش شهرت و اعتبار کسب و کار
  • خدمات رسانی به مشتریان
  • جذب مشتری‌ های خاص (افراد یا شرکت ‌های خاص)

اهمیت سئو سایت

امروزه، اهمیت سئو سایت در بازاریابی محتوا یا دیجیتال مارکتینگ بر کسی پوشیده نیست. در ادامه به چند عامل اصلی اشاره خواهیم کرد که باعث می‌ شوند سئو سایت از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار باشد.

دیده شدن سایت و کسب رتبه بهتر

یکی از مهم ترین کارکرد های سئو افزایش میزان دیده شدن سایت است. به این معنی که مشتریان بالقوه هنگام جستجوی محصولات یا خدمات، راحت تر شما را پیدا کنند. دیده شدن ارتباط مستقیمی با رتبه سایت شما دارد. هر چه در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)  رتبه بالاتری داشته باشید، احتمال اینکه مشتریان بالقوه سایت شما را ببینند و به آن مراجعه کنند، بیشتر می ‌شود. بنابراین مهم است که رتبه ارگانیک صفحه خود را افزایش دهید.

ترافیک وب

افزایش ترافیک وب یکی از اهداف اصلی سئو است و زمانی که “دیده شدن” و رتبه سایت خود را افزایش می دهید، در واقع میزان جذب ترافیک به سمت سایت شما افزایش می یابد. اگر می‌خواهید افراد بیشتری وب ‌سایت شما را از طریق گوگل یا موتور های جستجوی دیگر پیدا کنند، باید از روش ‌های سئو استفاده کنید، طوری که در بین ۵ نتیجه اول در صفحه نتایج جستجو قرار بگیرید.

اعتبار و اقتدار سایت

اعتبار صفحه (Page Authority) به طور فزاینده ای برای موتور های جستجو مهم است؛ زیرا کاربران وب اهمیت زیادی به آن می ‌دهند. در اصل، اعتبار و اقتدار به این معنی است که وب سایت شما قابل اعتماد و با کیفیت است، مطالب آن مرتبط هستند و چیز های مفیدی برای ارائه به بازدیدکنندگان دارد.

تجربه بهتر بازدید کنندگان

یکی دیگر از دلایل اهمیت سئو سایت این است که هنگامی که برای تولید محتوای خوب و بهینه سازی سئو داخلی وقت می گذارید، در واقع قابلیت استفاده سایت خود را بهبود می بخشید. این باعث می‌ شود که بازدیدکنندگان یک تجربه یکپارچه و مثبت از سایت شما داشته باشند. به عنوان مثال، هنگامی که سایت خود را ریسپانسیو می‌کنید، باعث می‌ شوید که کسانی که با موبایل وارد سایت شما می‌ شوند نیز بتوانند مطالب را به خوبی ببینند و سایتتان را سریع ترک نکنند. همچنین، افزایش سرعت بارگذاری صفحه، باعث کاهش نرخ پرش شده و باعث می‌شود که بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند.

انواع سئو سایت

به طور کلی، سه نوع سئو سایت از انواع سئو سایت وجود دارد که عبارتند از:

     سئوی داخلی (On-page SEO)

 سئوی داخلی به عمل بهینه سازی صفحات وب به منظور کسب رتبه بالاتر و جذب ترافیک بیشتر اشاره دارد. سئو داخلی به عواملی مربوط می‌ شود که مستقیما در صفحه وب موجود هستند، مثل محتوا و کد HTML و در سئو داخلی این موارد باید بهینه شوند.

     سئوی خارجی (Off-page SEO)

 سئوی خارجی یکی دیگر از انواع سئو سایت است که به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که خارج از وب سایت شما انجام می شود تا بر رتبه بندی شما در صفحات نتایج موتور جستجو تأثیر بگذارد. سئو خارجی معمولا به بک لینک‌ ها (backlinks) و سایر سیگنال ‌های خارج از سایت مربوط می ‌شود.

     سئوی فنی (Technical SEO)

 از دیگر انواع سئو سایت، سئوی فنی فرآیندی است که طی آن مطمئن می شویم،  یک وب سایت با الزامات فنی موتور های جستجو (با هدف بهبود رتبه ارگانیک) مطابقت دارد. عناصر مهم سئوی فنی شامل کمک به خریدن ربات ‌ها، نمایه سازی، رندرینگ و معماری وب سایت است.

مراحل سئو سایت

به طور کلی، می‌ توان مراحل سئو سایت را به ۶  مرحله تقسیم کرد که در ادامه به تشریح مراحل سئو سایت خواهیم پرداخت:

مرحله ۱: تجزیه و تحلیل سئو خارجی

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، پایه و اساس هر بهینه سازی موتور جستجو است. علاوه بر این، این مرحله شامل تجزیه و تحلیل سایت های شرکت ‌های رقیب، لینک ‌ها (داخلی و خارجی)، دیده شدن در رسانه های اجتماعی و استفاده بین المللی و چند زبانه از وب سایت است.

مرحله ۲: سئو فنی (Technical SEO)  

سئو فنی نه تنها شامل استفاده صحیح از تگ ‌های سئو (مانند تگ‌ های عنوان، توضیحات متا و تگ ‌های هدینگ) است، بلکه شامل بهبود سرعت بارگذاری صفحه و استفاده از داده‌ های ساختار یافته (structured data) نیز می ‌شود. علاوه بر این، در سئو فنی باید اطمینان حاصل کنیم که موتور های جستجو می توانند همه صفحات را ایندکس یا فهرست کنند.

مرحله ۳: بررسی قابلیت استفاده (Usability Check)

در این مرحله، قابلیت استفاده از وب سایت ارزیابی می شود. چه در رایانه دسکتاپ و چه در دستگاه ‌های موبایل و تبلت، صفحات وب سایت باید به خوبی نمایش داده شوند و به اصطلاح کاربر پسند باشند. قابلیت استفاده بخصوص برای گوشی های هوشمند از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مرحله، اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل سئو خارجی (مرحله ۱) به عنوان پایه ‌ای برای بهبود کمیت و کیفیت لینک ‌های خارجی سایت عمل می کند.

مرحله ۵: بازاریابی محتوا  (content marketing)

سئوکاران به راحتی محتوای باکیفیت را به اشتراک می‌گذارند و به آن لینک می دهند. به همین دلیل بازاریابی محتوا یکی از اجزای مهم استراتژی سئو سایت است.

مرحله ۶: بازاریابی رسانه های اجتماعی  (social media marketing)

دیده شدن یک وب سایت در رسانه های اجتماعی تأثیر مثبتی بر رتبه بندی آن در موتور های جستجو دارد. به همین دلیل، بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز باید بخشی از بهینه سازی سئو سایت باشد.

برای دستیابی به رتبه های بالا در صفحه نتایج جستجو، هر ۶ مرحله ای که ذکر شد، باید اجرا شوند. به طور معمول نتیجه کار را می توان پس از ۴ تا ۶ ماه مشاهده کرد. بنابراین باید صبور باشید، هر چه بیشتر تلاش کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

معرفی ابزار های سئو سازی

ابزار های سئو سازی به شما کمک می کنند تا در نتایج موتور های جستجو رتبه بالاتری بدست بیاورید. ابزار های سئو سازی به بهینه سازی محتوای وب از طریق تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی در محتوا ، بک لینک ‌ها و سایر ملاحظات سئو کمک می کنند.  چند نمونه از ابزار های سئو سازی که جهت بهینه‌ سازی عناصر مختلف سئو به کار می‌ روند، در ادامه این بخش ذکر شده‌اند:

ابزار بهینه سازی کلمات کلیدی: Google Keyword Planner

بهینه سازی دامنه: Searchmetrics

ابزار بهینه سازی رتبه سایت: rankingCoach

بهینه سازی ترافیک وبسایت: Google Analytics

ابزار بهینه سازی رسانه‌های اجتماعی: hootsuite

هزینه سئو سایت چقدر است؟

سئو سایت به تجربه و تلاش مستمر و طولانی‌مدت نیاز دارد. اگر می‌ خواهید کار سئو سایتتان را خودتان انجام دهید، لازم است آموزش ببینید و زمان زیادی را صرف این کار کنید. اما اگر قصد دارید این کار را به یک شرکت فعال در زمینه سئو و بازاریابی محتوا بسپارید، مسلما باید هزینه سئو سایت بپردازید، اما قیمت و تعرفه مشخصی در این زمینه وجود ندارد. هر شرکت لیستی از خدماتی که انجام می‌ دهد را به شما ارائه می‌کند و قیمت پیشنهادی خود را دارد. برای آگاهی از هزینه سئو سایت، معمولا لازم است که با شرکت مورد نظرتان تماس بگیرید یا به وب ‌سایت آنها مراجعه کنید.

اقدامات لازم برای آموزش سئو

اگر به آموزش سئو فکر می‌کنید و قصد دارید در این زمینه مهارت کسب کنید، می ‌توانید کتاب‌ ها، ویدئو های آموزشی و وبلاگ ‌های فراوانی را در اینترنت پیدا کنید که اصول اولیه سئو را به شما یاد می ‌دهند. با این حال، در کنار آموزش سئو، تجربه نیز بسیار مهم است. یکی از بهترین منابع برای آموزش سئو، راهنمای سئو برای مبتدی ها است که توسط شرکت گوگل منتشر شده است. این راهنما بسیار کامل و معتبر است. به زبان فارسی نیز منابع معتبر زیادی در دسترس هستند که برای شروع آموزش سئو می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سخن آخر

در دنیای امروز، اهمیت سئو سایت در بازاریابی محتوا یا دیجیتال مارکتینگ از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است. با این حال، سئو سایت کار آسانی نیست و انجام آن نیاز به آگاهی از اصول، تجربه و ممارست زیادی دارد. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را در رابطه با سئو سایت و چیستی آن، اهداف سئو، اهمیت سئوی سایت، انواع سئو سایت، مراحل سئو سازی، ابزار های سئو سازی، هزینه سئو سایت و آموزش سئو مطرح کنیم. به یاد داشته باشید که سئو سایت کاری نیست که در مدت زمان کم نتیجه آن را ببینید. لازم است که تمامی اصول را یاد بگیرید و به کار بگیرید و در ضمن، صبور باشید و منتظر رسیدن به نتیجه دلخواه بمانید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید