مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
how to make a origami

آموزش ساخت اوریگامی‌ های کاغذی

همه ما از کودکی اسباب بازیی های کاغذی زیادی داشتیم که ساخت آن‎ها را اغلب از والدین یا دیگر بزرگسالان یاد گرفته بودیم. شاید آن زمان نمی‌ ‎دانستیم که نوع ساده‌ ای از هنر اوریگامی به حساب می‌ آمد. اوریگامی به اندازه ای جالب و سرگرم کننده است که تصمیم گرفتیم امروز کمی درباره تاریخچه اوریگامی صحبت کنیم. همچنین از مراحل آموزش ساخت اوریگامی هم برایتان می گوییم و اطلاعات سودمند و جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

origami

هنر اوریگامی چیست؟

هنر اوریگامی یکی از محبوب ترین کاردستیی های ژاپنی است که به دلیل جذابیت آن، امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. معنی واژه اوریگامی در زبان ژاپنی، تا کردن کاغذ است. تنها چیزی که برای ساخت اوریگامی استفاده می ‎شود، کاغذ و تعداد اندکی «تا» است. در واقع هدف اوریگامی این است که با کاغذ و به کمک چند «تای» هندسی، طرح های جالبی خلق کند.

به عبارتی دیگر، ساخت اوریگامی از یک برگ کاغذ مربع شکل شروع می شود که هر سمت آن می تواند رنگ متفاوتی داشته‌ باشد. برای اوریگامی هیچ‎گونه برشی انجام نمی شود. یکی از مزیت های اوریگامی این است که مخاطبان آن از هیچ گروه سنی خاصی نیستند و از کودک پیش دبستانی تا افراد بزرگسال و حتی کهنسالان می توانند آن را بسازند و از کار با آن لذت ببرند.

present

اوریگامی از کجا پیداش شد؟

از آن جایی که لوازم مورد نیاز برای ساخت اوریگامی را می توان کاغذ دانست، بنابراین تاریخچه ساخت اوریگامی قدمتی در حدود قدمت اختراع کاغذ دارد. اولین بار چینی ها کاغذ را اختراع کردند و پس از مدتی از آن به جای پارچه و پاپیروس استفاده کردند. کم کم این اختراع مهیج به اقصی نقاط جهان از جمله اروپا هم راه یافت.برخی معتقدند که استفاده از «تای» کاغذ اولین بار در چین اتفاق افتاد. ولی نمی توان انکار کرد که ژاپنی ها، هنر اوریگامی را ارتقا بخشیدند. بر طبق آنچه در تاریخچه اوریگامی آمده است برای اولین بار در قرن شانزدهم میلادی اوریگامی به سبک مدرن و به گونه‎ای اصولی ساخته شد و بعد از آن در قرون هفدهم و هجدهم میلادی به صورت یک هنر فراگیر درآمد.

origami

در قرن نوزدهم در ژاپن، آموزش اوریگامی وارد برنامه ‎های درسی مدارس و مهد کودک ها شد. به این وسیله کودکان مهارت کار با انگشتان را فرا می گرفتند. «چگونه ۱۰۰۰مرغ دریایی بسازیم؟»  در سال ۱۷۹۷ در ژاپن به چاپ رسید که اولین کتاب اوریگامی به شمار می ‎رود. انجمن انگلیسی اوریگامی هم در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و امروزه از سراسر جهان عضو دارد.

چطور اوریگامی رو یاد بگیرم؟

همان طور که در تاریخچه اوریگامی گفتیم، آموزش اوریگامی از قرن ۱۹ میلادی وارد کتب درسی دانش آموزان در ژاپن شد و بعد از آن به دلیل اینکه این هنر برای کودکان سراسر دنیا مهیج و جذاب بود، در اقصی نقاط دنیا رواج پیدا کرد.

 اوریگامی از جمله هنرهایی است که به ارتقای مهارت هایی مانند افزایش تمرکز، کار با انگشتان و هماهنگی بین ذهن و عضلات کمک می کند؛ تا جایی که آموزش اوریگامی را راهی برای پرورش قوه خلاقه کودکان به حساب می‌ آورند. امروزه می توان از طروق مختلف این هنر را فرا گرفت که استفاده از کتاب و مجلات و سایت های آنلاین و شبکه های مجازی برخی از این روش‎ ها محسوب می شود.

برای اوریگامی چه وسایلی نیازه؟

یکی از نقاط قوت و مزایای هنر اوریگامی می‌ دانید چیست؟ ما به این پرسش پاسخ خواهیم داد. لوازم مورد نیاز اوریگامی کاملاً محدود و در دسترس هستند و تقریباً شما هر جایی که باشید و با کمترین امکانات می توانید لوازم مورد نیاز اوریگامی را تهیه کنید و به کمک آن اشکال هیجان انگیز و جذابی را خلق کنید. چند برگ کاغذ رنگی مربع شکل و یک سطح صاف مانند میز، تنها لوازم مورد نیاز اوریگامی هستند. در ادامه نحوه ساخت چند اوریگامی جذاب رو با هم می خوانیم.

طریقه ساخت اوریگامی قلب سه بعدی

اوریگامی ها معمولاً ساده هستند به همین دلیل اوریگامی قلب سه بعدی می تواند کاملاً جذاب باشد. ساخت اوریگامی قلب سه بعدی نسبت به اوریگامی های دیگر مانند اوریگامی حیوانات یا اوریگامی گل سختی کمتری دارد؛ زیرا برای ساخت اوریگامی قلب سه بعدی نیاز به تعداد تاهای بیشتری دارید. به همین دلیل شاید بهتر باشد که برای آموزش ساخت اوریگامی قلب سه بعدی از فیلم های آموزشی آن استفاده کنید.

 نحوه ساخت اوریگامی قورباغه

ساخت اوریگامی قورباغه یکی از پرطرفدارترین آموزش های ساخت اوریگامی است؛ زیرا کودکان آن را بسیار دوست دارند و از بازی کردن با آن لذت می ‎برند. به منظور ساخت اوریگامی قورباغه نیاز به یک کاغذ مربعی شکل دارید که می توانید رنگ آن را هم سبز انتخاب کنید تا در انتها قورباغه اوریگامی شما طبیعی تر به نظر برسد.در ابتدا کاغذ را یک بار تا کرده و بعد از دو طرف به داخل هم تا کنید تا شکل مثلث به دست بیاد. از هر دو سمت، از قاعده مثلث به سوی راس مثلث تا بزنید و دوباره روی تای قبلی یک تای دیگر هم بزنید. هم چنین از دو طرف هر کدام از مثلث‎ها را به سمت بیرون تا کنید. اکنون کار را پشت و رو  کنید تا دو مثلث بیرون زده بالای کار قرار بگیرند. گوشه های مثلث بزرگ را به سوی داخل تا کنید، سپس از داخل یک تای دیگر به سمت بیرون بزنید. به این صورت ساخت اوریگامی قورباغه به پایان می رسد.

frog origami

 چطوری یک اوریگامی گل درست کنیم؟

اوریگامی گل یکی از پرطرفدارترین اوریگامی‌ هایی است که اغلب ساخته می شود چرا که ساخت آن می ‎تواند کاملاً ساده باشد. البته بسته به نوع گلی که انتخاب می کنید، درجه سختی ساخت اوریگامی گل شما متفاوت خواهد بود. برای ساخت اوریگامی گل یک کاغذ مربع شکل بردارید و آن را از وسط تا بزنید تا به شکل مثلث دربیاید، سپس گوشه سمت راست و چپ مثلث را روی راس مثلث قرار بدهید تا خط تای آن مشخص شود و بعد کاغذ را باز کنید. ضلع های مثلث های کوچک موجود در سمت چپ و راست را روی خط تا بگذارید و این مثلث ‎ها را به پشت کاغذ تا بزنید. کاغذ را دوباره باز کنید و دو مثلث را به سمت داخل برگردانید. لبه های کار را به هم نزدیک کنید و یک گلبرگ  بسازید؛ با چهار یا پنج عدد از این گلبرگ ها، یک اوریگامی گل خواهید داشت.

origami flower

کلام آخر

اوریگامی در اصل یک هنر کاردستی ژاپنی است که به دلیل جذابیت آن، طرفداران خاصی در اقصی نقاط دنیا به دست آورده است. هنر اوریگامی به تقویت خلاقیت و مهارت های کار با دست کودکان هم کمک می کند.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید