مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
جاذبه های گردشگری کاشان

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری کاشان در بهار

کاشان شهری تاریخی و پر از جاذبه های توریستی، میزبان خانه های قدیمی و سرشار از عطر گل های محمدی است. یکی از بهترین زمان ها برای سفر به این شهر فصل بهار است؛ زیرا در این فصل علاوه بر خنک و دلپذیر بودن هوا برای بازدید از جاذبه های این شهر، می توانید شاهد مراسم گلاب گیری نیز باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با دیدنی ها و جاذبه های گردشگری کاشان از قبیل بازار سنتی کاشان، روستای ابیانه کاشان، مسجد جامع کاشان، تپه سیلک، حمام فین کاشان و … آشنا سازیم.

جاذبه های گردشگری کاشان

کاشان شهر گل های خوش عطر و خانه های تاریخی، یکی از شهرستان های استان اصفهان با جاذبه های گردشگری فراوان است. این شهر باستانی و تاریخی بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت داشته و یکی از قدیمی ترین اقامتگاه های جمعی بشر در تاریخ محسوب می شود. از این رو جاهای دیدنی و گردشگری کاشان از تنوع بالایی برخوردار بوده و به جاذبه های تاریخی و طبیعی تقسیم می شوند. سالانه افراد زیادی برای بازدید از این جاذبه های دیدنی و ارزشمند به این شهر سفر کرده و از تماشای این مکان های دیدنی لذت می برند. البته باید گفت که بیشترین بازدیدها در فصل گلاب گیری یعنی اردیبهشت ماه صورت گرفته و تا خرداد ماه ادامه دارد. در این هنگام عطر گل های گلاب در هوا پیچیده و گردشگران بسیاری را به سمت کاشان جذب می کند.

نمونه هایی از جاذبه های تاریخی و طبیعی کاشان عبارت اند از:

باغ فین کاشان، خانه تاریخی بروجردی، بازار سنتی کاشان، روستای ابیانه کاشان، مسجد جامع کاشان، تپه سیلک و حمام فین کاشان

باغ فین کاشان

یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری کاشان، باغ فین کاشان است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مجموعه در دوره های مختلفی ساخته و تکمیل شد و سپس مورد توجه پادشاهان قرار گرفت. باغ کاشان به دلیل داشتن درختان سرسبز و بلند، فواره های زیبا، صدای عبور آب در سنگ فرش ها و همچنین معماری زیبا و فوق العاده، دارای شهرت جهانی است و نقش به سزایی را در جذب توریست ایفا می کند. همچنین می توانید هنگام بازدید از این مکان گردشگری به چای خانه باغ رفته و از محیط آرام و دلنشین آن لذت ببرید. این باغ در گذشته به باغ شاه معروف بوده است، اما امروزه به دلیل قرار گرفتن در منطقه فین کاشان، به نام باغ فین کاشان شناخته می شود.

مسجد جامع کاشان

قدیمی ترین بنای تاریخی اسلامی کاشان، مسجد جامع کاشان است؛ زیرا قدمت آن به دوره حکومت سلجوقیان باز می‌گردد. شنیده ها حاکی از آن است که این مسجد قبل از اسلام یک آتشکده بوده و بعد از پیوستن مردم به دین اسلام، به مسجد تبدیل شده است. این بنای ارزشمند تاریخی و مذهبی به همت دختر مالک اشتر، صفیه خاتون ساخته شده است. این اثر تاریخی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کاشان است که در دوره های مختلفی چون زندیه مورد بازسازی قرار گرفت. از زیبایی های چشمگیر مسجد جامع کاشان، می توان به هنر خطاطی استادانی مانند عبدالکریم و کاظم اصفهانی اشاره کرد که باعث تزیین دیواره های این مسجد شده است.

بازار سنتی کاشان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کاشان بازار سنتی آن است که علاوه بر زیبایی معماری اش، توانسته بناهای تاریخی زیادی را در خود جای دهد. ازجمله بناهای تاریخی بازار سنتی می توان به مسجد میدان میرعماد، کاروانسرای میرپنج، تیمچه معروف امین‌ الدوله، بازار میانچال، تیمچه بخشی و مسجد کفش دوزها اشاره کرد. بازار سنتی کاشان مشهورترین مرکز خرید این شهر محسوب می شود که از طرفداران بسیاری برخوردار است.این بازار به اصناف مختلفی چون مسگری، کفشدوزی، رنگرزی، بزازی، خیاطی، عطاری، شیرینی فروشی و… تقسیم شده است. به همین دلیل می توان گفت که یکی از بهترین مکان ها برای خرید سوغاتی و صنایع دستی شهر کاشان، بازار سنتی آن است.

روستای ابیانه کاشان

روستای ابیانه کاشان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کاشان در فصل بهار است که در بین گردشگران داخلی و خارجی محبوبیت بالایی دارد. این روستا با معماری پله ای و نمای سرخ رنگ خود توانسته نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. روستای ابیانه کاشان به دلیل برخورداری از آب ‌و هوای معتدل، زیبایی طبیعی، مکان های گردشگری تاریخی، پوشش مردم و آداب و رسومشان، به عنوان یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری کاشان به شمار می رود. منازل این روستا با قرار گرفتن روی دامنه پر شیب و دارا بودن پنجره های چوبی ارسی، روستای ابیانه را به یکی از مناظر دیدنی و شگفت انگیز برای گردشگران تبدیل کرده اند.

خانه تاریخی بروجردی با معماری منحصر به فرد و زیبای خود توانسته نظر بازدیدکنندگان را جلب کند. این خانه دارای دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین است که اهالی خانه در زمان تغییرات آب‌ و هوا در آن سکونت داشتند. از دیگر بخش های اصلی این بنای باشکوه و بزرگ، می‌توان به هشتی، زیرزمین، راهرو، حیاط روباز و سر پوشیده اشاره کرد که این بخش ها به زیبا ترین حالت ممکن در کنار یکدیگر واقع شده اند.خانه تاریخی بروجردی یکی دیگر از مکان های تاریخی و دیدنی شهر کاشان است. این خانه نمادی از عشق سید حسن بروجردی به دختر سید جعفر طباطبایی است که از زمان قاجار به جا مانده وساخت آن ۱۸ سال طول کشیده است.

تپه سیلک

تپه سیلک یک تپه باستانی است واقع در فین کاشان که باقی مانده زیگورات باستانی ایران است. این تپه قدمتی حدود ۸۰۰۰ سال دارد و یکی از قدیمی ترین مکان های سکونت بشر در تاریخ ایران است. تپه سیلک یکی از جاذبه های گردشگری کاشان به شمار می رود که می تواند آرامش وصف ناپذیری را برای بازدیدکنندگان به همراه داشته باشد. آثار مهمی از این تپه به دست آمده که بیانگر نحوه زندگی ایرانی ها در آن زمان می باشد. این آثار در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شوند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با چند نمونه از جاذبه های گردشگری کاشان و زیبایی های تاریخی و فرهنگی این شهر آشنا کنیم تا هنگام سفر به مهد تمدن و فرهنگ کشور، از بازدید این مکان های دیدنی لذت ببرید. کاشان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است و بهترین زمان برای سفر و بازدید از آن ها بهار است. زیرا در این فصل علاوه بر هوای خنک و مطبوع می توانید در مراسم گلاب گیری نیز شرکت کنید.

منبع: تیم تحریریه زن شاد

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

3 پاسخ به “دیدنی ها و جاذبه های گردشگری کاشان در بهار”

  1. maryam-saadatpour گفت:

    کیش خیلی قشنگه ولی واقعا الان گرمه، اما از زاویه دیدتون لذت بردم..عوضش ارزوووون تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زن شاد
لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید
لطفا کد دریافت شده را وارد نمایید