مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی رو نمی دونی؟ اینجا کلیک کن

هر چند که دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی تفاوت ‎های اساسی با هم دارند، ولی نمی ‎توان بخش ‎های مشترک آن ‎ها را هم نادیده گرفت. با اینکه هدف هر دوی آن ‎ها ارتقای کیفیت زندگی با استفاده از بهبود فضاست. با این حال نمی ‎توان این دو عبارت را به جای یکدیگر استفاده کرد. تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی در برخی از جنبه ها نامحسوس و در برخی جنبه‎ های دیگر محسوس است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره این تفاوت‏ ها بیشتر صحبت کنیم و به موضوعات مرتبطی نظیر وظایف یک معمار داخلی، معرفی نرم افزار طراحی داخلی، اصول طراحی داخلی، هدف طراحی داخلی و … بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

اولین تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی در این است که طراحی داخلی مانند هر تخصص دیگری نیازمند آموزش و تمرین است. کسانی که علاقه دارند در زمینه طراحی داخلی فعالیت کنند، باید درباره پارچه‎ها و رنگ ‎ها اطلاعات کافی کسب کنند و طراحی با استفاده از نرم افزار اتوکد، برنامه‎ ریزی فضایی، ترسیم، طراحی مبلمان و معماری را یاد بگیرند. اغلب طراحان داخلی بعد از فارغ التحصیلی، با شرکت ‎هایی که در زمینه طراحی داخلی فعالیت دارند، همکاری می‎کنند تا پس از کسب تجربه کافی بتوانند شرکت خود را تأسیس کنند.

مهم ‎ترین بخش از حرفه یک طراح داخلی، داشتن هنر و علم درک رفتار مردم به منظور ایجاد فضا های کاربردی خلاقانه درون ساختار هایی است که معماران داخلی طراحی کرده ‎اند.

دیگر تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی در این است که دکوراتور ها اغلب با سطح ظاهری فضا سر و کار دارند و در این حوزه دوره‎ های آموزشی تخصصی را گذرانده‎ اند.

آشنایی با وظایف یک معمار داخلی

وظایف یک معمار داخلی تفکیک فضا های داخلی به فضا هایی کوچکتر نظیر اتاق خواب، اتاق کنفرانس، اتاق انتظار آشپزخانه و غیره است. به عبارت دیگر، وظایف یک معمار داخلی این است که به شیوه کاملاً فیزیکی به وسیله سقف، کف، دیوار، رنگ، بافت، نور و فضای داخلی را سازماندهی می‎کند. این مرحله از سازماندهی فضا، قدم اول به شمار می‎آید و قدم‎ های بعدی با «دکوراسیون داخلی» و «طراحی داخلی» تکمیل می ‎شود.

از دیگر وظایف یک معمار داخلی این است که با مطالعه، بررسی و یافتن راه حل‎ های خلاقانه، محیطی راحت و دلنشین، امن و سالم ایجاد کند. مهم ‎ترین وظیفه یک معمار داخلی درک رفتار مردم و نیاز هایشان است. در واقع یک معمار داخلی باید شرایط جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و مذهبی را با هدف ایجاد فضا های کاربردی مورد بررسی قراردهد.
از دیگر وظایف یک معمار داخلی، سازماندهی فضا با توجه به عملکرد آن و هم چنین حصول اطمینان از مطابقت ایده ‎ها با طراحی ساختمان و موارد ایمنی و حتی طراحی آکوستیک است. هم چنین  انتخاب و نظارت بر نحوه چیدمان مبلمان و دیگر لوازم منزل، نور، رنگ و دیگر موارد هم از وظایف یک معمار داخلی محسوب می شود.

دکوراسیون به چه معناست؟  

حال که تا حدودی با تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی آشنا شدیم، بد نیست تا ببینیم که دکوراسیون به چه معناست؟ دکوراسیون داخلی انجام هماهنگی ‎های لازم برای به نمایش درآوردن رنگ ‎ها، اسباب و اثاث و دیگر وسایل در یک اتاق به صورت هنرمندانه و خلاقانه است.

دکوراسیون داخلی درست مانند دیگر هنر ها، دارای اصول و سبک و سیاقی است. این دکوراسیون براساس نیاز ها و سلیقه‎ های هر برهه زمانی دستخوش تغییرات می ‎شود.

 دکوراسیون داخلی به هنر و علم ایجاد یک فضای داخلی اشاره می کند. این دکوراسیون برای کاربران آن فضا از لحاظ زیبایی و کاربری مناسب باشد. دکوراسیون داخلی دارای سبک‎ ها و گرایش ‎های مختلفی است. به عبارت دیگر دکوراسیون داخلی به این موضوع می ‎پردازد که چگونه می ‎توان یک پلان آزاد را با استفاده از مبلمان و انواع دکوراسیون تغییر داد و یا اینکه یک فضا را با پوشش دیوار ها و نورپردازی دچار دگرگونی کرد.  

طراح داخلی کیست؟

طراح داخلی پایه ‎ای‎ ترین لایه ‏‎های فضای درونی ساختمان را سازمان دهی می‎کند. در واقع طراح داخلی آرشیتکتی است که دستور ساخت محیط داخلی بنا های مختلف اعم از آپارتمان، مراکز تفریحی، فروشگاه یا مغازه، باشگاه ورزشی، استودیوی هنری، دفتر اداره، سالن آرایشگاه، غرفه نمایشگاهی و … را برعهده دارد.

نرم افزار طراحی داخلی

طراحی داخلی یک رشته هنری است که به منظور افزایش سطح کیفی زندگی در محیط ‎های بسته مورد استفاده قرار می‎گیرد. یک طراح داخلی از ابزار های مختلفی برای انجام کار خود استفاده می‎کند که نرم افزار طراحی داخلی یکی از آنهاست.

نرم افزار طراحی داخلی سبب می‎ شود تا کار سریع‌ تر و هوشمندانه‌ تر پیش برود و به همین دلیل هم نسل جدید طراحان داخلی از نرم افزار طراحی داخلی بهره فراوانی می ‌برند. این ابزار ها بسیار متنوع هستند و هر کدام کاربر مختص به خود را دارند، از جمله‎ انواع نرم افزار طراحی داخلی عبارتند از نرم افزار ۳D Max  برای طراحی داخلی، نرم افزار راینو برای طراحی داخلی، نرم افزار طراحی داخلی Sketchup، نرم افزار Revit برای طراحی داخلی و غیره.

 دوره طراحی داخلی

همان طور که در بخش تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی گفتیم، طراحی داخلی از زیر شاخه‎ های رشته معماری است. این زیر شاخه برای هنرجویانی مناسب است که به طراحی فضا های مسکونی، اداری و تجاری علاقه مند هستند. در دوره طراحی داخلی علاوه بر یادگیری اصول طراحی داخلی و انجام تمرین ‎های مربوط به آن نقشه کشی نیز آموزش داده می ‎شود. سپس در دوره طراحی داخلی، با آموزش نرم افزار های ۳ بعدی، آشنا می ‎شوید و توانای کار با آن ‎ها را خواهید آموخت. در دوره طراحی داخلی با افزودن رنگ، نور، بافت و چیدمان کار را ادامه خواهید داد. با استفاده از روش‎ های واقع گرایانه، فضای طراحی را شبیه به تصویر کرده و به مشتری ارائه می ‎دهید.  

طراحی داخلی مدرن

این روز ها طراحی داخلی مدرن طرفداران بسیاری پیدا کرده است که بیشتر هم به دلیل سادگی سبک این نوع از طراحی داخلی است. یکی از مهم ‎ترین و اصلی ‎ترین عناصر در طراحی داخلی مدرن، شکل یا فرم است. در سبک طراحی داخلی مدرن غالباً از اشکال هندسی از جمله مستطیل، مربع یا مکعب که دارای زوایایی منحنی شکل هستند، استفاده می ‎شود. همچنین در این سبک از طراحی داخلی، اشکال کروی و مدور نیز رایج است. به طور کلی سبک مدرن، سبکی ساده است. کمینه گرایی یا مینیمالیسم هم از سبک ‎هایی است که ریشه در سبک طراحی داخلی مدرن دارد. بنابراین در این نوع طراحی داخلی، با استفاده از کمترین عناصر پر زرق و برق و تنها با به کارگیری خطوط صاف، جلوه ساده و کمرنگی به وجود می‎ آید.

 اصول طراحی داخلی

اصول طراحی داخلی بعد از طراحی نقشه ساختمان یکی از مهم‎ ترین و اساسی ‎ترین دغدغه ‎های کارفرما های ساختمان است. به همین دلیل آن ها از طراحان داخلی این انتظار را دارند تا با استفاده از  این اصول بهترین طراحی را انجام دهند. به طور کلی اصول طراحی داخلی عبارتند از:

ایجاد تعادل

ایجاد تعادل در طراحی داخلی از مهم ‌ترین اصول طراحی داخلی است و به سه نوع تعادل متقارن، نامتقارن و شعاعی تقسیم ‎بندی می ‎شود.

ریتم

ریتم در طراحی داخلی با ایجاد کنتراست و الگو های تکراری و به منظور حظ بصری ایجاد می ‎شود. شما می ‌توانید با استفاده از شکل یا رنگ در فواصل مختلف، تولید ریتم کنید.

هماهنگی

هماهنگی در صورتی ایجاد می ‌شود که تمامی عناصر به کار رفته در طراحی داخلی با یکدیگر یکپارچه شوند.

تناسب و مقیاس

تناسب به نسبت اندازه یک بخش به دیگری گفته می ‎شود و مقیاس عبارت است از اینکه چگونه اندازه یک شی‎ء به شیء دیگر یا به فضایی که در آن قرار دارد، مربوط می ‎شود. به عنوان مثال، سطحی وسیع و پر از عطر در یک اتاق کوچک، خارج از مقیاس است.

 هدف از طراحی داخلی

اصلی ‎ترین هدف از طراحی داخلی برقراری نظم و حفظ تعادل در محیط است. اما معمولاً اولین هدف از طراحی داخلی که به ذهن هر کاربری می ‎رسد، ارتقای زیبایی فضاست. دیگر هدف از طراحی داخلی، برطرف کردن نیاز های کاربران است. اگر فضا ها بر اساس نیاز ها و خواسته ‎های کاربران طراحی نشوند، بر کیفیت زندگی آن ‎ها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

کلام آخر

بسیار پیش می‎آید که عبارات دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی با یکدیگر اشتباه گرفته می‎ شوند. به همین دلیل آگاهی نسبت به تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی دارای اهمیت است.

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید