مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیسیم

اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیسیم چیست؟

عنوان اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیسم، یادآور یک افسانه یونانی است که بر طبق آن، جوانی به اسم نارسیوس تصویر خودش را در آب می بیند و به آن دل می بندد. در علم روانشناسی، فردی که به اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا شده است هم مثل نارسیوس از خودش یک تصویر غیر واقعی و ایده آل می سازد و عاشق آن می شود.

هر چند که شاید عجیب به نظر برسد، ولی این اختلال در واقع ناشی از احساس نا امنی عمیق و فقدان اعتماد به نفس است و حتی ممکن است خود فرد هم از آن بی اطلاع باشد.  در این مقاله تلاش کرده‎ ایم تا شما را با اختلال شخصیت خودشیفته و موضوعات مرتبط با آن از جمله انواع شخصیت خود شیفته، علائم اختلال شخصیت خودشیفته، ویژگی افراد خودشیفته، نحوه ارتباط با افراد خودشیفته، علل ابتلا به خودشیفتگی  و درمان خودشیفتگی در طب سنتی بیشتر آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته یا Narcissistic Personality Disorder، به نوعی اختلال روانی گفته می ‎شود که در آن حس خود بزرگ بینی و توجه و تحسین فرد نسبت به خود بیش از حد زیاد است و همدلی او با دیگران ضعیف است و روابط آشفته ای با سایرین دارد.

این افراد همواره دوست دارند از آن‎ ها تعریف و تمجید شود و در غیر این صورت ناراحت و عصبی خواهند شد. اختلال شخصیت خودشیفته اگر درمان نشود، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بسیاری از جنبه های زندگی از جمله کار، روابط شخصی و اجتماعی شود.

انواع شخصیت خود شیفته

شاید برایتان جالب باشد که اختلال شخصیت خودشیفته هم انواعی دارد که در ادامه به آن‎ ها اشاره می‎کنیم:

شخصیت خود شیفته نخبه گرا

 یکی از انواع شخصیت خود شیفته است. این قبیل افراد همیشه فکر می کنند که افکار و رفتارشان درست است. اغلب موارد با انرژی و متکبر هستند و همیشه احساس قدرت دارند و دوست دارند به مدارج بالاتر برسند و مقام خود را به رخ دیگران بکشند.

شخصیت خود شیفته افسرده

 یکی دیگر از انواع شخصیت خود شیفته است. این شخصیت مادام به دنبال تأیید، تحسین و توجه دیگران است و چنانچه این توجه را از دیگران نگیرد، سرخورده و افسرده می شود. 

شخصیت خود شیفته عاشق پیشه

 این افراد غالباً در حال بازی ‎ها و فریبکاری های شهوانی با جنس مخالف خود هستند و اگرچه خود را در روابط عاشقانه، گرم و صمیمی و منحصر به فرد نشان می دهند ولی در حقیقت به دنبال ارضای امیال خود هستند.

 علائم اختلال شخصیت خود شیفته

اختلال شخصیت خود شیفته معمولاً در بزرگسالی خود را نشان می دهد و با نشانه هایی بروز می کند، از جمله علائم اختلال شخصیت خود شیفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-اهمیت بیش از حد به خود

-انتظار تحسین و تمجید اغراق آمیز از دیگران

-رویای رسیدن به قدرت، ثروت، زیبایی و همسر ایده ال

-تحقیر افراد طبقات پایین اجتماع

-سوء استفاده از دیگران برای رسیدن به مقاصد خود

-کوچک شمردن احساسات و نیاز های دیگران

-بروز رفتاری متکبرانه توأم با خودستایی

-حساس و  زودرنج نسبت به انتقاد

-بی تفاوت و خونسرد نسبت به مشکل در روابط شخصی

-مشکل در تعدیل احساسات و رفتار

-عدم پذیرش تغییرات و کنترل استرس

-احساس ناامنی، آسیب پذیری، شرم و حس حقارت

-برقراری روابط صمیمی با دیگران بخصوص افراد ثروتمند و خاص

=بزرگ نمایی دستاورد های خود و تحقیر دستاورد های دیگران

-عدم توانایی شناسایی نیاز ها و احساسات دیگران

-اغراق در بیان مشکلات خود و عدم توجه به مشکلات دیگران

 ویژگی افراد خودشیفته

ویژگی افراد خودشیفته اغلب به گونه‎ ای است که به راحتی قابل شناسایی است؛ به عنوان مثال این افراد خود محور  و مغرور به نظر می رسند. از دیگر ویژگی‎ افراد خود شیفته یا افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته این است که به دشواری می توانند احساسات خود را مدیریت کنند و چنانچه انتقادی از آن ها شود، واکنش شدید نشان می دهند. هم چنین احتمال دارد از این افراد رفتار های تکانشی نظیر رابطه جنسی پر خطر سر بزند. شاید این طور به نظر برسد که افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته اعتماد به نفس بالایی دارند ولی کاملاً برعکس است؛ عزت نفس شکننده، از جمله ویژگی افراد خودشیفته است.

علل ابتلا به خودشیفتگی

اطلاع از علل ابتلا به خودشیفتگی می تواند شما را تا حدودی در مقابل آن مصون کند. بر اساس تحقیقات علمی، ژنتیک افراد می تواند نقش اساسی در ایجاد اختلال شخصیت خودشیفته داشته باشد.

عوامل محیطی نیز می توانند از علل ابتلا به خودشیفتگی محسوب شوند، از جمله:

-مورد بی توجهی یا سوء استفاده قرار گرفتن در دوران کودکی

 -توجه بیش از حد به کودک و نازپرورده کردن او

– انتظارات غیر واقعی والدین

 -عدم تعهد در امور جنسی

– عوامل فرهنگی نیز از دیگر

نحوه ارتباط با افراد خودشیفته

اگر مجبور هستید که با فردی که دارای اختلال شخصیت خودشیفته است، در رابطه باشید، اطلاع از نحوه ارتباط با افراد خودشیفته به شما کمک خواهد کرد ؛زیرا اصولاً برقراری رابطه با این دسته از افراد دشوار است.

با اطلاع از انواع روش های ارتباط با افراد خودشیفته که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، می توانید روابط بهتری با این گونه اشخاص داشته باشید:

-مطمئن باشید که تلاش می کنند دیگران را برتر از شما نشان دهند، بنابراین آماده هرگونه تحقیری از جانب آن ها باشید.

-اگر از خواسته های فرد خودشیفته نافرمانی کنید، باید منتظر عواقب آن هم باشید.

-از رفتارهای فرد خودشیفته نهراسید.

در مواجهه با افراد خودشیفته حتماً از زبان تن یا Body Language استفاده کنید و از این طریق حس مقاومت خود را نشان دهید.

-به انتقادات فرد دارای اختلال شخصیت خود شیفته اهمیتی ندهید.

 درمان خودشیفتگی

معمولاً درمان اختلال خودشیفتگی دشوار است چراکه افراد مبتلا به این اختلال نمی پذیرند که مشکلی دارند و دیگران را همیشه مقصر می دانند.

با این حال، درمان خودشیفتگی می تواند مؤثر باشد. بهترین درمان خودشیفتگی، روان درمانی است. در صورتی که این اختلال شدید باشد،  دارو هم می تواند تجویز شود .برخی از راه های درمان خودشیفتگی عبارتند از:

-روان درمانی با محوریت انتقال (TFP)

-درمان متمرکز بر طرحواره (SFT)

-درمان مبتنی بر ذهن (MBT)

-رفتار درمانی دیالکتیکی  (DBT)

-درمان فراشناختی (MIT)

-روان درمانی حمایتی

درمان خودشیفتگی در طب سنتی

درمان خودشیفتگی در طب سنتی حتماً باید همراه با سعی برای تغییر رفتار فرد باشد. هر چند که درمان این اختلال دشوار است و به صرف زمان و مراجعه به روانپزشک دارد تا با استفاده از جلسات درمانی و دارو، این عارضه تحت درمان قرار گیرد.

 کلام آخر

اختلال شخصیت خودشیفته عارضه ای است که میان بسیاری از افراد جامعه دیده می شود. معمولاً افراد خودشیفته، اعتماد به نفس کاذبی دارند که در پس آن عزت نفس شکننده ای پنهان است. این افراد خود را از دیگران برتر می دانند و برای اثبات آن دست به هر کاری حتی تحقیر دیگران می زنند.

برای درمان این اختلال، مراجعه به روانپزشک توصیه می شود.

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید